Osnova předmětu:
1.Vývoj světového obchodu. Postavení EU ve světovém obchodě. Vymezení dvojí dimenze obchodu v EU.
2. Společná obchodní politika (SOP) EU - podstata, cíle a utváření.Institucionální a právní pozadí fungování SOP EU. Celní politika.
3. Obchodní strategie EU. Strategie tržního přístupu.
4. Autonomní nástroje obchodní politiky EU (tarifní a netarifní opatření). Systém TARIC.
5. Smluvní nástroje SOP EU – bilaterální a mnohostranné obchodní dohody.
6. Obchodní politika EU ve WTO. Mnohostranný obchodní systém od GATT po WTO, cíle a principy.
7. Preferenční systém v EU – podstata a formy preferencí. Jednostranný přístup EU vůči rozvojovým zemím a nejméně rozvinutým zemím světa. Původ zboží a jeho dokazování.
8. Nepreferenční systém. Obchodní vztahy EU s hlavními obchodními partnery.
9. Obranné obchodně politické nástroje. Mechanismus obrany proti nedovoleným překážkám obchodu v EU (TBR).
10.Obchodní spory EU se třetími zeměmi a jejich řešení ve WTO.
11.Zahraničně obchodní politika ČR v období transformace ekonomiky. Dopady vstupu ČR do EU na obchodní výměnu ČR.
12. Prosazování obchodně politických zájmů ČR v EU. Priority českého předsednictví v EU (I/2009) a jejich realizace.
13. Proexportní politika v ČR – formy, nástroje podpory exportu. Koncepce a strategie.
14. Zápočtový týden.
Osnova seminářů:
1. Organizace předmětu - požadavky na ukončení předmětu, doporučená literatura, zadání seminárních prací.
2. Aktuální témata z oblasti celní politiky EU.
3. Aktuální téma ve WTO: Rozvojové kolo z Dohá..
4. „Aid for Trade“ jako forma podpory rozvojových zemí.
5. Množstevní omezení z pohledu ekonomické teorie.
6. Efektivnost zahraničního obchodu ČR a komparace s dalšími členy EU. Míra otevřenosti čs. ekonomiky. Realizace exportních případů.
7. Shrnutí problému.
1.Vývoj světového obchodu. Postavení EU ve světovém obchodě. Vymezení dvojí dimenze obchodu v EU.
2. Společná obchodní politika (SOP) EU - podstata, cíle a utváření.Institucionální a právní pozadí fungování SOP EU. Celní politika.
3. Obchodní strategie EU. Strategie tržního přístupu.
4. Autonomní nástroje obchodní politiky EU (tarifní a netarifní opatření). Systém TARIC.
5. Smluvní nástroje SOP EU – bilaterální a mnohostranné obchodní dohody.
6. Obchodní politika EU ve WTO. Mnohostranný obchodní systém od GATT po WTO, cíle a principy.
7. Preferenční systém v EU – podstata a formy preferencí. Jednostranný přístup EU vůči rozvojovým zemím a nejméně rozvinutým zemím světa. Původ zboží a jeho dokazování.
8. Nepreferenční systém. Obchodní vztahy EU s hlavními obchodními partnery.
9. Obranné obchodně politické nástroje. Mechanismus obrany proti nedovoleným překážkám obchodu v EU (TBR).
10.Obchodní spory EU se třetími zeměmi a jejich řešení ve WTO.
11.Zahraničně obchodní politika ČR v období transformace ekonomiky. Dopady vstupu ČR do EU na obchodní výměnu ČR.
12. Prosazování obchodně politických zájmů ČR v EU. Priority českého předsednictví v EU (I/2009) a jejich realizace.
13. Proexportní politika v ČR – formy, nástroje podpory exportu. Koncepce a strategie.
14. Zápočtový týden.
Osnova seminářů:
1. Organizace předmětu - požadavky na ukončení předmětu, doporučená literatura, zadání seminárních prací.
2. Aktuální témata z oblasti celní politiky EU.
3. Aktuální téma ve WTO: Rozvojové kolo z Dohá..
4. „Aid for Trade“ jako forma podpory rozvojových zemí.
5. Množstevní omezení z pohledu ekonomické teorie.
6. Efektivnost zahraničního obchodu ČR a komparace s dalšími členy EU. Míra otevřenosti čs. ekonomiky. Realizace exportních případů.
7. Shrnutí problému.