Slavnostní představení prototypu VECTOR 04

Dne 10. 5. 2018 se v 10:00 v budově auly VŠB-TUO bude konat již počtvrté představení nového závodního prototypu z dílny tamního studentského týmu konstruktérů Formula TU Ostrava.
info-image

Tato akce je v komunitě Formula Student, čítající na 500 týmů z celého světa, známá jako tzv. Rollout. Studentské týmy pak každoročně měří své síly na různých závodištích v celkem třech různých kategoriích. Zaprvé se jedná o formule se spalovacím motorem, kam spadá i ostravský tým. Dále existuje kategorie vyhrazená pro elektrické monoposty a relativně nově i kategorie pro bezpilotní vozy, které díky systému kamer a senzorů samy navigují skrze trať z kuželek. Výsledky ze závodů se poté dále projevují na umístění jednotlivých týmu ve světovém žebříčku. 

Důležitým aspektem Formula Student je především to, že přestože se staví vůz určený k plnému nasazení na závodní trati, nejedná se ve své podstatě o automobilové závody, ale edukativní projekt zaměřující se na konstrukci a fungování týmu. Studenti si díky tomu mohou vyzkoušet, co obnáší vývoj závodního prototypu. Na závodech je testován jak výsledek práce mladých konstruktérů v úzkých šikanách a slalomech, ale i konstruktéři samotní, neboť kromě samotného závodění se hodnotí i takzvané statické disciplíny. Tam je posuzován Cost Report – nákladová studie, ve které jsou naceněny všechny díly na autě, Business Plan – studenti v této disciplíně prezentují podnikatelský záměr, který má dokázat, že se s danou formulí dají v reálném vydělat peníze. Ze všech statických disciplín je ale bodově nejvíce hodnocený Design report – obhajoba konstrukčního návrhu auta před lidmi z oboru – konstruktéry z firem jako je například Porsche, Maserati či Škoda Auto. 

Tímto má tým dokázat, že se technologický neustále posouvá dále a snaží se inovovat. Jak řekl bývalý stratég týmu Formule 1 Ferrari a šéf týmu Formule 1 Brawn GP Ross Brawn: „Jediné dvě inovativní formy motorsportu jsou Formule 1 a Formula Student.“ Za technologickou úroveň, na které se právě nacházíme, vděčíme především našim mnohým sponzorům. Ve spolupráci s početnými partnerskými firmami jsme pro letošek vyvíjeli například vahadla vyrobená za využití technologie kovového 3D tisku a systém DRS, který dokáže sklopit zadní křídlo, čímž snižuje odpor na rovinkách. Tím se optimalizuje rychlost na rovinkách, na kterých není třeba tak velký aerodynamický přítlak jako v zatáčkách. 

Toto všechno je možné jen díky důvěře, kterou VŠB - TU Ostrava do tohoto projektu vkládá a píli několika odhodlaných studentů, pro které sezení v lavicích není dost v jejich honu za novými znalostmi a jsou vděčni za možnost se na tomto ambiciózním projektu pod záštitou Fakulty strojní VŠB - TU Ostrava podílet.


© 2018 VŠB-TU Ostrava