Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Komunikace vědy

Anotace

V tomto kurzu se studenti seznámí s tématem komunikace vědy.
Budou jim poskytnuty základní teoretické (i praktické) znalosti a prostor pro to, aby se zamysleli nad tím, jak a proč komunikovat vlastní výzkum.

Kurz bude doplněn o praktickou část, ve které si studenti budou moci sami vyzkoušet specifika komunikace s jednotlivými médií

Den zaměřený na rozhlas
- Čím se liší komunikace s rozhlasovým, píšícím a televizním redaktorem?
- Jak přizpůsobit své sdělení jednotlivým médiím a je to vůbec potřeba?
- Stručný vs. obsáhlý rozhovor, rozdíly sdělení.
- Praktická část rozhlasového studio: Příprava vlastního sdělení, vedený rozhovor, nahrávka a hodnocení výstupu.
- Rozdíl vedeného rozhovoru a předtočeného vstupu
- Jak mohou novináři zpracovat vaše sdělení a jak s ním manipulovat.

Den zaměřený na TV
- Specifika televizních rozhovorů, jak se chovat před kamerou?
- Jak se zbavit trémy a působit přirozeně?
- Na co si dát během televizního rozhovoru pozor?
- Názorné příklady reportáží z ČT.
- Praktická část televizní studio: zkouška reálného rozhovoru a jeho následný rozbor.

Kurzem Vás budou provázet:
Tereza Mašínová - "Komunikuji vědu". Snažím se, aby si vědci, veřejnost a média vzájemně porozuměli. Školím, moderuji, píši, organizuji, propojuji.

Sedm let jsem se věnovala vědecké práci v Mikrobiologickém ústavu AV ČR a popularizovala svůj výzkum.
Prošla jsem si několika popularizačními projekty, jako Science Café, jehož hlavní misí je propojovat vědce a veřejnost v neformálním prostředí kaváren.
V roce 2017 jsem zvítězila v národním kole standupové soutěže pro vědce FameLab. Pořádala jsem workshopy komunikace vědy na Univerzitě Karlově a realizovala se v řadě dalších menších projektů.

Zkušenosti jsem také téměř rok nabírala na Úřadu vlády ČR na Oddělení publicity vědy, výzkumu a inovací.

Zuzana Glacová - bývalá reportérka zpravodajství České televize a Prima FTV. Nyní vede svou vlastní firmu, věnuje se moderování a PR.

Osnova

BLOK 1: Co je to komunikace vědy

Proč je důležité vědu komunikovat?
Jakými způsoby je možné vědu komunikovat a popularizovat?
Ke komu mohu z pozice vědce mluvit (veřejnost, decizní sféra, media)?
A kdo mi s tím může pomoci (PR oddělení instituce, vědečtí novináři atd.)

BLOK 2: Jak komunikovat vědecká témata

Konkrétní tipy a doporučení, jak předávat vědu srozumitelně (např. používat přirovnání a metafory, nepoužívat odborné termíny, začít něčím, co čtenář/posluchač zná, hledat ve vědeckém bádání příběh, důležitou součástí popularizačních výstupů jsou také vizuály atd.).
Doplnit o konkrétní příklady dobré praxe z českého prostředí.
Praktické cvičení: Elevator pitch (představit své výzkumné téma ve 3 větách dítěti, kolegovi z jiného oboru atd.

BLOK 3: Věda a media

Jaký je rozdíl mezi světy vědy a médií?
Co mohu při práci s novináři očekávat a co oni očekávají ode mě? (rychlost reakce, autorizace atd.)
Kdy je vhodný čas dostat moje téma do médi (aktualita, výročí atd.)?
Kdy a kde novináře/media kontaktovat? (Tisková zpráva a konference, Twitter atd.)

BLOK 4: Věda a sociální sítě

Jaké sítě mohu využít pro komunikaci svých výzkumných témat?
Základní tipy a triky pro využívání nejběžnějších sítí (FB, TW, IG) a rozdíly mezi nimi.
Typ kurzu Kurzy dalšího vzdělávání
Kód CZV_KDV_079
ISCED-F Personal skills and development
Délka v týdnech 1
Hodinová dotace 8
Požadované vstupní vzdělání Magisterské
Typ financování Z vlastních prostředků vysoké školy/fakulty (mimo operační programy EU)
Účel vzdělávání jiný účel
Určeno pro Studenti
Akreditace Bez akreditace
Garantující útvar Prorektor pro VaV
Garant Prof. Mgr. Jana Kukutschová, Ph.D.
Studijní referent Ing. Lucie Hofrichterová
Jazyk výuky čeština
S kvalifikací ne