Course Unit Code | 637-3025/02 |
---|
Number of ECTS Credits Allocated | 4 ECTS credits |
---|
Type of Course Unit * | Compulsory |
---|
Level of Course Unit * | Second Cycle |
---|
Year of Study * | Second Year |
---|
Semester when the Course Unit is delivered | Summer Semester |
---|
Mode of Delivery | Face-to-face |
---|
Language of Instruction | Czech |
---|
Prerequisites and Co-Requisites | Course succeeds to compulsory courses of previous semester |
---|
Name of Lecturer(s) | Personal ID | Name |
---|
| KOZ0251 | PhDr. Radka Kozáková, Ph.D. |
Summary |
---|
The course is conceived as a theoretical and practical, which aims to introduce students in terms of theoretical and practical issues of psychology and applied disciplines in health care. The psychological part deals with the connectedness of the human psyche and its experience related to stress, illness and departure from life. On the area of health psychology follow ethical and legal standards, the importance of confidentiality and patients' rights, the principles of communicating truth to the patient and the principles of the Code of Ethics |
Learning Outcomes of the Course Unit |
---|
Student will be able to:
- explain the interconnecteness general, developmental and social psychology. - apply compensation techniques in stressful situations
- define the area of health psychology, attitudes to illness, dying issues
- explain the difference between health professionals and patient attitude to illness
|
Course Contents |
---|
Lectures:
·Psychologie jako teoretická báze aplikovaných psychologických disciplín. Psychologické pojmy (psychika, psychické obsahy, psychické procesy, psychické stavy, prožívání a chování, vědomí a nevědomí, podvědomí a předvědomí) z ohledu zdraví a nemoci. Kognitivně senzorické procesy, emoce a jejich vztah ve zdraví a nemoci. Sociální psychologie a její aplikace do zdravotnické psychologie
· Zdravotnická psychologie – vymezení pojmu. Celostní péče o pacienta. Psychologická problematika nemocného – postoj k nemoci. Psychologická stránka průběhu nemoci – postoj zdravotníka a nemocného k nemoci. Biopsychosociální přístup k nemocným. Stres, úzkost, syndrom vyhoření. |
Recommended or Required Reading |
---|
Required Reading: |
---|
[1] Guidelines for essential trauma care. INTERNATIONAL SOCIETY OF SURGERY, SOCIETE INTERNATIONALE DE CHIRURGIE and INTERNATIONAL ASSOCIATION FOR THE SURGERY OF TRAUMA AND SURGICAL INTENSIVE CARE. World Health Organization 2004, ISBN 92 4 154640 9
[2] Mental Health Practice in a Digital World: A Clinicians Guide. Editors: Dewan, Naakesh A., Luo, John S, Lorenzi, Nancy M. 2015, 228 p.ISBN 978-3-319-14108-4 |
[1] BURDA, P. Krizová komunikace s agresivním a hostilním pacientem. Brno: NCO NZO, 2014. ISBN 978-80-7013-564-8.
[2] BARTOŠÍKOVÁ, J. Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. Brno: IDVPZ, 2000.
[3] HAŠKOVCOVÁ, H. Lékařská etika. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-204-6
[4] HAŠKOVCOVÁ, H. Práva pacientů. Havířov: Nakl. Aleny Krtilové,1996. ISBN 80-902163-0-7
[5] RAUDENSKÁ,J., JAVŮRKOVÁ A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Grada Publishing, 2012.. ISBN 978-80-247-2223-8
[6] PTÁČEK, R, BARTŮNĚK, P. Etické problémy medicíny na prahu 21. století. Grada Publishing: 2015. ISBN 978-80-247-5471-0 |
Recommended Reading: |
---|
[1] Friedman, Matthew J. Posttraumatic and Acute Stress Disorders, 2015, ISBN 978-3-319-15066-6 |
[1] VÁGNEROVÁ, M. Úvod do psychologie. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0015-3.
[2] KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001
[3] KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada Publishing, 2002.
[4] IVANOVÁ, K. Etika ve zdravotnictví. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. [5] ŠIMEK, J., ŠPALEK,V. Filozofické základy lékařské etiky. Praha: GRADA, 2003. ISBN 80-247-0440-4 |
Planned learning activities and teaching methods |
---|
Lectures, Individual consultations, Tutorials, Project work |
Assesment methods and criteria |
---|
Task Title | Task Type | Maximum Number of Points (Act. for Subtasks) | Minimum Number of Points for Task Passing |
---|
Graded credit | Graded credit | 100 | 51 |