Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Aerodynamika, konstrukce a systémy letadel 4

Typ studia bakalářské
Jazyk výuky čeština
Kód 342-0450/03
Zkratka AKSL4
Název předmětu česky Aerodynamika, konstrukce a systémy letadel 4
Název předmětu anglicky Aeroplane Aerodynamics, Structures and Systems 4
Kreditů 4
Garantující katedra Institut dopravy
Garant předmětu doc. Ing. Vladimír Smrž, Ph.D.

Osnova předmětu

Obecné fyziologické požadavky pro pobyt člověka ve velkých letových výškách. Dodávka vzduchu a možné palubní zdroje dodávky vzduchu zahrnující odebírání vzduchu ze systému pohonné jednotky letounu, pomocného energetického zdroje APU a pozemní zdroje vzduchu

Všeobecné požadavky kladené na palubní klimatizaci kabiny moderního dopravního letounu. Provedení a konstrukce klimatizačních systémů letounu, požadavky kladené na správnou činnost uvedeného zařízení s ohledem na rozvodný systém, oběh vzduchu a vodních par. Ovládání systému řízení oběhu vzduchu, teploty a vlhkosti včetně bezpečnostních prvků

Systémy „Integrované modulové avioniky (ATA 42)“ funkce integrované do IMA do nichž patří: Řízení odběru vzduchu, ovládání jeho tlaku a teploty při ventilaci a ovládání prostoru avioniky, pilotního prostoru, apod. Směrovač propojení avioniky, řízení elektrického zatížení, sledování jističe, elektrický systém BITE, řízení paliva, ovládání brzd, ovládání řízení, vysouvání a zasouvání přistávacího zařízení, indikace tlaku pneumatik, indikace tlaku oleje, sledování teploty brzd atd. (Přednáška + Bak. práce; Ing. Pavol Špirko)

Přístrojové systémy velkých dopravních letadel. Systémy pitotstatické - Výškoměr, Rychloměr, Variometr, Machmetr. Systémy gyroskopické - Umělý horizont, Povelový ukazatel letové polohy, Ukazatel směru letu, Indikátor horizontální situace, Zatáčkoměr s indikací skluzu (přístroj pro koordinovanou zatáčku).

Kompasy - S přímým čtením, S dálkovým přenosem, Indikace úhlu náběhu, systémy Signalizace přetažení a Další indikační systémy použité na moderních dopravních letadlech

„Informační systémy (ATA 46)“ moderních dopravních letadel. Jednotky a součásti sloužící k ukládání, aktualizaci a čtení digitálních informací tradičně poskytovaných (papír, mikrofiše). Patří sem jednotky s funkcí ukládání a čtení informací, jako je velkokapacitní úložiště a ovladač elektronického systému dokumentace. Nepatří sem jednotky a součásti zastavěné k jiným účelům a sdílené s jinými systémy, jako je palubní tiskárna nebo zobrazovač k obecnému použití. (Přednáška Ing. Karel Przeczek)

Velké dopravní letouny a jejich elektrický systém - Zástavba a obsluha baterií, Zdroje stejnosměrného proudu, Zdroje střídavého proudu, Nouzové zdroje elektr. energie, Regulace napětí, Rozvod elektrické energie, Měniče, Transformátory, Usměrňovače, Ochrana obvodů, Externí (pozemní zdroj). (Přednáška Ing. Karel Przeczek)

Vybavení a zařízení dopravního letounu - Požadavky na nouzová vybavení, Sedadla (vícebodové a dvoubodové pásy). Uspořádání kabin dopravních letounů, Uspořádání vybavení, Zástavba zařízení kabiny - Zábavné zařízení v kabině, Zástavba palubního bufetu, Vybavení na manipulaci s nákladem a jeho upevnění, Schody

Palubní systémy (ATA 44)“ zařízení umožňující přenos hlasu, dat, hudby a videa (k zábavě cestujících) dále komunikaci uvnitř letadla a služby palubní sítě (mezi kabinou letadla s pozemními stanicemi). Propojení datových systémů přes rozhraní (posádka / palubní průvodčí a systémy kabiny). Výměna dat s různě propojenými celky (LRU) a jejich propojení s panely používanými palubním průvodčím. (Přednáška + Bak. práce; pan Marcel Foltas)

Systémy primárního řízení letu velkých letadel s použitím řízení pomocí - Křidélek, Výškového kormidla, Směrového kormidla, další možná použití řízení pomoci Spojleru. Funkce vyvážení a jeho ovládání, Aktivní vyvážení letadla

Systémy sekundárního řízení letu velkých letadel s použitím prostředků na zvýšení vztlaku, Rušení vztlaku, aerodynamické brzdy. Systémy řízení - ruční, hydraulické, pneumatické, elektrické. Servořízení dálkově ovládané elektrickými impulzy. Umělý cit, tlumení bočních kmitů, systém vyvážení podle Machova čísla, omezovač výchylky směrového kormidla, blokování kormidla. Vyvážení a seřízení. Systém ochranné signalizace přetažení

Uspořádání palivového systému u moderních dopravních letadel - Palivové nádrže a jejich propojení. Systémy dodávky paliva uvnitř letounu. Vypouštění paliva za letu, odvzdušňování palivového systému a odpouštění paliva. Dodávka a přečerpávání paliva z opačné strany. Indikace a výstrahy uvnitř palivové soustavy. Doplňování a odčerpávání paliva. Podélné vyvážení v rámci palivového systému

Hydraulický systém a jeho uspořádání na velkých letounech. Použití hydraulických kapalin a požadavky na ně kladené. Hydraulické nádrže a akumulátory. Vytváření tlaku - Elektricky, Mechanicky, Pneumaticky. Vytváření nouzového tlaku. Regulace tlaku v hydraulických soustavách. Rozvod energie. Indikační a výstražné systémy. Vzájemné propojení s jinými systémy. (Přednáška Ing. Petr Kolarczyk)

Reálná přednáška u velkého dopravního letounu v údržbovém prostředí opravárenského hangáru na letišti Mošnov se zaměřením na prohlídku veškerých systémů moderního dopravního letounu. (Přednáška; Ing. Pavol Špirko)

Povinná literatura

Slavík, S. a kol. Aerodynamika, konstrukce a systémy letounů. Brno: CERM s.r.o. 2005. 600 s.

Doporučená literatura

JEPPESEN. OXFORD AVIATION TRAINING. 2001. Oxford.