Osnova předmětu:
1. Právo k nehmotným statkům
Pojem, předmět, systém a zařazení v kontextu českého právního řádu. Ingerence státu do sféry ochrany nehmotných statků.
2. Autorské právo I.
Autorské dílo – pojem, znaky, druhy autorských děl, výluky z předmětu úpravy.
Autor a vznik autorského práva. Obsah autorského práva. Trvání autorského práva.
3. Autorské právo II.
Užití autorského díla. Volné užití. Zákonná licence. Volná díla.
4.Autorské právo III.
Licenční smlouva. Díla se zvláštním režimem užití.
5. Autorské právo IV.
Práva související s autorským právem. Umělecký výkon. Zvukový a obrazově
zvukový záznam, rozhlasové a televizní vysílání.Databáze a její pořizovatel.
6. Autorské právo V.
Kolektivní správa práv. Ochrana autorských a souvisejících práv. Státní dozor.
7.Ochranná známka I.
Označení jako ochranná známka. Rejstřík. Způsobilost zápisu do rejstříku.
Druhy ochranných známek. Majitel ochranné známky.
8. Ochranná známka II.
Řízení o zápise do rejstříku. Licence a přepis známky. Doba platnosti. Zánik práv.
Označení původu a zeměpisná označení
Pojem a odlišnosti režimu značkových oprávnění. Zápisná způsobilost označení.
Uživatelé označení. Řízení o zápise a práva ze zápisu označení. Zrušení zápisu.
9. Vynález
Patent a jeho majitel. Ochrana vynálezu. Licence licence. Řízení o udělení patentu. Evropský patent.
10. Ostatní průmyslová práva
Užitný vzor. Průmyslový vzor. Zlepšovací návrh. Topografie polovodičových
výrobků. Šlechtitelské právo. Vymáhání práv z průmyslového vlastnictví.
.
11.Reklamní právo I
Systém právní regulace reklamy. Zákon o regulaci reklamy. Státní dozor a jeho orgány. Odpovědnost za protiprávní reklamu.
12. Reklamní právo II
Reklama v televizním a rozhlasovém vysílání. Ochrana spotřebitele a reklama.
Reklama v rámci ochrany osobních údajů.
13. Reklamní právo III
Nekalá soutěž a reklama. Etická samoregulace reklamy a její prostředky. Rada pro reklamu a Etický kodex reklamy.
14. Aktuální téma
* Podmínky pro udělení zkoušky: úspěšné absolvování testu z obsahu shora
popsané látky
*Podmínky pro schválení individuálního studijního plánu: shodné se schváleným studijním plánem možností napsání testu v individuálním termínu
dohodnutém s garantem předmětu v době mimo schválený běžný studijní plán.
*Přednáší: Mgr. Pavel Godický, garant předmětu
*Prameny ke studiu:
Základy práva k nehmotným statkům – P. Godický, VŠB – TU Ostrava, 2003
Práva k průmyslovému vlastnictví – R. Horáček, K. Čada, P. Hajn,Praha : C.H.BECK,2005
Ochrana spotřebitele – T. Hulva, Aspi, a.s., Praha : 2005
Právo a reklama – JUDr. F. Winter a kol., Linde Praha a.s., 1996
Průmyslová a autorská práva v mezinárodním obchodě – V. Týč, Linde Praha a.s. , 1997
1. Právo k nehmotným statkům
Pojem, předmět, systém a zařazení v kontextu českého právního řádu. Ingerence státu do sféry ochrany nehmotných statků.
2. Autorské právo I.
Autorské dílo – pojem, znaky, druhy autorských děl, výluky z předmětu úpravy.
Autor a vznik autorského práva. Obsah autorského práva. Trvání autorského práva.
3. Autorské právo II.
Užití autorského díla. Volné užití. Zákonná licence. Volná díla.
4.Autorské právo III.
Licenční smlouva. Díla se zvláštním režimem užití.
5. Autorské právo IV.
Práva související s autorským právem. Umělecký výkon. Zvukový a obrazově
zvukový záznam, rozhlasové a televizní vysílání.Databáze a její pořizovatel.
6. Autorské právo V.
Kolektivní správa práv. Ochrana autorských a souvisejících práv. Státní dozor.
7.Ochranná známka I.
Označení jako ochranná známka. Rejstřík. Způsobilost zápisu do rejstříku.
Druhy ochranných známek. Majitel ochranné známky.
8. Ochranná známka II.
Řízení o zápise do rejstříku. Licence a přepis známky. Doba platnosti. Zánik práv.
Označení původu a zeměpisná označení
Pojem a odlišnosti režimu značkových oprávnění. Zápisná způsobilost označení.
Uživatelé označení. Řízení o zápise a práva ze zápisu označení. Zrušení zápisu.
9. Vynález
Patent a jeho majitel. Ochrana vynálezu. Licence licence. Řízení o udělení patentu. Evropský patent.
10. Ostatní průmyslová práva
Užitný vzor. Průmyslový vzor. Zlepšovací návrh. Topografie polovodičových
výrobků. Šlechtitelské právo. Vymáhání práv z průmyslového vlastnictví.
.
11.Reklamní právo I
Systém právní regulace reklamy. Zákon o regulaci reklamy. Státní dozor a jeho orgány. Odpovědnost za protiprávní reklamu.
12. Reklamní právo II
Reklama v televizním a rozhlasovém vysílání. Ochrana spotřebitele a reklama.
Reklama v rámci ochrany osobních údajů.
13. Reklamní právo III
Nekalá soutěž a reklama. Etická samoregulace reklamy a její prostředky. Rada pro reklamu a Etický kodex reklamy.
14. Aktuální téma
* Podmínky pro udělení zkoušky: úspěšné absolvování testu z obsahu shora
popsané látky
*Podmínky pro schválení individuálního studijního plánu: shodné se schváleným studijním plánem možností napsání testu v individuálním termínu
dohodnutém s garantem předmětu v době mimo schválený běžný studijní plán.
*Přednáší: Mgr. Pavel Godický, garant předmětu
*Prameny ke studiu:
Základy práva k nehmotným statkům – P. Godický, VŠB – TU Ostrava, 2003
Práva k průmyslovému vlastnictví – R. Horáček, K. Čada, P. Hajn,Praha : C.H.BECK,2005
Ochrana spotřebitele – T. Hulva, Aspi, a.s., Praha : 2005
Právo a reklama – JUDr. F. Winter a kol., Linde Praha a.s., 1996
Průmyslová a autorská práva v mezinárodním obchodě – V. Týč, Linde Praha a.s. , 1997