Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Oceněný pedagog Jan Gaura: je lepší se studenty komunikovat, než mít mnoho prezentací

Oceněný pedagog Jan Gaura: je lepší se studenty komunikovat, než mít mnoho prezentací
Na podzimním slavnostním zasedání Vědecké rady VŠB-TUO byli vyhlášeni nejlepší pedagogové pro rok 2022, mezi nimi i Jan Gaura z Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB-TUO. Co pro něj ocenění znamená a kdo je jeho pedagogický vzor? Odpověděl v krátkém rozhovoru.

Co pro vás ocenění znamená?

Ocenění chápu jako podporu v tom, jak učím. Jsem velmi potěšen, že mne takto studenti ocenili a moc si jejich podpory vážím. S řadou studentů se vídávám i po ukončení studia na různých akcích a rádi na výuku vzpomínáme.

Jak se snažíte vést své studenty a jak vlastně vedete celou výuku?

Po několika letech jsem došel postupně k názoru, že není třeba mnoha prezentací, ale je lepší se studenty komunikovat a hlavně kreslit na tabuli probíraná témata, i když to vypadá jako strašně nemoderní metoda.

Také se mi osvědčilo mít předpřipravené materiály, které pak se studenty diskutuji na cvičeních. Co jsem kdysi dostal jako úkol jsem nakonec objevil jako základ komunikace ve firmě Amazon. Prof. Edward Tufte je také zastáncem takové metody a vyloženým odpůrcem PowerPointových prezentací. Osvědčila se mi též elektronická komunikace se studenty na přednáškách, kdy je pro studenty přeci jen težké překonat ostych. Díky anonymnímu fóru mohou posílat své dotazy, na které v průběhu hodiny odpovídám. Snažím se co nejvíce se studenty komunikovat a vytvářet na hodinách dobrou náladu i přes to, že chci nakonec vidět funkční výsledek.

Máte nějaký pedagogický vzor nebo inspiraci?

Za vzor mám pana prof. Juraje Hromkoviče z ETH Zürich. Díky němu jsem zjistil, že se svým přístupem nejsem sám.

Celkem bylo napříč univerzitou rozdáno témeř 6500 hlasů, které odevzdalo více než 2400 studentů bakalářského a magisterského studia. 

Text: redakce

Foto: Tomáš Sláma

Vloženo: 12. 12. 2022
Kategorie:  Aktuality
Zadal:  Administrátor
Útvar: 9920 - Vztahy s veřejností
Zpět