Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Platnost příspěvku skončila 29. 11. 2019!

Prof. Brandštetter: "Chci navázat na vše pozitivní, co bylo dosud vykonáno."

Prof. Brandštetter: "Chci navázat na vše pozitivní, co bylo dosud vykonáno."
Rozhovor s děkanem Fakulty elektrotechniky a informatiky prof. Brandštetterem

Od září jste ve funkci děkana, co bylo Vašim prvním úkolem?

Ještě před oficiálním začátkem funkce děkana jsem musel navrhnout kolektiv proděkanů a novou vědeckou radu Fakulty elektrotechniky a informatiky (FEI) a nechat je schválit senátem. V současné době se nechystám provést žádné zásadní změny, i když následující náročné období může být iniciátorem určitých změn na fakultě. Chci navázat na vše pozitivní, co bylo dosud vykonáno. V žádném případě se nejedná o jiný směr ve vývoji fakulty a její orientace. Jedním z důležitých úkolů pro nejbližší období je akreditace vybraných studijních programů ve všech stupních a formách vzdělávání. V současné době je platná novela vysokoškolského zákona, která zavedla nové podmínky pro akreditaci studijních programů včetně vzniku Národního akreditačního úřadu. Žádná univerzita nebo fakulta nemá zkušenosti z nové akreditace, proto jsme všichni v očekávání, jak vše bude probíhat. Připravují se také nové výzkumné projekty napříč celou fakultou. Chceme aktivněji využívat vybudovanou infrastrukturu na univerzitě, do níž patří Národní superpočítačové centrum IT4Innovations a regionální výzkumné centrum ENET, které se zabývá energetickými jednotkami pro využití netradičních zdrojů elektrické energie.

Co vás v roli děkana nejvíc zaskočilo?

Patnáct let jsem byl ve funkci vedoucího katedry a 4 roky jsem pracoval na fakultě jako proděkan pro rozvoj a statutární zástupce děkana. Byl jsem členem kolegia děkana 19 let, vím tedy, co vyžaduje řízení fakulty. Z porad kolegia děkana se všemi předchozími děkany naší fakulty jsem mohl čerpat zkušenosti z jejich způsobů řízení. Takže si myslím, že jsem byl na funkci děkana dobře připraven. Málo času mi však zbývá na pedagogickou a vědeckou činnost, ale s tím se musím smířit.

Jaké jsou silné stránky FEI? 

FEI zajišťuje kvalitní výuku ve všech akreditovaných studijních programech. Výsledky vědeckého výkonu fakulty představují přibližně 25 procent celkových výsledků univerzity. Fakulta řešila v minulosti a v současné době řeší velmi zajímavé tuzemské a zahraniční projekty. Fakulta má rozsáhlou spolupráci se zahraničními univerzitami a pracovišti. Na fakultu přijíždějí studovat zahraniční studenti. Takže mezi silné stránky patří kvalita výuky, která pak souvisí s velice nízkou standardizovanou mírou nezaměstnanosti absolventů, kvalitní základní a aplikovaný výzkum a rozsáhlá zahraniční spolupráce.

Jako jedni z mála se nepotýkáte s úbytkem studentů. Těší Vás to?

Určitě mne těší, že o FEI se říká, že je nejúspěšnější fakultou na univerzitě. Myslím si, že naše výsledky to potvrzují. Fakulta chce také pružně reagovat na pokles přijatých studentů na univerzitě v letošním roce, i když naše fakulta v porovnání s minulým rokem není na tom vůbec špatně. Proto připravujeme ve spolupráci s Fakultou strojní propagační kampaň, která bude zahájena koncem roku. Chceme se také soustředit na zvýšení počtu zahraničních studentů samoplátců.

Má fakulta nějaké slabší stránky, je něco, na čem je třeba pracovat a co byste chtěl změnit?

Budeme se nadále soustředit a rozvíjet hlavní pilíře činnosti fakulty, to znamená kvalita výuky, vědy a výzkumu a mezinárodní spolupráce. S tím úzce souvisí zlepšování kvalifikační struktury pedagogů. V následujících letech budou kladeny stále vyšší nároky na pedagogy fakulty z hlediska akreditací studijních programů. Proto budu podporovat habilitační a jmenovací řízení mladých pedagogů, samozřejmě při dodržování náročných požadavků na tato řízení. Určitě budu chtít, aby na fakultě byly dobré podmínky pro práci a studium.

Kde fakultu vidíte v roce 2021?

Chtěl bych, aby FEI ještě více upevnila své postavení ve struktuře naší univerzity a byla považována za významnou vzdělávací instituci s kvalitní výzkumnou činností a mezinárodním ohlasem. Vize naší fakulty souvisí se stále stejnými prioritami, které by měl mít každý děkan. Budu tedy chtít fakultu s kvalitní výchovou bakalářů, inženýrů a doktorů, kteří mají dobré uplatnění na trhu práce a jsou vyhledáváni průmyslem; fakultu, na které běží kvalitní základní a rozsáhlý aplikovaný výzkum, který má významné dopady do průmyslu; fakultu, na kterou rádi přijíždějí zahraniční profesoři a studenti. Z hlediska dosahovaného vědeckého výkonu by měla být naše fakulta mezi nejlepšími fakultami v segmentu Elektrotechnika a informatika.

Působíte na Katedře elektroniky. Nebude se Vám stýskat po výuce a častějším kontaktu se studenty?

Jak jsem se už zmínil, daleko méně času mi zbývá na pedagogickou a vědeckou činnost. Nicméně ponechal jsem si některé své předměty v každém semestru. Dále vedu naše i zahraniční doktorandy, takže budu nadále v kontaktu se studenty, který je důležitý pro každého pedagoga.

Jak se díváte na fakt, že dnešní svět se elektronizuje? V čem je to pozitivní a v čem naopak negativní?

Dnešní svět se rychle mění v různých oblastech. Souvisí to s prudkým rozvojem elektrotechniky, elektroniky, informačních a komunikačních technologií. Postupně se připravujeme na čtvrtou průmyslovou revoluci, která určitě ovlivní kvalitu našeho života. Výčet pozitivních změn by byl rozsáhlý a v podstatě by kopíroval všeobecně známé skutečnosti. Pro mne mezi negativní jevy patří určitá ztráta svobody, která souvisí se stále větším monitorováním všeho kolem nás včetně ukládání různých dat o nás.

Čím se zabýváte ve svém výzkumu?

Hlavní oblasti mé odborné činnosti tvoří aplikovaná elektronika, řídicí analogová a mikropočítačová technika a střídavé regulované pohony. Ve své výzkumné činnosti se zabývám moderními řídicími algoritmy elektrických regulovaných pohonů, které zahrnují aplikace různých typů pozorovatelů pro bezsenzorové řízení střídavých regulovaných pohonů, řízení střídavých pohonů s odolností vůči poruchám snímačů veličin a nové sofistikované metody založené na fuzzy přístupech, neuronových sítích a genetických algoritmech.

Jací jsou dnešní studenti oproti vám, když jste studoval? 

Myslím si, že lze obtížně porovnávat dnešní studenty se studenty v době mého studia. Určitě dnešní studenti mají lepší podmínky pro studium. Já jsem absolventem Vysokého učení technického v Brně. Během celého studia jsme museli přejíždět z jedné posluchárny do jiné přes celé Brno. Dnes mají univerzity moderní areály, kde je výuka soustředěna v podstatě na jednom místě. Také vybavení laboratoří je na úplně jiné kvalitativní úrovni. Studenti mají k dispozici moderní informační zdroje. My jsme zahajovali školní rok nákupem skript od svých starších kolegů. Současný způsob financování vysokých škol však vede k tomu, že to výuky je zapojováno stále více doktorandů, což během našeho studia téměř neexistovalo. Výuku by však měli zajišťovat erudovaní vysokoškolští učitelé, kteří by se měli aktivně podílet na obou hlavních činnostech na fakultě, to je na pedagogické a výzkumné činnosti. V současné době je nutné stále podávat nové rozvojové a výzkumné projekty, jejichž příprava a následná administrace zabere pedagogům hodně času. Velice často se stává, že tyto projekty jsou zamítnuty a celý koloběh začíná znovu. Tento čas pak chybí na kvalitní přípravu do výuky. Toto by však vyžadovalo jiný způsob financování vysokých škol.

Co Vás ve volnu nejvíce těší a u čeho si odpočinete?

Mezi mé koníčky patří sportovní rybolov a turistika. Svým způsobem si také odpočinu při různých činnostech na zahradě.

Vloženo: 7. 12. 2017
Kategorie:  Aktuality
Útvar: 9920 - Vztahy s veřejností
Zpět