1. Prostředí člověka, faktory prostředí, systémy homeostáže, stabilita,
labilita ŽP
- přírodní, antropogenní a sociální faktory, evoluční tlaky, pojmy prostor a
prostředí
- ŽP a volný čas, faktory kvality ŽP
2. Ochrana prostředí jako součást priorit podniku
- pojem managementu, ekologickomanagerský systém, jeho praktické uplatňování v
podnicích
3. Management ŽP a jeho zaměření na ekologizaci
- orientace na ŽP - faktor úspěšnosti podniku, postupy hodnocení výrobků s
ohledem na šetrnost prostředí
- formy ekologické strategie a prevence uplatnění "profit stripping"
4. Ekologická účinnost v podnicích - požadavky ekologické, sociálně
ekonomické, technické
- účinnost ekologické, sociálně ekonomické, technické, základní cesty k
ekologizaci
- indikátory úspěšnosti podniku
5. Vrcholové vedení firmy a ekologické normy, harmonizace standardů,
kompatibilnost norem
- prevence znečištění, ekologické tlaky na mezinárodní obchod
- výsledky ekologických tlaků na chování firem, postupy průmyslové ekologie
slučitelné s TUR
6. Postup podnikové strategie na příkladu odpadů
- preventivní strategie v oblasti ŽP, uplatňování v ČR
- metody a generování nápadů, opatření k minimalizaci odpadů, příklady postupů
7. Posuzování vlivu staveb a činnosti na ŽP (EIA)
- úkoly procesu EIA, matice hodnocení vlivů
- hodnocení interakcí průmyslu, dopravy a zemědělství ve vztahu k ŽP,
posuzování koncepcí
- územně plánovací podklady
8. Vyhodnocení rizik a zátěží na ŽP (ERA)
- úkoly procesu ERA, faktory ovlivňující prostředí, etapizace ERA, využití
výsledků
9. Principy ekologického auditu (EA)
- rozdělení auditu, úkoly, pracovní postupy, sestavení auditorského týmu,
sestavení matice priorit
- příklad akčního plánu
10. Normalizace v Evropě a v ČR
- technické normy, vytváření norem ISO, vytváření norem CEN, normy ISO 14000 a
jejich význam pro podniky
11. Zásady environmentálního labelingu
- význam environmentálního značení, typy ekologického značení, hlavní zásady
ekolabelingu
- postup získávání značky
12. Normy ISO a jejich význam v podnikovém marketingu
- marketingový výzkum jakosti, klasifikace jakostních charakteristik, faktory
ovlivňující jakost
- norma ISO 9000 a její hlavní přínos pro podnik
13. Podnikové ekomapy a jejich využití
- význam podnikových ekomap, postupy vyhotovení
- aplikace v malých a středních podnicích, dílenských provozech, praktické
ukázky postupu
14. Ukázka případové studie fiktivní firmy - postup ekologizačních kroků
- metodický postup řešení v jednotlivých provozech firem
- způsoby odstraňování ekologických závad, předcházení rizikovým situacím.
labilita ŽP
- přírodní, antropogenní a sociální faktory, evoluční tlaky, pojmy prostor a
prostředí
- ŽP a volný čas, faktory kvality ŽP
2. Ochrana prostředí jako součást priorit podniku
- pojem managementu, ekologickomanagerský systém, jeho praktické uplatňování v
podnicích
3. Management ŽP a jeho zaměření na ekologizaci
- orientace na ŽP - faktor úspěšnosti podniku, postupy hodnocení výrobků s
ohledem na šetrnost prostředí
- formy ekologické strategie a prevence uplatnění "profit stripping"
4. Ekologická účinnost v podnicích - požadavky ekologické, sociálně
ekonomické, technické
- účinnost ekologické, sociálně ekonomické, technické, základní cesty k
ekologizaci
- indikátory úspěšnosti podniku
5. Vrcholové vedení firmy a ekologické normy, harmonizace standardů,
kompatibilnost norem
- prevence znečištění, ekologické tlaky na mezinárodní obchod
- výsledky ekologických tlaků na chování firem, postupy průmyslové ekologie
slučitelné s TUR
6. Postup podnikové strategie na příkladu odpadů
- preventivní strategie v oblasti ŽP, uplatňování v ČR
- metody a generování nápadů, opatření k minimalizaci odpadů, příklady postupů
7. Posuzování vlivu staveb a činnosti na ŽP (EIA)
- úkoly procesu EIA, matice hodnocení vlivů
- hodnocení interakcí průmyslu, dopravy a zemědělství ve vztahu k ŽP,
posuzování koncepcí
- územně plánovací podklady
8. Vyhodnocení rizik a zátěží na ŽP (ERA)
- úkoly procesu ERA, faktory ovlivňující prostředí, etapizace ERA, využití
výsledků
9. Principy ekologického auditu (EA)
- rozdělení auditu, úkoly, pracovní postupy, sestavení auditorského týmu,
sestavení matice priorit
- příklad akčního plánu
10. Normalizace v Evropě a v ČR
- technické normy, vytváření norem ISO, vytváření norem CEN, normy ISO 14000 a
jejich význam pro podniky
11. Zásady environmentálního labelingu
- význam environmentálního značení, typy ekologického značení, hlavní zásady
ekolabelingu
- postup získávání značky
12. Normy ISO a jejich význam v podnikovém marketingu
- marketingový výzkum jakosti, klasifikace jakostních charakteristik, faktory
ovlivňující jakost
- norma ISO 9000 a její hlavní přínos pro podnik
13. Podnikové ekomapy a jejich využití
- význam podnikových ekomap, postupy vyhotovení
- aplikace v malých a středních podnicích, dílenských provozech, praktické
ukázky postupu
14. Ukázka případové studie fiktivní firmy - postup ekologizačních kroků
- metodický postup řešení v jednotlivých provozech firem
- způsoby odstraňování ekologických závad, předcházení rizikovým situacím.