Voicebot, který vyvíjí 38členný tým složený z několika institucí, mezi kterými je IT4Innovations a Fakulta bezpečnostního inženýrství, bude s volajícím komunikovat stejně jako by na druhé straně byl lidský operátor. Volajícího vyslechne a případně se doptá na další podrobnosti nutné pro výjezd záchranných složek. Poté proces pokračuje již standardně: dialog mezi volajícím a operátorem se přetaví do takzvané datové věty. Tu si představte jako sérii zkratkovitých informací o dané události, díky které zasahující složky přesně ví, kde jet a co je na místě čeká.
„Voicebot rozhodně nemá za cíl nahradit operátory na tísňových linkách, ale pouze navýšit kapacity v případě velkého množství telefonátů na operační střediska. Voiceboti by se tak mohli osvědčit během velkých přírodních katastrof, například povodní a tornád,“ vysvětluje manažer projektu Petr Berglowiec z Fakulty bezpečnostního inženýrství VŠB – Technické univerzity Ostrava.
„Vzhledem k desítkám různých typů událostí, které tísňové linky přijímají, jsme začali profilovat našeho voicebota pro požáry, abychom si ověřili, zda je naše cesta schůdná. V další fázi projektu se zaměříme na události spojené s působením přírodních živlů – zejména větru. Systém musíme vyvinout tak, aby se voicebot ptal na správné otázky ve správný čas a aby z dialogu vznikaly datové věty podle pevně dané struktury. Zkrátka přesně tak, jak je hasiči potřebují,“ komentuje Václav Svatoň z IT4Innovations, jehož úkolem je celý systém voicebota vytvořit a zprovoznit.
Text: Ing. Nina Kavan, senior specialista komunikace IT4Innovations
Foto: archiv Ing. Petra Berglowiece