Skip to main content
Skip header

Lidský činitel v dopravě

* Exchange students do not have to consider this information when selecting suitable courses for an exchange stay.

Course Unit Code342-0646/01
Number of ECTS Credits Allocated2 ECTS credits
Type of Course Unit *Choice-compulsory
Level of Course Unit *Second Cycle
Year of Study *Second Year
Semester when the Course Unit is deliveredWinter Semester
Mode of DeliveryFace-to-face
Language of InstructionCzech
Prerequisites and Co-Requisites Course succeeds to compulsory courses of previous semester
Name of Lecturer(s)Personal IDName
SMR46doc. Ing. Vladimír Smrž, Ph.D.
Summary
Cílem předmětu je dosáhnout u studentů kompetence potřebné k orientaci v problematice lidského činitele a jeho vlivu na systémovou bezpečnost v dopravě.

Hlavní témata (osnova) předmětu po jednotlivých týdnech (blocích ) výuky:
1. ÚVOD
1.1. Význam dopravy pro regionální a globální ekonomiku
1.2. Vliv lidského činitele na bezpečnost dopravy
2. STATISTICKÉ ROZBORY DOPRAVNÍCH NEHOD
2.1. Definice dopravních nehod a incidentů
2.2. Statistické přehledy vývoje příčin dopravních nehod a jejich následků
3. LIDSKÝ ČINITEL V OBCHODNÍ DOPRAVĚ
3.1. Význam LČ
3.2. Potřeba znalosti LČ z hlediska dopravního průmyslu
3.3. Aplikace LČ v dopravním provozu
4. PROJEVY NEŽÁDOUCÍCH ASPEKTŮ LČ V OBCHODNÍ DOPRAVĚ
4.1. Nezvládání stresových situací
4.2. Lidské chyby a nedodržování postupů a předpisů
4.3. Neadekvátní koncepce výcviku a postupů pro dopravní operátory
4.4. Osobnostní předpoklady operátorů dopravních systémů k nehodám a incidentům
5. MOŽNOSTI ZVYŠOVÁNÍ BEZPEČNOSTI OBCHODNÍ DOPRAVY POMOCÍ ELIMINACE NEŽÁDOUCÍCH ASPEKTŮ LČ
5.1. Školení zainteresovaných osob v problematice lidského činitele
5.2. Zlepšení systému výběru a výcviku operátorů
5.3. Zlepšení managementu problémových oblastí

Learning Outcomes of the Course Unit
Cílem předmětu je dosáhnout u studentů kompetence potřebné k orientaci v problematice lidského činitele a jeho vlivu na systémovou bezpečnost v dopravě.
Course Contents
1. INTRODUCTION
1.1 Importance of transport to the regional and global economy
1.2 Influence of human factor on transport security
2. STATISTICAL ANALYSES OF TRAFFIC ACCIDENTS
1.2 Definitions of accidents and incidents
2.2 Statistical surveys of the development of the causes of traffic accidents and their consequences
3. HUMAN FACTORS IN THE COMMERCIAL TRANSPORTATION
3.1 The importance of LC
3.2 HF - need for knowledge in terms of the transport industry
3.3 Application of LC in traffic
4. UNDESIRABLE HF ASPECTS IN COMMERCIAL TRANSPORT
4.1 Failure to cope with stressful situations
4.2 Human error and non-compliance procedures and regulations
4.3 Inadequate training concept and procedures for transport operators
4.4 Personal prerequisites operators of transportation systems, accidents and incidents
5. POSSIBILITY OF INCREASING TRAFFIC SAFETY BUSINESS WITH ELIMINATION OF UNDESIRABLE HF - ASPECTS
5.1 Training of persons involved in the HF - issue
5.2 Improving the operator´s selection and training
5.3 Improving the problem areas management
Recommended or Required Reading
Required Reading:
1. Helmreich, R. L. and Merritt, A. C. Safety and Error Management. Technical Report 98 – 3, University of Texas, Aerospace Crew Research Project. May 1998
2. Beňo, L., Dzvoník, O. Ľudské factory v letectve. Žilinská univerzita, Žilina, 2004. ISBN: 80-8070-276-4.
3. FAA. Human performance considerations in the use and design of aircraft checklists. Associate Administrator for Aviation Safety, Human Factors Analysis Division. Washington, USA. 1995.
4. Helmreich, R. L., Merritt, A. C. and Sherman, P. J. Human Factors and National Culture. In ICAO Journal, Volume 51 (1996): S. 14 – 16. 1996.
5. Helmreich, Robert L., Klinect, James, R. & Wilhelm, John, A. Models of Threat, Error, and CRM in Flight Operations. Paper presented at 10th International Symposium on Aviation Psychology, Columbus, Ohio, USA, May 1999.
6. ICAO. Accident/Incident Reporting Manual (ADREP Manual), ICAO Doc 9156-AN/900, October 1987.
1. Helmreich, R. L. and Merritt, A. C. Safety and Error Management. Technical Report 98 – 3, University of Texas, Aerospace Crew Research Project. May 1998
2. Beňo, L., Dzvoník, O. Ľudské factory v letectve. Žilinská univerzita, Žilina, 2004. ISBN: 80-8070-276-4.
3. FAA. Human performance considerations in the use and design of aircraft checklists. Associate Administrator for Aviation Safety, Human Factors Analysis Division. Washington, USA. 1995.
4. Helmreich, R. L., Merritt, A. C. and Sherman, P. J. Human Factors and National Culture. In ICAO Journal, Volume 51 (1996): S. 14 – 16. 1996.
5. Helmreich, Robert L., Klinect, James, R. & Wilhelm, John, A. Models of Threat, Error, and CRM in Flight Operations. Paper presented at 10th International Symposium on Aviation Psychology, Columbus, Ohio, USA, May 1999.
6. ICAO. Accident/Incident Reporting Manual (ADREP Manual), ICAO Doc 9156-AN/900, October 1987.
Recommended Reading:
1. Helmreich, R. L. and Merritt, A. C. Safety and Error Management. Technical Report 98 – 3, University of Texas, Aerospace Crew Research Project. May 1998
2. Beňo, L., Dzvoník, O. Ľudské factory v letectve. Žilinská univerzita, Žilina, 2004. ISBN: 80-8070-276-4.
3. FAA. Human performance considerations in the use and design of aircraft checklists. Associate Administrator for Aviation Safety, Human Factors Analysis Division. Washington, USA. 1995.
4. Helmreich, R. L., Merritt, A. C. and Sherman, P. J. Human Factors and National Culture. In ICAO Journal, Volume 51 (1996): S. 14 – 16. 1996.
5. Helmreich, Robert L., Klinect, James, R. & Wilhelm, John, A. Models of Threat, Error, and CRM in Flight Operations. Paper presented at 10th International Symposium on Aviation Psychology, Columbus, Ohio, USA, May 1999.
6. ICAO. Accident/Incident Reporting Manual (ADREP Manual), ICAO Doc 9156-AN/900, October 1987.
1. Helmreich, R. L. and Merritt, A. C. Safety and Error Management. Technical Report 98 – 3, University of Texas, Aerospace Crew Research Project. May 1998
2. Beňo, L., Dzvoník, O. Ľudské factory v letectve. Žilinská univerzita, Žilina, 2004. ISBN: 80-8070-276-4.
3. FAA. Human performance considerations in the use and design of aircraft checklists. Associate Administrator for Aviation Safety, Human Factors Analysis Division. Washington, USA. 1995.
4. Helmreich, R. L., Merritt, A. C. and Sherman, P. J. Human Factors and National Culture. In ICAO Journal, Volume 51 (1996): S. 14 – 16. 1996.
5. Helmreich, Robert L., Klinect, James, R. & Wilhelm, John, A. Models of Threat, Error, and CRM in Flight Operations. Paper presented at 10th International Symposium on Aviation Psychology, Columbus, Ohio, USA, May 1999.
6. ICAO. Accident/Incident Reporting Manual (ADREP Manual), ICAO Doc 9156-AN/900, October 1987.
Planned learning activities and teaching methods
Lectures, Seminars, Individual consultations
Assesment methods and criteria
Task TitleTask TypeMaximum Number of Points
(Act. for Subtasks)
Minimum Number of Points for Task Passing
Graded exercises evaluationGraded credit100 51