Skip to main content
Skip header

Small and Medium-sized Enterprises

* Exchange students do not have to consider this information when selecting suitable courses for an exchange stay.

Course Unit Code152-0309/11
Number of ECTS Credits Allocated4 ECTS credits
Type of Course Unit *Choice-compulsory
Level of Course Unit *First Cycle
Year of Study *Second Year
Semester when the Course Unit is deliveredSummer Semester
Mode of DeliveryFace-to-face
Language of InstructionCzech
Prerequisites and Co-Requisites Course succeeds to compulsory courses of previous semester
Name of Lecturer(s)Personal IDName
STV02Ing. Hana Štverková, Ph.D.,MBA,LL.M.
KUB305Ing. Andrea Kolková, Ph.D.
Summary
The course is aimed at further development of knowledge provided to students
in the field of Entrepreneurship and Management that will be extended by
lectures in the field of Small and Medium – sized Enterprises (businesses). In
tutorials students learn to be well versed in given problems through skilled
discussion, written reports and seminar papers and learn to work with special
literature as well, i.e.: the entrepreneurial perspective, starting a new
venture and developing the business, financing a new venture, marketing the
new venture, managing the new venture.
Learning Outcomes of the Course Unit
1. Knows the basic theoretical and legislative knowledge of the SME
2. Understand the nature, role and functions of SMEs
3. Identify the main targets SMEs
4. Rate knowing state practice, to appreciate the main factors change the status quo and the knowledge of SMEs, to propose specific procedures for the effective development of MSF
5. Grasp and understand the nature of the owner of MSF, economic decision-making, leadership and management in MSF
6. Familiar with the theory and practice MSF, to apply the theoretical knowledge into practical proposals and recommendations fictitious company (semester work)
Course Contents
1.The status and role of small and medium-sized business in the company / SME /
2. Speeches of globalization and the CZE membership in the EU in the typology of SMEs
3. Legal framework and ethics of SMEs
4. Business philosophy, identity and integrity of small and medium-sized companies
5. Strategy and specific of management in SMEs
6. Specific business environment and marketing in the SMEs
7. Taxs, accounting and documentation of SMEs
8. Basic of SMEs economy
9. Financing of SMEs
10. Business Planning and business Plan in the SMEs
11. MSF and its relationship to the bank,
12. Support for SMEs in the context of membership of the EU
13. SMEs and synergical business
14.Current topics for SMEs
Recommended or Required Reading
Required Reading:
STRAKOVÁ, Jarmila, Jan VÁCHAL a kol. Malé a střední podniky v ČR – současnost a vize. Praha: GRADA Publishing, 2020. 200 s. ISBN 978-80-271-1666-9.
SVOBODOVÁ, Ivana a Michal ANDERA. Od nápadu k podnikatelskému plánu: Jak hledat a rozvíjet podnikatelské příležitosti. Praha: Grada, 2017. 227 s. ISBN 80-271-04076.
ŠTVERKOVÁ, Hana. Konkurenceschopný malý a střední podnik. Uherské Hradiště: Vědecké nakladatelství Fakulty veřejnosprávních a ekonomických studií v Uherském Hradišti Vysoká škola Jagiellońská v Toruni, 2021. 170 s. ISBN 978-80-88328-12-4.
STRAKOVÁ, Jarmila, Jan VÁCHAL a kol. Malé a střední podniky v ČR – současnost a vize. Praha: GRADA Publishing, 2020. 200 s. ISBN 978-80-271-1666-9.
SVOBODOVÁ, Ivana a Michal ANDERA. Od nápadu k podnikatelskému plánu: Jak hledat a rozvíjet podnikatelské příležitosti. Praha: Grada, 2017. 227 s. ISBN 80-271-04076.
ŠTVERKOVÁ, Hana. Konkurenceschopný malý a střední podnik. Uherské Hradiště: Vědecké nakladatelství Fakulty veřejnosprávních a ekonomických studií v Uherském Hradišti Vysoká škola Jagiellońská v Toruni, 2021. 170 s. ISBN 978-80-88328-12-4.
Recommended Reading:
FINCH, Brian. Jak napsat dobrý podnikatelský záměr: postupy a tipy, které vám pomohou získat podporu pro vaše nápady a podnikatelské plány. Přeložil Petr FLORIAN. V Brně: Lingea, 2020. Vstříc úspěchu. ISBN 978-80-7508-623-5.
SRPOVÁ, Jitka. Začínáme podnikat: s případovými studiemi začínajících podnikatelů. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1528-0.
TOREN, Adam a Matthew TOREN. Jak založit vlastní podnik: staň se podnikatelem!. Přeložil Tomáš POKORNÝ. Praha: Svojtka & Co, 2018. Pro (ne)chápavé. ISBN 978-80-256-2217-9.
FINCH, Brian. Jak napsat dobrý podnikatelský záměr: postupy a tipy, které vám pomohou získat podporu pro vaše nápady a podnikatelské plány. Přeložil Petr FLORIAN. V Brně: Lingea, 2020. Vstříc úspěchu. ISBN 978-80-7508-623-5.
SRPOVÁ, Jitka. Začínáme podnikat: s případovými studiemi začínajících podnikatelů. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1528-0.
TOREN, Adam a Matthew TOREN. Jak založit vlastní podnik: staň se podnikatelem!. Přeložil Tomáš POKORNÝ. Praha: Svojtka & Co, 2018. Pro (ne)chápavé. ISBN 978-80-256-2217-9.
Planned learning activities and teaching methods
Lectures, Tutorials
Assesment methods and criteria
Task TitleTask TypeMaximum Number of Points
(Act. for Subtasks)
Minimum Number of Points for Task Passing
Exercises evaluationCredit100 51