Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Conceptual Design and Development of Innovative Products

Typ studia navazující magisterské
Jazyk výuky čeština
Kód 450-4024/01
Zkratka CDD
Název předmětu česky Conceptual Design and Development of Innovative Products
Název předmětu anglicky Conceptual Design and Development of Innovative Products
Kreditů 5
Garantující katedra Katedra kybernetiky a biomedicínského inženýrství
Garant předmětu doc. Ing. Radana Vilímková Kahánková, Ph.D.

Osnova předmětu

1. Životní cyklus výrobku, týmová spolupráce, osobnostní charakteristiky členů týmu, prezentace vlastních schopností prostřednictvím Europass - CV
• Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) - osobnostní test pro identifikaci
osobnostních typů, sestavení Europass CV pro prezentaci vlastní osoby

2. Firma v tržním prostředí, strategické dokumenty – mise, vize, firemní kultura,
požadavky na jakost, certifikované systémy řízení jakosti
• Sestavení týmů na základě simulace vstupního pohovoru, vzájemné
představení členů týmu, definice strategie, definice vize a mise

3. Specifikace potřeb zákazníka, marketingový průzkum, segmentace trhu, tržní
zacílení, umístění nového výrobku ve vybraném segmentu trhu, marketingový mix
• Sestavení profilu potenciálního zákazníka, definice jeho životního stylu
a jeho potřeb, analýza stávající situace na trhu

4. Co to jsou inovace – definice inovací, jak vznikají. Prostory pro podporu inovací - vědecké parky a centra, technologické parky a centra, podnikatelská a inovační centra, podnikatelé inkubátory, centra transferu technologií. Projektový záměr - jízdní řád inovátorského týmu - jak začít, tržní a obchodní analýzy, technologie a výroba (inovační činnost), SWOT analýza,
identifikace cílů v čase, marketingová a organizační strategie (jak dosáhnout stanovených cílů), personální a prostorové zajištění, harmonogram realizace projektu, finanční analýza, identifikace faktorů úspěchu, opatření k minimalizaci rizik.
• Exkurze. Podpora inovací v praxi z pohledu Podnikatelského inkubátor
VŠB-TU Ostrava (PI VŠB-TUO) a Regionální centra transferu technologií (RCTT) -

5. Formulace zadání pro inovační výrobek, vymezení cílové skupiny uživatelů,
vymezení funkcí výrobku, sestavení týmu, technika brainstormingu
• Definice funkcí nového výrobku formou brainstormingu s následným vyhodnocením jednotlivých nápadů do podoby několika konceptů nového výrobku

6. Příprava prezentace konceptu nového výrobku, zásady efektivní prezentace,
nástroje prezentace
• Prezentace konceptu skupině decission makerů, výběr optimálního konceptu
pro další rozpracování

7. Analýza požadavků zákazníků, nástroje pro správu požadavků zákazníků
• Definice požadavků zákazníků

8. Řízení projektu, nástroje pro řízená týmové práce, MS Projekt, Time management, role v týmu, zásady spolupráce v týmu, ukázky různých stylů řízení týmu, zásady efektivní komunikace, strategie komunikace
• Rozdělení rolí v týmu, rozdělení konceptu na dílčí části, definice náplně práce
jednotlivých skupin na dílčích částech, naplánování zdrojů a stanovení milníků,
definování rozhraní

9. TRIZ - Tvorba a Řešení Inovačních (až invenčních) Zadání - metodika pro techniky, inženýry, kteří hledají tvůrčí řešení technických problémů. Respektuje systémový přístup k problému, umožňuje nalézat koncepty (ideje, nápady) jak zdokonalit techniku. Invention Machine - počítačová podpora v podobě znalostního (expertního) systému.

10. Zkušenosti s vývojem konceptu nových výrobků ve firmě Bang and Olufsen.

11. Rozpracovávání jednotlivých částí konceptu – rozhraní k uživateli, mechanický koncept, elektronický koncept, SW koncept. SW nástroje pro vývoj jednotlivých částí konceptu
• Workshop: rozpracovávání konceptu. Vyhledávání informací, práce
s informačními zdroji, práce s nástroji pro rozpracování konceptu

12. Testování funkčnosti navrženého konceptu. SW a HW prostředky pro měření a testování.
• Příprava komplexního testu v rámci navrženého konceptu

13. Ekonomické aspekty vývoje, cena práce, výrobní náklady, dokumentace výsledků vývoje konceptu
• Vyhodnocení ekonomických aspektů inovačního výrobku, příprava prezentace konceptu nového výrobku

14. Ochrana duševního vlastnictví, průmyslový vzor, patent, evropský patent
• Finální prezentace konceptu nového výrobku, diskuse.

Projekt – 10hodin samostatné práce – Každý tým zpracuje projekt k tématu návrhu nového výrobku a jeho zpracování do podoby prototypu s použitím výpočetní techniky.

E-learning

Materiály jsou dostupné v https://lms.vsb.cz/

Povinná literatura

Žídek, J.: Conceptual Design and Development of Innovative Products, učební text a návody do cvičení, v elektronické podobě dostupné na lms.vsb.cz, VŠB-TU Ostrava, 2013

Doporučená literatura

Žídek, J.: Conceptual Design and Development of Innovative Products, učební text a návody do cvičení, v elektronické podobě dostupné na lms.vsb.cz, VŠB-TU Ostrava, 2013