Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Platnost příspěvku skončila 31. 7. 2023!

Pavel Rath: VŠB – Technická univerzita Ostrava má výborné IT

Pavel Rath: VŠB – Technická univerzita Ostrava má výborné IT
V druhém díle našeho seriálu, ve kterém vám přibližujeme práci Centra informačních technologií, vám představíme práci Ing. Pavla Ratha, který na VŠB – Technické univerzitě Ostrava působí jako programátor a správce webu.

Pavel Rath studoval informatiku na Fakultě elektrotechniky a informatiky VŠB – Technické univerzity Ostrava. O studiu v jiných městech neuvažoval, ostravská technika byla jeho první volbou. Na Centrum informačních technologií nastoupil už během bakalářských studií, když na HelpDesku hledali brigádníky z řad studentů. Řešil požadavky koncových uživatelů, testoval úpravy, které na pracovišti provedli, anebo generoval statistiky.

Diplomovou práci chtěl realizovat na téma z praxe ve spolupráci s pracovištěm informačních systémů, a při té příležitosti tam začal pracovat jako Software Developer. „Náplní mé práce je zejména vývoj webových aplikací v Javě či správa webu a intranetu v redakčním systému OpenCms. Poskytuji podporu koncovým uživatelům a pracuji s dalšími webovými aplikacemi,“ říká o své práci Pavel Rath. Nejvíc ho na ní baví, že je to práce pestrá a nejedná se jen o osmihodinové sezení za počítačem a programování. „Byť jsem spíše introvert, mám rád práci s lidmi,“ usmívá se. Navíc mají na CIT dobrý kolektiv.

Pavel se podílel například na tvorbě nového InNETu, který vznikal v minulém roce. Tvořili jej tři, s Pavlem ještě další programátor a také kolega, který kódoval samotný design. InNET získal novou vizuální podobu a je plně responzivní, což umožnilo lepší zobrazení na mobilních zařízeních. „Nový InNET jsme plánovali více než rok. Už během roku 2019 jsme dali dohromady požadavky a oslovili grafickou firmu, které jsme pak připomínkovali grafický návrh a vše ladili.“ Celý proces byl lehce zpomalen začínající pandemií, protože veškerá komunikace probíhala v online podobě. „Vzhled InNETu jsme konzultovali s univerzitním PR oddělením a také s Portálovou skupinou, jejíž součástí jsou weboví správci jednotlivých fakult,“ dodává Pavel Rath. Poté začal vývoj samotného InNETu, trvající zhruba půl roku. Nešlo jen o změnu vzhledu, nový kabát dostalo i uživatelské nastavení, zobrazování ikonek na úvodní stránce, měnila se i struktura webu. Pavel Rath dával dohromady zadání a programoval technické pozadí nového InNETu spolu s jeho novým uživatelským nastavením a načítáním informací z jiných systémů, zejména pak systému novinek nebo telefonního seznamu. Staral se také o překlopení obsahu ze starého InNETu do nového. „Jednalo se o více než 200 stránek v české verzi systému, v anglické to pak bylo okolo 60 stránek. Vše se dělalo ručně,“ vzpomíná na práci na novém InNETu Pavel Rath. Nový InNET byl spuštěn 1. února letošního roku. „Věříme, že se v něm lidem lépe pracuje, že je pro ně vzhledově přívětivější a hlavně je responzivní, tudíž se korektně zobrazuje i na mobilech,“ usmívá se. S finálním výsledkem je CIT velmi spokojený, pozitivních ohlasů na nový InNET přišla spousta.

Krom InNETu se Pavel Rath podílel i na absolventském portálu univerzity, na kterém s kolegy pracovali několik měsíců. Postupně přibývaly nové požadavky, které se dále zapracovaly. Tvořil také aplikaci Kariérního centra, přes kterou se mohou studenti a absolventi univerzity hlásit na různé akce a workshopy. „Postupem času se pak přihlašování a administrace rozšiřovala o další možnosti a nové typy akcí,“ dodává Pavel Rath.

Nově čeká zaměstnance VŠB-TUO systém na hromadné emaily, nápad vznikl loni v září. „Letos na jaře se začalo s programováním. Celý proces trval asi dva měsíce, pak jsme měsíc ladili a testovali,“ vysvětluje programátor. Tři měsíce ale nejsou čistý čas, tým krom systému pracoval i na dalších úkolech. Pavel Rath programoval celou aplikaci pro zadávání požadavků, tedy vše, s čím uživatelé nejvíc pracují. Jeho kolega pak řešil samotné rozesílání hromadných e-mailů z poštovního serveru. „Z mojí strany šlo v podstatě o celý vývojový proces, spolu s kolegou jsme dali dohromady požadavky, já provedl analýzu, návrh, programování a testování. Nadále budu aplikaci spravovat,“ doplňuje. Systém byl zveřejněn 19. července a slouží zaměstnancům, kteří potřebují rozesílat hromadné e-maily na studenty nebo jiné zaměstnance. „Hromadné e-maily už se samozřejmě posílaly dříve, ale zahrnovaly spoustu ruční práce. Nyní je celý proces automatizovaný a přináší velké ulehčení pro správce pošty. Krom toho by měl přinést zpříjemnění zadávání požadavků pro uživatele,“ dodává.

A jak si od práce programátora a správce webu odpočine? „Volný čas trávím se svou rodinou a prací kolem rodinného domu. Rád posedím s přáteli nebo se podívám na nějaký film či seriál.“ A jaké je podle něj IT na VŠB – Technické univerzitě Ostrava? „Myslím si, že IT na naší univerzitě je na velmi dobré úrovni, máme spoustu vlastních systémů, v čele se systémem pro evidenci studia EDISON,“ uzavírá Pavel Rath. IT na univerzitě se navíc stále rozvíjí, takže má Pavel pořád hodně práce.

Vloženo: 29. 7. 2021
Kategorie:  Aktuality
Útvar: 9920 - Vztahy s veřejností
Zpět