Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Platnost příspěvku skončila 30. 9. 2021!

Dvanáctka Renaultů obklopila na dvě hodiny trio rychlodobíječek u dálnice D0. Bateriový systém s fotovoltaikou v zádech nápor ustál!

Dvanáctka Renaultů obklopila na dvě hodiny trio rychlodobíječek u dálnice D0. Bateriový systém s fotovoltaikou v zádech nápor ustál!
Premiérový český test souběžného dobíjení šesti elektromobilů na třech stanicích a současně málo vídané doplňování baterií 12 e-aut jedné značky v místě a čase.

Trio veřejných rychlodobíjecích stanic ČEZ ve středočeském Vestci má za sebou úspěšné dvouhodinové ověření fungování plně ostrovního provozu a spolehlivého pokrytí jednorázové poptávky ze strany řidičů. Využívání sítě veřejných dobíjecích stanic ČEZ rozmístěných od Mariánských Lázní až po Třinec zažívá boom, letos i navzdory protipandemickým omezením. ČEZ aktuálně po celé České republice provozuje zhruba 230 veřejných dobíjecích stojanů, tj. asi polovinu všech tuzemských profesionálních stanic. Infrastruktura vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF) a Operačnímu programu Doprava.

Dvanáctka cíleně pro účel testu vybitých elektromobilů Renault ZOE s kapacitou baterií 52 kWh a proti nim sestava ČEZ s trojicí veřejných rychlodobíjecích stanic ABB podporovaných bateriovým systémem s kapacitou 275 kWh a střešní fotovoltaikou o výkonu 20 kW. Tak byly rozdány karty před dnešním zátěžovým testem dobíjecího systému ve Vestci, prvním českým souběžným dobíjením 6 e-aut ze tří stanic. Každý den se také nestává, aby během pár hodin v jedné lokalitě doplňovalo své baterie 12 e-aut stejné značky.

Auta přijela k testu se zbytkovou kapacitou cca 10 % baterie, Po zbytek dopoledne na každé ze tří dobíjecích stanic ve Vestci souběžně doplňovaly své baterie vždy dva elektromobily, jeden rychlým 50 DC a druhý standardním 22 AC konektorem. Dobíjecí systém prokázal schopnost jednorázově obsloužit všechna auta.

„Jsme rádi, že se dnes podařilo spojit atraktivní formu a odborný obsah. Právě v konkrétních ukázkách schopností dobíjecích stanic a elektromobilů je klíč k ještě vyšší důvěře lidí v e-auta. Konkrétní zkušenost z výsledku testu ve Vestci je pro nás také impulsem k úvahám vybavovat další lokality dobíjecích stanic o zálohu v podobě decentralizovaných zdrojů a akumulačních jednotek,“ říká manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík.

„Záměrně jsme pro test nominovali 12 elektromobilů Renault ZOE z našich dealerství doslova po celé republice, abychom mohli porovnat i reakci baterií vozů na různé trasy. U všech aut byla na jejich cestě průběžně monitorována spotřeba v závislosti na sklonových podmínkách a charakteru jízdy. Měřením a následným analýzám byly samozřejmě podrobeny také odběry u jednotlivých nabíjecích stanic ve Vestci,“ uvedl Zdeněk Grunt, ředitel společnosti Renault Česká republika, a.s.

Na akce spolupracovaly společnosti ČEZ, Renault Česká republika, a.s., Centrum ENET VŠB – Technická univerzita Ostrava, VUT v Brně a ABB. Centrum ENET je autorem komplexního monitorovacího systému, který průběžně sleduje a měří nejen stav dobíjecího systému, ale např. i vnější vlivy jako třeba počasí.

ELEKTROMOBILITA V ČESKÉ REPUBLICE – NA CESTĚ VZHŮRU

V České republice je aktuálně registrováno zhruba 4500 elektromobilů. V roce 2018 přibylo 725 vozů na elektrický pohon, loni 789 elektromobilů a letos jen do konce srpna dalších 1503 e-aut. Odhady dalšího vývoje hovoří o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta definitivně stávají běžnou součástí zejména městského provozu. Vyšší dojezd nových typů elektrických vozů v kombinaci s hustší sítí veřejných dobíjecích stanic také definitivně otevírají pro elektromobilitu cestování mezi městy.

V celé České republice je momentálně řidičům elektrických aut k dispozici více než 400 profesionálních veřejných dobíjecích stanic. ČEZ aktuálně provozuje zhruba 230 stanic, více než ¾ sítě tvoří rychlodobíjecí stojany. Rychlý růst elektromobility v České republice asi nejlépe ilustruje fakt, že první pololetí je objemem odběrů u stanic ČEZ ve výši 1,1 milionu kWh o 13,6 % silnější než celý roku 2018. V prvním pololetí řidiči e-aut zastavili u stanic ČEZ celkem 80 754krát. Průměrně tak při jednom zastavení u dobíječky „načerpali“ 13,5 kWh elektřiny

Veškerá elektřina odebraná ze stojanů ČEZ má certifikaci původu z obnovitelných zdrojů energie vydanou operátorem trhu OTE. Ten v rámci informačního systému Evidence záruk původu eviduje a vydává certifikát pro elektřinu pocházející z obnovitelných zdrojů a z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla.

Výstavba stojanů ČEZ je z části financovaná z dvojice grantů evropského programu CEF, pro oblast Doprava, v jehož výzvách ČEZ v minulosti uspěl. Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T. Část sítě vzniká také díky prostředkům přidělovaným Operačním programem Doprava a zhruba polovinu rychlodobíjecích stanic dosud postavil ČEZ z vlastních zdrojů.

Skupina ČEZ je v rozvoji elektromobility aktivní od roku 2009. Primární aktivitou bylo od samého začátku budování a provoz veřejných dobíjecích stanic. Dnes jde o záběr mnohem širší, zahrnující obsluhu zákazníků ze segmentu retail (ČEZ Prodej) i servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů (ČEZ ESCO). Skupina ČEZ tak např. zajišťuje návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility v jednotlivých městech a regionech.

Skupina Renault, výrobce automobilů od r. 1898, je mezinárodní skupina působící ve 134 zemích, která prodala v r. 2019 téměř 3,8 milionu vozidel. Nyní zaměstnává přes 180 000 pracovníků v 36 výrobních areálech a 12 700 prodejních míst ve světě. Při řešení velkých technologických výzev budoucnosti a pokračování ve strategii rentabilního růstu se skupina opírá o svůj vývoj v mezinárodním měřítku. Sází na vzájemné doplňování svých pěti značek (Renault, Dacia, Renault Samsung Motors, Alpine a LADA), na elektromobily a jedinečné spojení s Nissanem a Mitsubishi Motors. Od představení původního konceptu ZOE Z.E. a uvedení prvního elektrického modelu na trh v roce 2009 již uběhlo více než deset let. Během tohoto období se skupina Renault prosadila jako průkopník a leader v oblasti elektrické mobility, především díky úspěchu jeho vlajkové lodi v segmentu elektrických vozů. V červenci letošního roku překročily evropské prodeje elektromobilů Renault hranici 300 000 prodaných vozů od začátku uvedení na trh a značka stále zůstává leaderem evropského trhu.

 

Vloženo: 17. 9. 2020
Kategorie:  Aktuality
Zadal:  Administrátor
Útvar: 9920 - Vztahy s veřejností
Zpět