Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2008/2009

Marketingové pojetí výrobku a komunikace

Typ studia navazující magisterské
Jazyk výuky čeština
Kód 116-0323/01
Zkratka MPVK
Název předmětu česky Marketingové pojetí výrobku a komunikace
Název předmětu anglicky Marketing Concept of Product and Communication
Kreditů 4
Garantující katedra Katedra marketingu a obchodu
Garant předmětu doc. Ing. Šárka Velčovská, Ph.D.

Osnova předmětu

1. Marketingové pojetí výrobku. Výrobek na spotřebním trhu. Současné přístupy k výrobku. Vlastnosti a atributy výrobku. Funkce výrobku z pohledu výrobce, obchodníka a spotřebitele.
2. Atributy výrobku a metody jejich analýzy. Klasifikace atributů výrobku. Podstata, cíle a možnosti využití analýzy atributů výrobku. Metody a techniky analýzy atributů výrobku. GAP analýza.
3. Kvalita výrobku. Kvalita jako atribut výrobku. Kvalita výrobku z pohledu spotřebitele. Tvorba a testování kvality výrobku. Monitorování spokojenosti a loajality zákazníků. Legislativní úprava problematiky.
4. Testování kvalitativních charakteristik výrobku. Význam testování výrobků. Zásady testování výrobků. Proces testování výrobků. Klasifikace metod testování výrobků a jejich charakteristika. Kritéria úspěšného výrobku.
5. Obal výrobku. Obal jako atribut výrobku. Funkce, vlastnosti a prvky obalu. Význam obalu pro výrobek na spotřebním trhu. Tvorba a testování obalu. Legislativní úprava problematiky.
6. Značka. Značka jako atribut výrobku. Definice značky, prvky značky, funkce značky. Druhy značek. Tvorba a testování značky. Strategické řízení značky. Legislativní úprava problematiky.
7. Design výrobku. Design jako atribut výrobku. Význam designu pro výrobek, prvky designu. Charakteristické rysy dobrého designu. Tvorba a testování designu. Design a výrobkové strategie.
8. Image výrobku. Základní druhy image a vazby mezi nimi. Tvorba image výrobku. Analýza image. Přínosy pozitivního image.
9. Marketingové pojetí komunikace. Marketingový komunikační mix. Struktura marketingového komunikačního mixu, přístupy k jeho tvorbě. Role jednotlivých prvků mixu. Stěžejní faktory tvorby komunikačního mixu. Strategie mixu. Vybrané vlivy prostředí marketingové komunikace..
10. Reklama. Teoretická východiska a pojetí reklamy, druhy reklamy. Cíle a plánování reklamy. Reklamní sdělení. Plánování médií. Výzkum pro rozhodování o reklamě.
11. Podpora prodeje. Teorie podpory prodeje. Specifika podpory prodeje v rámci komunikačního mixu. Zacílení aktivit podpory prodeje. Nástroje realizace podpory prodeje. Plánování podpory prodeje.
12. Public Relations. Definiční zázemí Public Relations (PR). Cílové skupiny PR. Obsah a funkce PR. Specifické úlohy PR.
13. Přímý marketing. Teorie přímého marketingu (Direct Marketing – DM). Východiska DM. Cíle a užití DM. Nová média pro DM. Plánování DM.
14. Osobní prodej. Podstata a východiska osobního prodeje. Specifická role osobního prodeje v komunikačním mixu. Typologie prodejních sil. Plánování osobního prodeje. Vztahový prodej.
15. Koordinace marketingové komunikace a řízení výrobku v procesu jeho vývoje, zavádění a realizace na trhu.

Povinná literatura

1. Crawford, C. M. - Di Benedetto, C. A. New Product Management. Mc Graw-Hill Higher Education, 2002. 588 p. ISBN 0-07-247163-8 .
2. De Pelsmacker, P. a Van Den Bergh, J. Marketingová komunikace. Praha: Grada Publishing, 2003. 616 s. ISBN 80-247-0254-1.
3. Kotler, Ph. Marketing Management. Přel. V. Dolanský a S. Jurnečka. 10. rozšířené vyd. Praha: GRADA Publishing, 2001. 719 s. ISBN 80-247-0016-6.
4. Velčovská, Š., Marhounová, M. Marketingové pojetí výrobku a komunikace (sylaby). 1. vyd. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2005. 44 s. ISBN 80-248-0780-7 .
5. Velčovská, Š. a Marhounová, M. Marketingové pojetí značky (Skripta). 1. vyd. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2005. 51 s. ISBN 80-248-0934-6.
6. Velčovská, Š. Marketingové pojetí výrobku a komunikace. Testování výrobku. 1. vyd. Ostrava: VŠB – TU Ostrava, 2007. 64 s.

Doporučená literatura

1. Kozel, R. a kol. Moderní marketingový výzkum. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. 280 s. ISBN 80-247-0966-X.
2. Nenadál, J. a kol. Měření v systémech managementu jakosti. 1. vyd. Praha: Management Press, 2001. 310 s. ISBN 80-7261-054-6.
3. Přibová, M. a kol. Marketingový výzkum v praxi. 1. vyd. Praha: GRADA Publishing, 1996. 238 s. ISBN 80-7169-299-9.
4. Přibová, M. a kol. Strategické řízení značky: brand management. 1. vyd. Praha: EKOPRESS, 2000. 147 s. ISBN 80-86119-27-0.
5. Přibová, M. a kol. Strategické řízení značky: případové studie. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2003. 250 s. ISBN 80-86419-38-X.
6. Schultz, D.E. Moderní reklama – umění zaujmout. Praha: GRADA Publ., 1995. ISBN 80-7169-062-7.
7. Smith, P. Moderní marketing. Praha: Computer Press, 2000. 518 s. ISBN 80-7226-252-1.
8. Tellis, G.J. Reklama a podpora prodeje. 1. vyd. Praha: GRADA Publ., 2000. 620 s. ISBN 80-7169-997-7.
9. Tomek, G., Vávrová, V. Výrobek a jeho úspěch na trhu. 1. vyd. Praha:GRADA Publishing, 2001. 352 s. ISBN 80-247-0053-0.
10. Vysekalová, J., Komárková, R. Psychologie reklamy. Praha: Grada Publishing, 2002. 228 s. ISBN 80-247-9067-X.
11. Vysekalová, J. Psychologie spotřebitele: Jak zákazníci nakupují. 1. vyd. Praha: GRADA Publ., 2003. 284 s. ISBN 80-247-0393-9.
12. Zbořil, K. Marketingový výzkum: metodologie a aplikace. 2. vyd. Praha: VŠE, Podnikohospodářská fakulta, 2003. 171 s. ISBN 80-245-0615-7 .