Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Platnost příspěvku skončila 31. 12. 2020!

Aleš Vysocký z Katedry robotiky získal za svou doktorskou práci prestižní Cenu Wernera von Siemense

Aleš Vysocký z Katedry robotiky získal za svou doktorskou práci prestižní Cenu Wernera von Siemense
Absolventská práce doktora Aleše Vysockého z Fakulty strojní uspěla v konkurenci více než osmi set prací a v kategorii Průmysl 4.0 zabodovala s tématem „Roboty přímo spolupracující s člověkem“.

Když Aleši Vysockému zavolali, že jeho práce vyhrála prestižní cenu, nemohl tomu uvěřit. Do soutěže se totiž každý rok hlásí stovky studentů. „Letos o ceny usilovalo 833 prací. V tak ohromné konkurenci pro mě byla výhra velkým překvapením,“ nepopírá Vysocký a dodává, že vrcholem pro něj bylo slavnostní vyhlášení, kde se potkal s mnoha významnými osobnostmi z oboru. „Velmi si jejich názoru i ocenění vážím,“ říká.

Ve své studii o nasazování kolaborativních robotů do praxe Aleš Vysocký představil metodiku vytvoření bezpečného provozu, kde vedle sebe pracují člověk a robot. Tu demonstroval na návrhu prototypového pracoviště ve firmě Škoda Auto. Téma práce je zatím poměrně neprobádané. Aleš Vysocký tak podle svých slov přišel s jakýmsi návodem na to, jak vyhodnotit, jestli je robot pro daný provoz vhodný, a jak navrhnout, zkontrolovat a uvést do provozu bezpečné pracoviště.

Do mladoboleslavské automobilky dojížděl Aleš během svého doktorského studia pravidelně. Katedra robotiky, na jejíž popud práci do soutěže přihlásil, mu se vším vyšla vstříc. „Velmi si cením podpory, bez níž bych nebyl schopen skloubit spolupráci se Škodou Auto s výukou a povinnostmi na katedře,“ přiznává Vysocký.

Výhra Ceny Wernera von Siemense je bezesporu výjimečně úspěšné završení doktorského studia, jaké se málokomu povede. Aleš Vysocký však studium původně v plánu neměl. „Váhal jsem, jestli pokračovat. Doktorské studium mi ale dalo hodně. Podíval jsem se do zahraničí, spolupracoval s nadnárodní firmou, vedl závěrečné práce a s týmem studentů se účastnil mezinárodních soutěží,“ říká úspěšný absolvent, který doktorát doporučuje všem akčním a zvídavým studentům.

Ač sám zatím dlouhodobý plán nemá, zatím chce Aleš Vysocký zůstat na akademické půdě a pokračovat ve svém výzkumu. K otázce bezpečnosti v souvislosti s roboty se podle něj váže ještě řada problémů, které je potřeba vyřešit. V současnosti se však mladý vědec zabývá jiným, neméně důležitým tématem: „Momentálně se soustředím na výzkum komunikace robota s člověkem s cílem učinit práci operátora co možná nejefektivnější a nejvíce intuitivní,“ uzavírá.

Aleš o Průmyslu 4.0

V některých směrech mohou myšlenky Průmyslu 4.0 zásadně přispět k zefektivnění a úsporám ve výrobě. To se týká například digitalizace, prediktivní údržby či moderních trendů v logistice. Otázka spolupráce robota s člověkem je však o něco komplikovanější, neboť hlavním problémem stále zůstává zajištění stoprocentní bezpečnosti na pracovišti.

Roboty pohybující se kvůli bezpečnosti pomaleji nejsou ve standardní výrobě dostatečně efektivní. S pokusy o nasazení robotů do výroby jsem se tak setkal pouze u velkých firem, které si mohou dovolit nové technologie testovat.

Český průmysl se však neustále posouvá kupředu a už nyní jsou mnohé nástroje digitalizace uváděny do praxe. Spolupráce robota s člověkem je však stále natolik neprobádané téma, že si na smysluplné, efektivní, a zároveň bezpečné aplikace těchto robotů v českých podnicích ještě nějakou dobu počkáme. 

 

Autor: Mgr. Lada Poštulková, koordinátorka PR Fakulty strojní

Foto: Archiv Ceny Wernera von Siemense 

 

Vloženo: 14. 5. 2020
Kategorie:  Aktuality
Zadal:  Administrátor
Útvar: 9920 - Vztahy s veřejností
Zpět