Skip to main content
Skip header

Public Infrastructure I.

* Exchange students do not have to consider this information when selecting suitable courses for an exchange stay.

Course Unit Code222-0501/01
Number of ECTS Credits Allocated5 ECTS credits
Type of Course Unit *Compulsory
Level of Course Unit *Second Cycle
Year of Study *First Year
Semester when the Course Unit is deliveredWinter Semester
Mode of DeliveryFace-to-face
Language of InstructionCzech
Prerequisites and Co-Requisites There are no prerequisites or co-requisites for this course unit
Name of Lecturer(s)Personal IDName
ZDA68Ing. Renata Zdařilová, Ph.D.
TEI036Ing. Marek Teichmann, Ph.D. Paed.IGIP
Summary
The subject of public infrastructure I. deals with the general technical requirements of civilian equipment, which are defined by the building law of construction, equipment and land used, for example, for education and training, social services and family care, health services, culture, public administration, population protection. The individual buildings are also analyzed in detail from the point of view of barrier-free use for individual groups of people with health restrictions - movement, visual and auditory.
Learning Outcomes of the Course Unit
Students will acquire basic knowledge in the field of public infrastructure issues, focusing on civic equipment with an emphasis on general and technical requirements, including the relation of general technical requirements ensuring the barrier-free use of civic amenities.
Course Contents
Syllabus of lectures:
1. Introduction to Public Infrastructure, Public Infrastructure and Civil Equipment, Basic Legislation and Standard Environment
2. Basic principles of barrier-free use of civic amenities in relation to the conditions of easy movement of persons with limited mobility or orientation, method of ensuring the barrier-free use of civic amenities
3. Buildings for education and education - facilities and facilities for education and education of children and youth (pre-primary, primary and secondary education)
4. Universities and buildings for science and research, BUS universities and scientific institutions
5. Buildings for physical and sports - recreational and outdoor playing areas of residential complexes
6. Buildings for physical education and sports - sports areas (playgrounds, gyms), swimming pools, swimming pools and spa
7. Healthcare facilities - ambulatory and pharmacy care facilities
8. Buildings for healthcare - hospitals and treatment baths
9. Social care constructions - types of social services focusing on residential forms, material-technical standard
10. Administrative buildings - types, breakdowns, layouts
11. Buildings for distribution, trade and services - breakdown, operation
12. Public catering structures - forms of catering services, requirements for the spatial organization of the operation
13. Construction of public accommodation - categories and classification of accommodation facilities, requirements of classification classes
14. Buildings for culture - theaters, cinemas, museums, galleries, libraries, reading rooms
Recommended or Required Reading
Required Reading:
EN 17210:2021 Accessibility and usability of the built environment - Functional requirements, CEN/CENELEC Brussels
CEN/TR 17621:2021 Accessibility and usability of the built environment - Technical performance criteria and specifications, CEN/CENELEC Brussels
CEN/TR 17622:2021 Accessibility and usability of the built environment - Conformity assessment, CEN/CENELEC Brussels
MATHAUSEROVÁ, Z.: Hygienické předpisy ve výstavbě, Praha: Informační centrum ČKAIT, 2010. 1.vydání. 80 s., ISBN 978-80-87438-07-7.
PÁNEK, M.: Typologie občanských staveb (A 3.11.2), Praha: ČESKÁ KOMORA AUTORIZOVANÝCH INŽENÝRŮ A TECHNIKŮ ČINNÝCH VE VÝSTAVBĚ, Rada pro podporu rozvoje profese ČKAIT, vydání 2019
ZDAŘILOVÁ, R.: Bezbariérové užívání staveb – metodika k vyhlášce č.398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb, Praha: Informační centrum ČKAIT, 2011. 1.vydání. 196 s., ISBN 978-80-87438-17-6.
ZDAŘILOVÁ, R.: Bezbariérové užívání sportovních staveb, TP 1.4.1., Technické pomůcky k činnosti autorizovaných osob, Informační centrum ČKAIT, Praha 2011, 1.vydání, 67 s., ISBN 978-80-87438-11-4
ZDAŘILOVÁ, Renata. Bezbariérové užívání staveb – základní principy přístupnosti (TP 1.4). PROFESIS: Profesní informační systém ČKAIT [online]. Praha: ČKAIT, 2003, aktualizace 2022 [cit. 2023-01-12]. Dostupné z: https://profesis.ckait.cz/dokumenty-ckait/tp-1-4/
ČSN 73 4108:2013 Hygienická zařízení a šatny, ÚNMZ Praha
ČSN P ISO 21542:2013 Pozemní stavby – Přístupnost a využitelnost vybudovaného prostředí, ÚNMZ Praha
ČSN EN 17210:2021 Přístupnost a využitelnost zastavěného prostředí – Funkční požadavky, ÚNMZ Praha
TNI CEN/TR 17621:2021 Přístupnost a využitelnost zastavěného prostředí - Technické prováděcí požadavky a specifikace, ÚNMZ Praha
TNI CEN/TR 17622:2021 Přístupnost a využitelnost zastavěného prostředí - Posouzení shody, ÚNMZ Praha
EN 17210:2021 Accessibility and usability of the built environment - Functional requirements, CEN/CENELEC Brussels
Recommended Reading:
BRIGHT, K., COOK, G.: Project Rainbow. A research project to provide colour and contrast design
guidance for internal built environments‖, The Chartered Institute of Building Occasional Paper
No. 57, The Chartered Institute of Building, 1999, ISBN 1 85380 084 8
STÝBLO, Z.: Školské stavby, Nakladatelství ČVUT, Praha 2010, ISBN 978-80-01-04570-7
ŠESTÁKOVÁ, I., DVOŘÁK, O., BOUČEK, J.: Stavby pro sociální služby, Nakladatelství ČVUT, 2006, ISBN 80-01-03385-6
FOŘTL, K.: Zdravotnické stavby, Nakladatelství ČVUT 2009, ISBN 978-80-0104-256-4
ŠESTÁKOVÁ,, I. a kol.: Bydlení (nejen) pro lidi se zdravotním postižením, Praha: MPSV ČR, 2012, 88 s. ISBN: 978-80-7421-042-6
ŠTÍPEK, J., PAROUBEK, J., PAPADOPOULOS: Nauka o stavbách. Administrativní budovy, Nakladatelství ČVUT, 2008, ISBN: 978-80-01-04150-5
Planned learning activities and teaching methods
Lectures, Tutorials
Assesment methods and criteria
Task TitleTask TypeMaximum Number of Points
(Act. for Subtasks)
Minimum Number of Points for Task Passing
Credit and ExaminationCredit and Examination100 (100)51
        CreditCredit35 17
        ExaminationExamination65 33