Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2010/2011

Mezinárodní marketing

Typ studia navazující magisterské
Jazyk výuky čeština
Kód 116-0317/02
Zkratka MM
Název předmětu česky Mezinárodní marketing
Název předmětu anglicky International Marketing
Kreditů 3
Garantující katedra Katedra marketingu a obchodu
Garant předmětu doc. Ing. Lenka Kauerová, CSc.

Osnova předmětu

1. Podstata mezinárodního marketingu a jeho specifika – definice
mezinárodního marketingu, exportní marketing, odlišnosti tuzemského a
mezinárodního marketingu, základní rozhodnutí, motivy internacionalizace,
schéma mezinárodního rozvoje podniku.2. Proces výběru zahraničního trhu –
analytická úroveň rozhodování, hodnocení tržních příležitosti,screening
proces,
podmínky trhu a jejich hodnocení, konkurenceschopnost, záměry podniku, analýza
nákupního chování, identifikace podobnosti a rozdílů.3. Mezinárodní
marketingové prostředí – souhrnná charakteristika mezinárodního prostředí,
společný trh Evropské unie, hlavní subjekty mezinárodních vztahů, typy a
příklady integračních seskupení, nadnárodní podniky, jejich management,
pozitivní a negativní působení v mez.prostředí. 4. Ekonomické prostředí a
jeho hlavní aspekty – podstata ekonomického prostředí, ekonomický systém,
ekon.
struktura, kritéria pro analýzu ekon. prostředí, proměnné ovlivňující
ekonomické prostředí.5. Právní a politické prostředí – právní aspekty vstupu,
právní systém, příklady předpisů a zákonů, cíle zákonodárství, politické
riziko, politická suverenita, politický systém, stabilita vlády,
protipodnikatelské akce, domestikace, expropriace, analýzy politického rizika
a
předvídání politického vývoje.6. Mezinárodní kulturní prostředí –
kulturní elementy z hlediska marketingu, příklady vlivu kultury na spotřební
preference, náboženství, jazyk, symboly, měření kultury, příklady kulturních
zvyklostí jednotlivých zemí, sociální skupiny, sociální třídy, životní styl,
Warnerova stratifikace.7. Strategie vstupu na mezinárodní trh –
strategická úroveň rozhodování, druhy mezinárodních strategií, příklady z
praxe, formy vstupu na mezinárodní trhy, klasifikace těchto forem, míra
rizika,
příklady z praxe.8. Výzkum trhu v mezinárodním marketingu – význam
výzkumu,
hodnotící studie, porovnávací studie, metodika výzkumu, nositelé výzkumu,
informační základna, interní a externí zdroje, etika marketingového výzkumu,
oblasti využití výsledků výzkumu, specifika a problémy při realizaci výzkumu.9.
Mezinárodní výrobková strategie – analytická dimenze rozhodování,
strategie nových výrobků, volba strategie, životní cyklus výrobků a příklady z
praxe, zdroje inovací, uvádění nového výrobku na mez. trh.10. Cena v
mezinárodním marketingu – indikátory cenového vývoje, vnitřní prostředí
podniku, faktory citlivosti vůči cenám, charakteristiky trhu, řídící dimenze,
cíle cenové politiky, určení poptávky, rozhodovací dimenze a volba cenové
strategie, manažerská hlediska stanovení ceny.11. Mezinárodní
distribuční
kanály – struktura mezinárodního distribučního kanálu, faktory výběru, typy
účastníků, strategie distribuce, trendy rozvoje a příklady z praxe, logistické
rozhodování a jeho obsah.12. Mezinárodní komunikační proces – omezení v
mezinárodním prostředí, bariéry, mezinárodní komunikační mix a jeho prvky,
reklama, sponzorství, veletrhy a výstavy, osobní prodej, tvorba strategie
komunikační, zabezpečení reklamy v mezinárodním prostředí.13. Mezinárodní
marketing ve službách – mezinárodní obchod, oblasti služeb, globální média,
oblast dopravy, ubytovací a profesní služby, problém customizace a globalizace
ve službách.14. Řídící úroveň rozhodování v mezinárodním marketingu –
formování
organizační struktury, externí a interní faktory, styl řízení, typy
mezinárodní
podnikové organizace, marketingového plán a kontrola

Povinná literatura

CATEORA, R. Philip. International Marketing. 17th ed. New York: McGraw-Hill Inc., 2015. 704 p. ISBN 978-0-07-784216-1 .
KAUEROVÁ, L., R. KOZEL a M. ZAJAROŠOVÁ. Mezinárodní marketing, SOT. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2015. 125 s. ISBN 978-80-248-3671-3.
MACHKOVÁ, Hana. Mezinárodní marketing: Strategické trendy a příklady z praxe. 4. vyd. Praha: Grada Publishing, 2015. 200 s. ISBN 978-80-247-5366-9.

Doporučená literatura

KOTLER, Philipe. Marketing Management. Praha: Grada Publishing, 2013. 816 s. ISBN 978-80-247-4150-5.
MACHKOVÁ, Hana. Mezinárodní obchodní operace. 6. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 256 s. ISBN 978-80-247-4874-0.
ŠTĚRBOVÁ, Ludmila et al. Mezinárodní obchod ve světové krizi 21. století. Praha: Grada Publishing, 2015. 368 s. ISBN 978-80-247-4694-4.