Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2023/2024

Technologie a řízení železniční dopravy

Typ studia navazující magisterské
Jazyk výuky čeština
Kód 342-0648/01
Zkratka TaRZD
Název předmětu česky Technologie a řízení železniční dopravy
Název předmětu anglicky Rail Transport Technology and Control
Kreditů 4
Garantující katedra Institut dopravy
Garant předmětu doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D.

Osnova předmětu

Hlavní témata (osnova) předmětu po jednotlivých týdnech (blocích) výuky:
1. Shrnutí poznatků získaných v předmětu Technologie a řízení dopravy I, rekapitulace podstatných témat z hlediska předmětu Technologie a řízení železniční dopravy.
2. Problematika stanovení propustné výkonnosti mezistaničních úseků s jednosměrně pojížděnými traťovými kolejemi v podmínkách organizace vlakové dopravy podle rovnoběžných grafikonů.
3. Problematika stanovení propustné výkonnosti mezistaničních úseků s obousměrně pojížděnými traťovými kolejemi v podmínkách organizace vlakové dopravy podle rovnoběžných párových jednoduchých, skupinových a svazkových a nepárových rovnoběžných částečně skupinových a částečně svazkových grafikonů.
4. Problematika stanovení propustné výkonnosti mezistaničních úseků s jednosměrně i obousměrně pojížděnými traťovými kolejemi v podmínkách organizace vlakové dopravy podle komerčního grafikonu – metodika založená na koeficientu vylučování.
5. Prověřování statistické nezávislosti výskytu tras jednotlivých typů vlaků v podmínkách organizace vlakové dopravy podle komerčního grafikonu.
6. Problematika stanovení propustné výkonnosti mezistaničních úseků s jednosměrně pojížděnými traťovými kolejemi v podmínkách organizace vlakové dopravy podle komerčního grafikonu – metodika založená na využití metod teorie pravděpodobnosti a matematické statistice.
7. Problematika stanovení propustné výkonnosti mezistaničních úseků s obousměrně pojížděnými traťovými kolejemi v podmínkách organizace vlakové dopravy podle komerčního grafikonu – metodika založená na využití metod teorie pravděpodobnosti a matematické statistice.
8. Stanovení dodatečného počtu tras vlaků, které lze realizovat v závislosti na pravděpodobnostním rozdělení mezer v podmínkách organizace vlakové dopravy podle komerčního grafikonu
9. Časová záloha – kritéria pro její stanovení, využití časové zálohy pro likvidaci zpoždění vzniklého v důsledku mimořádností v provozu
10. Problematika stanovení propustnosti kolizních bodů na železniční infrastruktuře – bez priorit jednotlivých směrů, s částečnou prioritou jednotlivých směrů, s úplnou prioritou některého ze směrů
11. Problematika stanovení propustnosti dopravních kolejí v železničních stanicích.
12. Problematika stanovení propustnosti zhlaví v železničních stanicích.
13. Opatření ke zvyšování propustnosti železničních tratí (budování dvoukolejných vložek pro letmé křižování a předjíždění).
14. Rezerva.

Povinná literatura

DANĚK, J.: Technologie dopravy III. Ostrava: VŠB-TU Ostrava. 2002. ISBN 80-248-0121-3. Skriptum
DANĚK, J., TEICHMANN, D.: Technologie dopravy IV. Ostrava: VŠB-TU Ostrava. 2003. ISBN 80-248-0490-5.

Doporučená literatura

DANĚK, J., VONKA, J.: Dopravní provoz železnic. Bratislava: ALFA. 1988. ISBN nemá. Vysokoškolská učebnice
MOLKOVÁ, T. a kolektiv.: Kapacita železničních tratí. Pardubice: Univerzita Pardubice. 2010. ISBN 978-80-7395-317-1 . Vysokoškolská učebnice