Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2022/2023

Strategické řízení firmy

Typ studia doktorské
Jazyk výuky čeština
Kód 545-0944/01
Zkratka SŘF
Název předmětu česky Strategické řízení firmy
Název předmětu anglicky Strategic Management of the Firm
Kreditů 10
Garantující katedra Katedra ekonomiky a systémů řízení
Garant předmětu doc. Ing. Šárka Vilamová, Ph.D.

Osnova předmětu

ýznam a podstata strategického řízení firmy - činnosti realizované v rámci strategického managementu, charakteristiky současného strategického řízení.
2. Poslání (mise) a strategické cíle organizace - vymezení poslání, jeho význam, praktické problémy.
3. Strategická analýza okolí podniku – cíl analýzy okolí, struktura podnikového okolí, metody analýzy okolí.
4. Porterův model pěti sil – cíl jeho aplikace, vymezení faktorů majících vliv na intenzitu jednotlivých sil. Analýza životního cyklu oboru a analýza konkurenčních skupin.
5. Analýza vnitřního potenciálu podniku – cíl a metody analýzy, vymezení auditu zdrojů a postupu jeho realizace.
6. Benchmarking - vymezení a typy benchmarkingu, cíl a postup realizace.
7. Zhodnocení strategické pozice podniku, volba vhodné strategie - Úrovně strategického řízení v podniku – vymezení úrovní strategického řízení a příslušných strategií, obsahová náplň strategií na jednotlivých úrovních.
8. Základní strategie na úrovni podniku – koncentrace, rozvoje výrobku, inovace, horizontální integrace, vertikální integrace, Joint Venture, soustředěné diverzifikace, složené diverzifikace, přeskupení, redukce a likvidace.
9. Strategie vstupu firem na zahraniční trhy - typy strategií, jejich vymezení, příklady, výhody a nevýhody. Kapitálové vstupy firem na zahraniční trhy.
10. Strategie vycházející z analýzy portfolia podniku – strategie vhodné pro každou ze skupin, postup realizace analýzy BCG.
11. Porterovy konkurenční strategie – vymezení a předpoklady dosažení strategie vůdčího postavení v nákladech, strategie diferenciace a strategie soustředění. - Strategie založené na analýze životního cyklu oboru – strategie vhodné pro fázi narození/zavedení, růstu, dospělosti/zralosti, stárnutí/poklesu.
12. Funkcionální strategie – hodnocení a výběr strategie – charakteristika základních kritérií hodnocení strategie, tj. vhodnosti, proveditelnosti a přijatelnosti.
13. Finančně-ekonomické hodnocení podnikatelských strategií – cíle, postup a výstupy finančně ekonomického hodnocení strategie. Využití vícekriteriálního rozhodování ve strategickém managementu.
14. Implementace strategie v podniku – způsoby realizace strategie vyžadující změnu organizační struktury a jejich charakteristika. Strategická kontrola a strategický audit firmy.

Povinná literatura

VILAMOVÁ, Š. Strategický management. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2013.

KOTLER, P., KELLER, K., L. Marketing Management. 14. vydání. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4150-5.

Doporučená literatura

ZUZÁK, R. Strategické řízení podniku. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-4008-9.

LHOTSKÝ, J. Strategický management: Jak zajistit budoucí úspěch podniku. Brno: Computer Press a.s., 2010. ISBN 978-80-251-3295-1.