Course Unit Code | 450-2105/01 |
---|
Number of ECTS Credits Allocated | 4 ECTS credits |
---|
Type of Course Unit * | Choice-compulsory type B |
---|
Level of Course Unit * | First Cycle |
---|
Year of Study * | Second Year |
---|
Semester when the Course Unit is delivered | Summer Semester |
---|
Mode of Delivery | Face-to-face |
---|
Language of Instruction | Czech |
---|
Prerequisites and Co-Requisites | |
---|
| Prerequisities | Course Unit Code | Course Unit Title |
---|
| 450-2018 | Electrical Measurements |
| 450-2076 | Electronic Instruments Technology |
Name of Lecturer(s) | Personal ID | Name |
---|
| KAS73 | Ing. Vladimír Kašík, Ph.D. |
Summary |
---|
The course deals with the description and use of electronic devices used specifically in biomedicine. It follows the basic subject of electrical measurements, which is taught in the first year of bachelor study. It provides measuring instruments for measuring both electrical and non-electrical quantities. Selected signal parameter measurements are performed in time and frequency domains. Part of the course is also measurement of signals in digital systems by a logical analyzer. |
Learning Outcomes of the Course Unit |
---|
The aim of the subject is to educate students in basic electronic measurement techniques, especially in biomedicine. The students should be able to make an evaluation of the measured system functionality on the basis of theoretic system analysis and performed measurements. To introduce the principles of gauges in the biomedical instrumentation. |
Course Contents |
---|
Laboratoře:
1. Školení bezpečnosti v laboratoři. Použití laboratorního zdroje. Seznámení se souborem měřicích úloh.
2. Měření s analogovým a číslicovým voltmetrem.
3. Test průběžné kontroly. Měřicí úloha s osciloskopem - základní měření napěťových průběhů.
4. Měřicí úloha s osciloskopem - měření dílčích parametrů signálů.
5. Měřicí úloha s osciloskopem - Lissajousovy křivky.
6. Test průběžné kontroly. Měřicí úloha s logickým analyzátorem - přípravek s binárním čítačem.
7. Měření akustického tlaku se zvukoměrem.
8. Měření s čítačem - měření frekvence a stability frekvence signálu krystalového oscilátoru.
9. Test průběžné kontroly. Laboratorní měření se spektrálním analyzátorem.
10. Měření VA charakteristiky žárovky a Zenerovy diody.
11. Můstková měření - Wheatstoneův můstek, vyhodnocení měření.
12. Rezerva. Náhradní měření.
13. Test průběžné kontroly. Udělení zápočtu.
|
Recommended or Required Reading |
---|
Required Reading: |
---|
COOMBS, Clyde F. Electronic instrument handbook. 2nd ed. New York: McGraw-Hill, c1995. ISBN 007012616X.
WEBSTER, John and Halit EREN. Measurement, Instrumentation, and Sensors Handbook, Second Edition: Spatial, Mechanical, Thermal, and Radiation Measurement. CRC Press, 2017. ISBN 9781138072176.
|
KAŠÍK, Vladimír. Měření na elektronických přístrojích. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 2013. ISBN 978-80-248-3103-9.
HAASZ, Vladimír a Miloš SEDLÁČEK. Elektrická měření: přístroje a metody. Vyd. 2. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2003. ISBN 80-01-02731-7.
WEBSTER, John and Halit EREN. Measurement, Instrumentation, and Sensors Handbook, Second Edition: Spatial, Mechanical, Thermal, and Radiation Measurement. CRC Press, 2017. ISBN 9781138072176.
|
Recommended Reading: |
---|
BUCHLA, David M. a Wayne. MCLACHLAN. Applied electronic instrumentation and measurement. New York: Maxwell Macmillan International Pub. Group, c1992. ISBN 067521162X. |
BRTNÍK, Bohumil. Elektrická měření pro bakaláře. Praha: BEN - technická literatura, 2011. ISBN 978-80-7300-405-7.
BACH, Pavel. Automatizace měření. Praha: České vysoké učení technické, 1993.
COOMBS, Clyde F. Electronic instrument handbook. 2nd ed. New York: McGraw-Hill, c1995. ISBN 007012616X.
|
Planned learning activities and teaching methods |
---|
Lectures, Individual consultations, Experimental work in labs, Project work |
Assesment methods and criteria |
---|
Task Title | Task Type | Maximum Number of Points (Act. for Subtasks) | Minimum Number of Points for Task Passing |
---|
Credit and Examination | Credit and Examination | 100 (100) | 51 |
Credit | Credit | 40 | 20 |
Examination | Examination | 60 | 30 |