Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Podpora kreativního myšlení

Typ studia bakalářské
Jazyk výuky čeština
Kód 354-0203/01
Zkratka M-PKM
Název předmětu česky Podpora kreativního myšlení
Název předmětu anglicky Supporting techniques for creative thinking
Kreditů 3
Garantující katedra Katedra robotiky
Garant předmětu Ing. Václav Krys, Ph.D.

Subject syllabus

Přednášky:
1. Technický systém (TS). Funkce technického systému a principy jejich plnění. Technický proces (TP). Charakteristika technického systému pomocí měřitelných parametrů. Životní cyklus technického systému.

2. Potřeba inovace stávajícího nebo návrh nového TS/TP. Rozpory.

3. Zadání na vylepšení nebo návrh nového TS/TP. Transformace zadání do podoby požadavkového listu. Rešerše (vymezení oblastí, cíle a výstupy).

4. Projektové pojetí inovace nebo návrhu nového TS/TP. Plán, harmonogram, zdroje.

5. Postup návrhu TS/TP. Popis procesu návrhu a jeho výstupy.

6. Sestavení struktury TS/TP. Morfologická matice. Koncepce řešení. Varianty řešení.

7. Objektivní posouzení navržených variant řešení.

8. Rozpracování zvolené varianty. Konstrukční proces. Výrobní dokumentace produktu.

9. Tendence zdokonalování techniky. S křivka. Vyčerpání funkčního principu.

10. SWOT analýza. Příčinně následkové řetězce.

11. Brainstorming. Popis metody a pravidla.

12. Zobecňování a hledání možných principů. Setrvačnost myšlení.

13. Metoda Čas-Velikost-Cena pro vymezení okrajových podmínek řešení. Metoda Smart Little People pro hledání způsobů řešení.


Cvičení:
1. Určování hlavních funkcí TS, Popis struktury TS, Dohledání technických parametrů pro zadané TS.
2. Dohledání TP pro zadané TS. Srovnání technických parametrů.
3. Zadání a zahájení zpracování individuálních rešerší.
4. Zpracování rešerše.
5. Zpracování rešerše.
6. Zpracování rešerše.
7. Zpracování rešerše.
8. Zpracování prezentace k provedené rešerši.
9. Prezentace výstupů rešerše.
10. SWOT analýza – osobní a na TS z rešerše.
11. Sestavení Příčinně následkového řetězce na zadaný problém.
12. Zobecnění a dohledání alternativních principů pro problém řešený příčinně následkovým řetězcem.
13. Aplikace metod Čas-Velikost-Cena a Smart Little People na zadané technické problémy.

E-learning

Předmět je podpořen kurzem na moodlu.

Literature

[1] Skařupa, J. Kreativita a inovační myšlení v konstruování. 1. vyd. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2007. 230 s. ISBN 978-80-248-1717-0 .

[2] Devojno I. Zdokonalování technických systémů metodami TRIZ, IndusTRIZ, Brno, 1999.

[3] ALTSHULLER, G. S. (1998). Co na to vynálezce. Brno: IndusTRIZ (překlad z ruštiny B. Bušov).

Advised literature

[1] GADD, K. TRIZ for Engineers: Enabling Inventive Problem Solving. Wiley, 2011. 504 p. ISBN: 978-0-470-74188-7

[2] EDER, E. W., HOSNEDL, S. Design Engineering (A Maual for Enhanced Creativity). 1. vyd. London: CRC Press, 2007. 587 s. ISBN 1-4200-4765-5.