Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Terminated in academic year 2012/2013

Základy letu 10

Typ studia bakalářské
Jazyk výuky čeština
Kód 342-0393/07
Zkratka ZL10
Název předmětu česky Základy letu 10
Název předmětu anglicky Principles of Flight 10
Kreditů 2
Garantující katedra Institut dopravy
Garant předmětu doc. Ing. Vladimír Tichavský, CSc.

Subject syllabus

 Řízení – obecně (tři osy a roviny,změna zakřivení,úhlu náběhu)
 Řízení podélného sklonu (výškové kormidlo,účinky srázu,vliv
námrazy,
polohy těžiště)
 Řízení bočení (měnič převod.poměru směrovka-pedál,momenty
vlivem tahu
motoru – přímé,indukované, porucha motoru n-1 – omezení směrovky při
asymetrickém tahu, význam VMCA, VMCG
 Řízení příčného sklonu (křidélka – vnitřní,vnější-funkce v
různých
fázích letu, spoilery,nepříznivé bočení, prostředky k zamezení nepříznivého
bočení-Frizeho kř.,diferencovaná kř.,spřažení kř.pružinou se
směrovkou,křidélkový režim spoileru,vlivy asymetrického vrtulového proudu
 Vzájemné působení v různých rovinách (bočení/klonění)-(omezení
asymetrického výkonu,
 Prostředky ke snížení sil v řízení (aerodynamické odlehčení-
osové,rohové,vnitřní,odlehčovací/přitěžovaní ploška,servoploška,pružinová
ploška, umělé prostředky – řízení s posilovačem,servořízení, umělé řídící
síly,vstupy-dyn.tlak,nastavení stabilizátoru
 Hmotové vyvážení (důvody,prostředky)
 Vyvažování (důvody, vyvažovací plošky,závislost intenzity
vyvažování/nastavení stabilizátoru na IAS, vliv polohy těžiště na nastavení
vyvážení/stabilizátoru pro vzlet)
 Rovnovážný stav v ustáleném vodorovném letu (předpoklad pro
statickou
stabilitu,součinitel momentu – vliv vztlaku a hmotnosti, vliv odporu a
tahu,součet sil v horizontální a vertikální rovině)
 Způsoby dosažení rovnováhy (křídlo a VOP-klasické,kachna,řídící
plochy,
vyvažování přitěžováním nebo závažím
 Podélná stabilita (základy a definice-statická stabilita
kladná,neutrální,záporná,předpoklad pro dynamickou stabilitu,dynamická
stabilita kladná, neutrální, záporná,tlumení-fugoidní, kmitavé, vliv výšky na
dyn.pod.stabilitu ..
 .. Neutrální bod, definice, poloha,vlivy:geometrie let.,srázu,
umístění
těžiště = centráž,zadní,přední,vlivy na stat. a dyn.stabilitu,
 Graf součinitel klopivého momentu a α –
vlivy:těžiště,výchylky
výškovky,křídla,trupu,konfigurace-klapky,nastavení stabilizátoru,
 Graf IAS-výchylka výškovky, vlivy:těžiště,výchylky
vyvaž.plošky,
nastavení stabilizátoru,
 Graf IAS-síla na řídící páce, vlivy:těžiště, výchylky vyvaž
plošky,nastavení stabilizátoru, Machova čísla(vyvažování při změně M),tření v
SŘ,pružinové zatěž.mechanismy, hmotové vyvážení,
 Síla na násobek – tzv. manévrovací síla,
vlivy:těžiště,vyvážení,pružin,
hmotového vyvážení
 Síla na násobek a mezní násobek zatížení- kategorie letounů
 Zvláštní okolnosti : námraza klapek, stabilizátoru, déšť,
deformace
draku

Literature

[1] Základy letu, učební texty, ČVUT Praha, 2002
[2] Předpis Jar – FCL 1, Část 2 – Hlava J
[3] Firemní literatura
[4] Základy letu, skriptum VŠB – TU Ostrava, 2004

Advised literature

No advised literature has been specified for this subject.