Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Platnost příspěvku skončila 31. 3. 2019!

Zdvíháme břemena k nebesům

Zdvíháme břemena k nebesům
Studenti oboru Dopravní stroje a manipulace s materiálem v rámci výuky navrhli, nakreslili a zkonstruovali dva modely - model výtahu a model jeřábu.

Studenti oboru Dopravní stroje a manipulace s materiálem Fakulty strojní v rámci své výuky spolu se svým pedagogem doc. Ing. Leopoldem Hrabovským, Ph.D. navrhli, nakreslili a zkonstruovali dva modely. Konkrétně se jedná o model výtahu a model jeřábu.

Modely výtahů: Modely výtahů reprezentují dva základní principy pohonu výtahů - elektrický a hydraulický a tři nejpoužívanější způsoby, které umožňují uvést kabinu do pohybu. Elektrické výtahy využívají ocelových lan konečné délky. Na jednom konci lan je u obou variant elektrického výtahu (s třecím kotoučem nebo lanovým bubnem) uchycena kabina. U elektrického výtahu s třecím kotoučem jsou lana vedena drážkami třecího (poháněcího) kotouče a druhý volný konec nosných lan je uchycen k závaží. Pohyb kabiny je umožněn v důsledku vláknového tření, které se projevuje mezi lany opásanými po příslušné délce obvodu třecího kotouče. U elektrických výtahů bubnových je druhý konec nosného lana navíjen na lanový buben (není tudíž potřeba závaží).

U hydraulických výtahů není nutno využívat ocelová lana, neboť pohyb kabiny je realizován vysouváním pístu, který je uchycen ke spodní ploše kabiny, z pístnice. Médium, které umožňuje vysouvání pístu je hydraulická kapalina. Kabina těchto výtahů na modelu může jezdit v automatickém režimu či v režimu ručním a studenti mohou například řešit dojezd do koncových poloh pomocí volby vhodných snímačů.

Model jeřábu: Model jeřábu je typu derik, kde zdvih břemene je realizován navíjením jednoho volného konce zdvihového lana na lanový buben. Na druhém konci zdvihového lana je osazen jeřábový hák, na který se zavěšuje zdvíhané břemeno. Vyložení jeřábu; tzn. změna vodorovné vzdálenosti jeřábového háku od horizontálního čepu, vůči kterému je kyvně (tzn. proměnlivý úhel sklonu) ramene stálé délky (není výsuvný, jako např. u automobilových jeřábů) uchycen k podvozku; vyvolává nežádoucí zkracování nebo prodlužování délky nosného lana. Prodlužování nebo zkracování nosného lana při změně vyložení břemene (změně úhlu náklonu jednoho nebo obou ramen) samovolně mění výšku, ve které se břemeno nachází. Model jeřábu je osazen krokovým motorem, který je pomocí speciálního software ovládán tak, aby z lanové bubnu byla odvinuta nebo navinuta délka zdvihového lana tak, aby se břemeno vždy nacházelo ve stejné výšce (při libovolném úhlu naklonění obou ramen jeřábu) Tento jeřáb je velmi často používán v přístavních skladech a docích. Zdvih břemene je na modelu realizován pomocí krokových motorů.

 

Autor článku: doc. Ing. Leopold Hrabovský, Ph.D. - Institut dopravy, Fakulta strojní VŠB – TU Ostrava

Vloženo: 26. 3. 2018
Kategorie:  Aktuality
Útvar: 9920 - Vztahy s veřejností
Zpět