Osnova předmětu:
1. Kulturní a sociální důsledky vynálezu knihtisku na novodobou
společnost, počátky tištěných periodik v Evropě;
2. Počátky žurnalistiky v kontextu modernizace společnosti (vznik veřejné
sféry)
3. Periodické noviny a časopisy a jejich čtenáři v 17., 18. a 19.
století ve vyspělých evropských zemích a v USA
4. Proměny žurnalistiky během 19. století (od vzniku masového tisku ve
Francii, Anglii a USA přes první zpravodajské agentury k northcliffovské
revoluci)
5. Rozvoj periodik na území dnešní ČR (do r. 1918)
6. Technické a sociální podmínky vzniku vysílacích médií (telegraf,
telefon, rozhlas)
7. Politická, ekonomická i kulturní úloha médií v letech 1918-1945 v
Evropě a USA
8. Vývoj československých médií v meziválečném období a době
Protektorátu Čechy a Morava
9. Politické a společenské změny v postavení médií ve druhé polovině 20.
století na příkladu vybraných zemí
10. Charakter změn ve struktuře vývoje československých médií (1945-
1968/69) a v období normalizace v letech 1970-1989
11. Transformace médií a mediálního systému na počátku 90. let 20. století
12. Nástup nových médií a posun v postavení masových médií, trendy v
jejich vývoji (vliv globalizace, komodifikace, komercionalizace, koncentrace
vlastnictví)
1. Kulturní a sociální důsledky vynálezu knihtisku na novodobou
společnost, počátky tištěných periodik v Evropě;
2. Počátky žurnalistiky v kontextu modernizace společnosti (vznik veřejné
sféry)
3. Periodické noviny a časopisy a jejich čtenáři v 17., 18. a 19.
století ve vyspělých evropských zemích a v USA
4. Proměny žurnalistiky během 19. století (od vzniku masového tisku ve
Francii, Anglii a USA přes první zpravodajské agentury k northcliffovské
revoluci)
5. Rozvoj periodik na území dnešní ČR (do r. 1918)
6. Technické a sociální podmínky vzniku vysílacích médií (telegraf,
telefon, rozhlas)
7. Politická, ekonomická i kulturní úloha médií v letech 1918-1945 v
Evropě a USA
8. Vývoj československých médií v meziválečném období a době
Protektorátu Čechy a Morava
9. Politické a společenské změny v postavení médií ve druhé polovině 20.
století na příkladu vybraných zemí
10. Charakter změn ve struktuře vývoje československých médií (1945-
1968/69) a v období normalizace v letech 1970-1989
11. Transformace médií a mediálního systému na počátku 90. let 20. století
12. Nástup nových médií a posun v postavení masových médií, trendy v
jejich vývoji (vliv globalizace, komodifikace, komercionalizace, koncentrace
vlastnictví)