Course Unit Code | 152-0309/11 |
---|
Number of ECTS Credits Allocated | 4 ECTS credits |
---|
Type of Course Unit * | Choice-compulsory |
---|
Level of Course Unit * | First Cycle |
---|
Year of Study * | Second Year |
---|
Semester when the Course Unit is delivered | Summer Semester |
---|
Mode of Delivery | Face-to-face |
---|
Language of Instruction | Czech |
---|
Prerequisites and Co-Requisites | Course succeeds to compulsory courses of previous semester |
---|
Name of Lecturer(s) | Personal ID | Name |
---|
| STV02 | Ing. Hana Štverková, Ph.D.,MBA,LL.M. |
| KUB305 | Ing. Andrea Kolková, Ph.D. |
Summary |
---|
The course is aimed at further development of knowledge provided to students
in the field of Entrepreneurship and Management that will be extended by
lectures in the field of Small and Medium – sized Enterprises (businesses). In
tutorials students learn to be well versed in given problems through skilled
discussion, written reports and seminar papers and learn to work with special
literature as well, i.e.: the entrepreneurial perspective, starting a new
venture and developing the business, financing a new venture, marketing the
new venture, managing the new venture. |
Learning Outcomes of the Course Unit |
---|
1. Knows the basic theoretical and legislative knowledge of the SME
2. Understand the nature, role and functions of SMEs
3. Identify the main targets SMEs
4. Rate knowing state practice, to appreciate the main factors change the status quo and the knowledge of SMEs, to propose specific procedures for the effective development of MSF
5. Grasp and understand the nature of the owner of MSF, economic decision-making, leadership and management in MSF
6. Familiar with the theory and practice MSF, to apply the theoretical knowledge into practical proposals and recommendations fictitious company (semester work)
|
Course Contents |
---|
1.The status and role of small and medium-sized business in the company / SME /
2. Speeches of globalization and the CZE membership in the EU in the typology of SMEs
3. Legal framework and ethics of SMEs
4. Business philosophy, identity and integrity of small and medium-sized companies
5. Strategy and specific of management in SMEs
6. Specific business environment and marketing in the SMEs
7. Taxs, accounting and documentation of SMEs
8. Basic of SMEs economy
9. Financing of SMEs
10. Business Planning and business Plan in the SMEs
11. MSF and its relationship to the bank,
12. Support for SMEs in the context of membership of the EU
13. SMEs and synergical business
14.Current topics for SMEs
|
Recommended or Required Reading |
---|
Required Reading: |
---|
STRAKOVÁ, Jarmila, Jan VÁCHAL a kol. Malé a střední podniky v ČR – současnost a vize. Praha: GRADA Publishing, 2020. 200 s. ISBN 978-80-271-1666-9.
SVOBODOVÁ, Ivana a Michal ANDERA. Od nápadu k podnikatelskému plánu: Jak hledat a rozvíjet podnikatelské příležitosti. Praha: Grada, 2017. 227 s. ISBN 80-271-04076.
ŠTVERKOVÁ, Hana. Konkurenceschopný malý a střední podnik. Uherské Hradiště: Vědecké nakladatelství Fakulty veřejnosprávních a ekonomických studií v Uherském Hradišti Vysoká škola Jagiellońská v Toruni, 2021. 170 s. ISBN 978-80-88328-12-4.
|
STRAKOVÁ, Jarmila, Jan VÁCHAL a kol. Malé a střední podniky v ČR – současnost a vize. Praha: GRADA Publishing, 2020. 200 s. ISBN 978-80-271-1666-9.
SVOBODOVÁ, Ivana a Michal ANDERA. Od nápadu k podnikatelskému plánu: Jak hledat a rozvíjet podnikatelské příležitosti. Praha: Grada, 2017. 227 s. ISBN 80-271-04076.
ŠTVERKOVÁ, Hana. Konkurenceschopný malý a střední podnik. Uherské Hradiště: Vědecké nakladatelství Fakulty veřejnosprávních a ekonomických studií v Uherském Hradišti Vysoká škola Jagiellońská v Toruni, 2021. 170 s. ISBN 978-80-88328-12-4.
|
Recommended Reading: |
---|
FINCH, Brian. Jak napsat dobrý podnikatelský záměr: postupy a tipy, které vám pomohou získat podporu pro vaše nápady a podnikatelské plány. Přeložil Petr FLORIAN. V Brně: Lingea, 2020. Vstříc úspěchu. ISBN 978-80-7508-623-5.
SRPOVÁ, Jitka. Začínáme podnikat: s případovými studiemi začínajících podnikatelů. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1528-0.
TOREN, Adam a Matthew TOREN. Jak založit vlastní podnik: staň se podnikatelem!. Přeložil Tomáš POKORNÝ. Praha: Svojtka & Co, 2018. Pro (ne)chápavé. ISBN 978-80-256-2217-9. |
FINCH, Brian. Jak napsat dobrý podnikatelský záměr: postupy a tipy, které vám pomohou získat podporu pro vaše nápady a podnikatelské plány. Přeložil Petr FLORIAN. V Brně: Lingea, 2020. Vstříc úspěchu. ISBN 978-80-7508-623-5.
SRPOVÁ, Jitka. Začínáme podnikat: s případovými studiemi začínajících podnikatelů. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1528-0.
TOREN, Adam a Matthew TOREN. Jak založit vlastní podnik: staň se podnikatelem!. Přeložil Tomáš POKORNÝ. Praha: Svojtka & Co, 2018. Pro (ne)chápavé. ISBN 978-80-256-2217-9. |
Planned learning activities and teaching methods |
---|
Lectures, Tutorials |
Assesment methods and criteria |
---|
Task Title | Task Type | Maximum Number of Points (Act. for Subtasks) | Minimum Number of Points for Task Passing |
---|
Exercises evaluation | Credit | 100 | 51 |