Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2012/2013

Nové formy vzdělávání ve veřejné správě

Typ studia navazující magisterské
Jazyk výuky čeština
Kód 167-0304/01
Zkratka NFVveVS
Název předmětu česky Nové formy vzdělávání ve veřejné správě
Název předmětu anglicky New Methods of Education
Kreditů 4
Garantující katedra Institut inovace vzdělávání
Garant předmětu RNDr. Danuše Bauerová, Ph.D.

Osnova předmětu

Celoživotní vzdělávání jako výzva současnosti
- Nutnost celoživotního vzdělávání
- Nové metody a formy vzdělávání v informační společnosti, distanční
prvky ve vzdělávání s využitím informačních a komunikačních technologií
- Nové role účastníků vzdělávacího procesu
- Aktuální trendy ve vzdělávání pracovníků VS
- Efektivnost různých druhů učení
- Informace jako zdroj pro osvojování si nových znalostí a dovedností
Přínosy vzdělávání pracovníků VS pro jednotlivce a stát
- Efektivita nových metod a forem vzdělávání
- Kritéria hodnocení kvality vzdělávání s využitím informačních a
komunikačních technologií
- Vzdělávání pracovníků VS jako nástroj pro zkvalitnění služeb
obyvatelstvu
- Návratnost investice do vzdělávání pracovníků VS
Vzdělávací řídící systémy
- Kritéria hodnocení kvality řídících vzdělávacích systémů (Learning
Content Management System, dále LCMS)
- Klasifikace dostupných LCMS z hlediska uživatele, resp. z hlediska
správce systému
Organizace vzdělávání ve VS
- Systemizace při implementaci nových metod a forem do vzdělávání
- Správa a sdílení znovupoužitelných vzdělávacích objektů
Komunikace jako významný prvek vzdělávání současnosti
- Specifika nových metod a forem komunikace
- Klasifikace komunikačních nástrojů ve virtuálním prostředí
- Praktické osvojování si virtuální komunikace
- Sdílení informací a znalostí
- Fórum jako zdroj informací a znalostí
Psychologie týmové práce
Základy e-didaktiky pro e-tutory
Případová studie – týmová semestrální práce
- Osvojení si základních dovedností vybraného LCMS
- Webový prostor spravovaný všemi členy týmu pomocí základních nástrojů
vybraného LCMS
- Tvorba znovupoužitelných vzdělávacích objektů
- Tvorba eLearningového kurzu
- Realizace online vzdělávání (ve svém vlastním eLearningovém kurzu)
- Prezentace výsledků

Tvůrčí procvičování látky bez nutnosti stálého online připojení k internetu,
pod vedením vyučujícího prostřednictvím Průvodce studiem a se soustavným
využíváním studijních opor přístupných přes webové rozhraní.

Povinná literatura

ELearningový kurz studijního předmětu pro podporu studia přístupný přes webové
rozhraní v řídícím vzdělávacím systému Moodle (http://moodle.vsb.cz), resp. na http://virtuniv.eu, jež
obsahuje zejména
- průvodce studiem (metodický návod pro studium) ke studijnímu předmětu (v tištěné i elektronické podobě),
- jednotlivé vzdělávací objekty multimediálního charakteru, studijní opory,
- komunikační nástroje (diskuse, rozhovory, fóra v řídícím vzdělávacím systému),
- zadání (a prostor pro odevzdávání) korespondenčních úkolů přes webové rozhraní a jiné nástroje webového vzdělávání.
Aktuální studijní materiály a fóra přístupná na internetu.

Doporučená literatura

Online webové aplikace

Stephenson John, 2006. New Education for the 21st Century. Downloaded from http://www.iclml.com/wefwag.htm, University of Surrey and UK Learning and Teaching Support Network Generic Centre [Cit. 2009-06-10]

Norman Jackson , 2004. Exploring the Concept of Metalearning. Downloaded from http://www.johnstephenson.net/njmetasem.pdf, University of Surrey and UK Learning and
Teaching Support Network Generic Centre [Cit. 2009-06-10]