Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Platnost příspěvku skončila 29. 4. 2018!

VŠB – Technická univerzita Ostrava zve na slavnostní ukončení kroužku kybernetiky pro autistické děti

VŠB – Technická univerzita Ostrava zve na slavnostní ukončení kroužku kybernetiky pro autistické děti
V sobotu 2. dubna 2016 se v souvislosti se Světovým dnem porozumění autismu uskuteční na půdě VŠB – Technické univerzity Ostrava závěrečné setkání projektu Autisté vs. věda.

Touto akcí vyvrcholí tříměsíční práce autistických dětí v kroužku kybernetiky a dalších technických aktivitách. Děti se během dne zapojí také do popularizačního Kabaretu vědy a techniky a na závěr obdrží certifikáty a drobné dárky. Setkání se uskuteční od 9 do 13 h v budově Fakulty elektrotechniky a informatiky.

„Děti s autismem mohou svou inteligencí v některých oblastech výrazně převyšovat své spolužáky, avšak na druhé straně neumí vyřešit velmi jednoduché sociální situace. V běžné školní výuce to tak často nemají lehké,“ vysvětluje předsedkyně sdružení ADAM – autistické děti a my, Marie Gerdová.

„Jsme otevřenou univerzitou, která v rámci svých možností organizuje a podporuje takto prospěšné aktivity“, vysvětluje zapojení VŠB-TUO rektor Ivo Vondrák.  Unikátní pilotní program pro děti s autismem byl zahájen v lednu 2016 týmem popularizace VŠB - Technické univerzity Ostrava (VŠB-TUO) za podpory fondu O2 SmartUp. Jedenáct chlapců z havířovského sdružení ADAM se pod vedením lektorů VŠB-TUO Lucie Staré a Tomáše Urbanczyka účastnilo kroužku Kybernetika hrou a dalších interaktivních lekcí
na fyzikální a chemická témata.

Děti s Aspergerovým syndromem poznaly krásy technických předmětů, jako jsou kybernetika, základy programování, základy elektrotechniky, fyziky, matematiky – a to vše formou pokusů a her. „Lektoři se snažili těmto dětem nejen ukázat techniku, ale také je pravidelně technicky vzdělávat a učit je dovednosti, které mohou v pozdějším životě využít,“ říká Tereza Benešová z týmu popularizátorů VŠB-TUO.

„Není jednoduché najít pro děti s tak specifickým postižením, jako je autismus, aktivity, které by je jednak bavily, odpovídaly jejich zaměření a zároveň byly vedeny s ohledem na jejich menší socializační schopnosti. Jsme proto velmi rádi, že se podařilo navázat spolupráci s Vysokou školou báňskou, “ doplňuje Gerdová.

Jedním z chlapců, kteří se účastnili aktivit na půdě vysoké školy, byl také patnáctiletý Jaroslav, který by se se svými znalostmi z chemie neztratil ani mezi vysokoškoláky. Mezi vrstevníky a spolužáky se ale ne vždy setká s pochopením a podporou svých „zvláštních“ zájmů, mezi které patří především anorganická chemie, ale třeba také cyklotrony a lineární urychlovače částic. Ne všichni chlapci ze sdružení ADAM mají vyhraněné vědecké zájmy jako Jaroslav, přesto pro ně byly návštěvy VŠB - Technické univerzity Ostrava velkým zážitkem. „Tyto děti nedokáží vnímat běžná pravidla okolního světa, nerozumějí například změnám času. Svět je pro ně často jeden velký zmatek, ve kterém se nedokáží orientovat. Proto si vytvářejí svá pravidla a zvyky, kterým rozumějí jen oni sami,“ vysvětluje Marie Gerdová.

Pokud se pilotní program osvědčí, chystá popularizační tým VŠB-TUO se sdružením ADAM rozšíření spolupráce na speciální projektové dny, příměstský tábor a další aktivity.

Více o projektu Autisté vs. věda: http://krouzkykybernetiky.vsb.cz/

 

Vloženo: 1. 4. 2016
Kategorie:  Tiskové zprávy
Útvar: 9920 - Vztahy s veřejností
Zpět