Anotace
V tomto kurzu se studenti seznámí s tématem komunikace vědy.
Budou jim poskytnuty základní teoretické (i praktické) znalosti a prostor pro to, aby se zamysleli nad tím, jak a proč komunikovat vlastní výzkum.
Kurz bude doplněn o praktickou část, ve které si studenti budou moci sami vyzkoušet specifika komunikace s jednotlivými médií
Den zaměřený na rozhlas
- Čím se liší komunikace s rozhlasovým, píšícím a televizním redaktorem?
- Jak přizpůsobit své sdělení jednotlivým médiím a je to vůbec potřeba?
- Stručný vs. obsáhlý rozhovor, rozdíly sdělení.
- Praktická část rozhlasového studio: Příprava vlastního sdělení, vedený rozhovor, nahrávka a hodnocení výstupu.
- Rozdíl vedeného rozhovoru a předtočeného vstupu
- Jak mohou novináři zpracovat vaše sdělení a jak s ním manipulovat.
Den zaměřený na TV
- Specifika televizních rozhovorů, jak se chovat před kamerou?
- Jak se zbavit trémy a působit přirozeně?
- Na co si dát během televizního rozhovoru pozor?
- Názorné příklady reportáží z ČT.
- Praktická část televizní studio: zkouška reálného rozhovoru a jeho následný rozbor.
Kurzem Vás budou provázet:
Tereza Mašínová - "Komunikuji vědu". Snažím se, aby si vědci, veřejnost a média vzájemně porozuměli. Školím, moderuji, píši, organizuji, propojuji.
Sedm let jsem se věnovala vědecké práci v Mikrobiologickém ústavu AV ČR a popularizovala svůj výzkum.
Prošla jsem si několika popularizačními projekty, jako Science Café, jehož hlavní misí je propojovat vědce a veřejnost v neformálním prostředí kaváren.
V roce 2017 jsem zvítězila v národním kole standupové soutěže pro vědce FameLab. Pořádala jsem workshopy komunikace vědy na Univerzitě Karlově a realizovala se v řadě dalších menších projektů.
Zkušenosti jsem také téměř rok nabírala na Úřadu vlády ČR na Oddělení publicity vědy, výzkumu a inovací.
Zuzana Glacová - bývalá reportérka zpravodajství České televize a Prima FTV. Nyní vede svou vlastní firmu, věnuje se moderování a PR.
Osnova
BLOK 1: Co je to komunikace vědy
Proč je důležité vědu komunikovat?
Jakými způsoby je možné vědu komunikovat a popularizovat?
Ke komu mohu z pozice vědce mluvit (veřejnost, decizní sféra, media)?
A kdo mi s tím může pomoci (PR oddělení instituce, vědečtí novináři atd.)
BLOK 2: Jak komunikovat vědecká témata
Konkrétní tipy a doporučení, jak předávat vědu srozumitelně (např. používat přirovnání a metafory, nepoužívat odborné termíny, začít něčím, co čtenář/posluchač zná, hledat ve vědeckém bádání příběh, důležitou součástí popularizačních výstupů jsou také vizuály atd.).
Doplnit o konkrétní příklady dobré praxe z českého prostředí.
Praktické cvičení: Elevator pitch (představit své výzkumné téma ve 3 větách dítěti, kolegovi z jiného oboru atd.
BLOK 3: Věda a media
Jaký je rozdíl mezi světy vědy a médií?
Co mohu při práci s novináři očekávat a co oni očekávají ode mě? (rychlost reakce, autorizace atd.)
Kdy je vhodný čas dostat moje téma do médi (aktualita, výročí atd.)?
Kdy a kde novináře/media kontaktovat? (Tisková zpráva a konference, Twitter atd.)
BLOK 4: Věda a sociální sítě
Jaké sítě mohu využít pro komunikaci svých výzkumných témat?
Základní tipy a triky pro využívání nejběžnějších sítí (FB, TW, IG) a rozdíly mezi nimi.