Certifikovaný systém řízení jakosti

Mise VŠB-TUO
Vize VŠB-TUO
Politika kvality VŠB-TUO

Vedení VŠB-TUO v r. 2003 rozhodlo modifikovat systém řízení university, tak aby byl schopen reagovat na měnící se podmínky v ČR, zejména narůstající konkurenci v oblasti VŠ. V návaznosti na Bolognskou deklaraci, která zdůrazňuje důraz na kvalitu vzdělávání, bylo rozhodnuto zavést na VŠB – TU Ostrava systém managementu kvality (SMK) jako nedílnou součást řízení univerzity.

Z existujících koncepcí byla zvolena jako výchozí koncepce ISO 9001. Důvody pro volbu této koncepce byly následující.:

  • Přínosy ze zavedení systému managementu kvality dle mezinárodního standardu.
  • ISO 9001 byly mnohonásobně prokázány při jeho zavádění v celé řadě organizací jak výrobních, tak i nevýrobních.
  • Neexistují zásadní důvody proč by k analogickým přínosům nemělo dojít při jeho zavedení na VŠ.
  • Systém managementu kvality dle ISO 9001 umožňuje zřetelným způsobem, prostřednictvím certifikátu, komunikovat vzhledem k partnerům VŠ, že způsob řízení VŠ odpovídá mezinárodně uznávaným standardům.

Systém managementu kvality odpovídající požadavkům ISO 9001 vychází z následujících principů:

  • Zaměření na zákazníka
    Organizace jsou závislé na svých zákaznících, a proto mají rozumět současným a budoucím požadavkům zákazníků, mají plnit jejich požadavky a snažit se předvídat jejich očekávání.
  • Vedení a řízení lidí
    Vedoucí osobnosti prosazují soulad účelu a zaměření organizace. Mají vytvářet a udržovat interní prostředí, v němž se mohou lidé plně zapojit při dosahování cílů organizace.
  • Zapojení lidí
    Lidé na všech úrovních jsou základem organizace a jejich plné zapojení umožňuje využít jejich schopnosti ve prospěch organizace.
  • Procesní přístup
    Požadovaného výsledku se dosáhne mnohem účinněji, jsou-li činnosti a související zdroje řízeny jako proces.
  • Systémový přístup k managementu
    Identifikování, porozumění a řízení vzájemně souvisejících procesů jako systému přispívá k efektivnosti a účinnosti organizace při dosahování jejich cílů.
  • Neustálé zlepšování
    Neustálé zlepšování celkové výkonnosti organizace má být trvalým cílem organizace.
  • Přístup k rozhodování zakládajícím se na faktech
    Efektivní rozhodnutí jsou založena na analýze údajů a informací.
  • Vzájemně prospěšné dodavatelské vztahy
    Organizace a její dodavatelé jsou vzájemně závislí a jejich vzájemně prospěšný vztah zvyšuje jejich schopnost vytvářet hodnotu.

Vzhledem ke specifickým podmínkám VŠ, bylo rozhodnuto zavádět SMK postupně. Postup zavádění SMK na VŠB-TUO byl realizován jako:

  • Pilotní projekt (2003-2004) – zavedení SMK včetně certifikace na FEI. FEI získala certifikát ISO 9001 jako první akademické pracoviště v ČR
  • Aplikační projekty (2005-2007)
    • 2005 – zavedení a následná certifikace SMK na FS, FAST a HGF
    • 2006 – zavedení a následná certifikace SMK na EkF, FMMI a FBI
    • 2007 – zavedení SMK v celouniverzitních útvarech (rektorát, vysokoškolské ústavy, celouniverzitně působící katedry a útvary) a následná certifikace VŠB-TUO jako celku

Jako certifikační orgán bylo vybráno CQS – Sdružení pro certifikaci systémů jakosti. První certifikát ISO 9001 pro VŠB-TUO jako celek s platností do 31.8.2010 byl vystaven na základě certifikačního auditu, který proběhl ve dnech 16.- 19. 7. 2007.

Na základě recertifikačního auditu, který proběhl ve dnech 24. - 26. 5. 2016 byla VŠB-TUO prodloužena platnost certifikátu ISO 9001 na další období do 14. 9. 2018. V průběhu platnosti certifikátu se musí univerzita každoročně podrobovat dozorovému auditu, který prověřuje, že systém managementu kvality je odpovídajícím způsobem udržován.
Vzhledem k tomu, že certifikační orgán CQS je členem mezinárodní sítě certifikačních orgánů IQNET, obdržela Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava spolu s certifikátem ISO 9001 vystaveným CQS i certifikát ISO 9001 vystavený IQNET.


© 2017 VŠB-TU Ostrava