Přednášky:
Komponenty jako cesta k inženýrskému pojetí produkce programového vybavení Nástroje pro práci s komponentami. Nové profese a služby. Komponenta, modul, objekt, rozhraní, komponenty a rozhraní jako smlouva. Inverzní programování "callbacks" (inverzní programování) , callback a kontrakt, procesy a vícevláknové zpracování. Polymorfismus, typy, podtypy, rozšiřitelnost, bezpečná konstrukce softwarové architektury.Výhody a nevýhody použití dědičnosti, kompozice a delegování, fenomén "fragile base class problem", návrhové vzory, "frameworky" a architektury.
Základní idea COM technologie, OLE, COM a ActiveX. COM a objektová orientace - zapouzdření, třídy, polymorfismus, dědičnost, idea znovupoužití ( reuse ), COM a komponentní software, porovnání tradičních OOP přístupů a přístupu com, Monikery,,persistence, jednotný přenos dat ( uniform data
transfer) a konektabilní objekty, OLE a složené dokumenty, Aktivní komponenty - "ActiveX controls", DCOM - distribuovaný COM
Vytváření COM objektů, továrny tříd (class factories), použití rozhraní IclassFactory, emulace, Techniky znovupoužití COM objektů- delegace, agregace
Marshalling a typová informace, marshalling a demarshalling, přístup k typové knihovně, Registry
Automation - programovatelnost aplikace, idea klient -server, dispinterface, rozhraní IDISPATCH, Vícenásobný dispinterface, dispinterface a marshaling, duální interface, remote automation,
Persistence, konvence pojmenování objektů storage a stream, transakce, Rozhraní pro operace se strukturovaným úložištěm - ISTORAGE, ISTREAM, rozhraní pro řízení persistence objektu
Jednotný přenos dat a ( uniform data transfer & connectable objects), metody rozhraní IDATAOBJEKT, použití IDATAOBJECT s "táhni a pusť"- drag and drop,
Notifikace-uvědomění o zprávách, rozhraní, AdviseSink
Konektabilní (connectable) objekty, body spojení (connection points) a cíle (sinks), rozhraní pro konektabilní objekty - IconnectionPointContainer, IConnection Point, Vysvělení pojmů Incoming a Outcoming
Složené dokumenty OLE - vytvoření složeného dokumentu, editace složeného dokumentu, monikery. Příklad složených dokumentů, Třídy monikerů, Vytvoření monikeru.
Kontejnery a servery, spolupráce meze kontejnery a servery, Mechanismus vkládání, - "Kešování", Kontejnery podporující vkládání a servery podporující vkládání, použití data-cache objektu, rozhraní IOLEOBJECT a IRUNNABLEOBJECT,
Příkazy verb, Komunikace s lokálním serverem, Scénář práce s vestavěnými dokumenty, Aktivace na místě, In-place aktivní kontejnery, servery aktivní na místě, scénář aktivace na místě, Mechanismus spojování, kontejnery podporující spojování, servery podporující spojování, Scénář spojování
Aktivní prvky ActiveX, vývoj ActiveX, kategorie komponent ActiveX z pohledu koncového uživatele, ActiveX z pohledu uživatele aktivních prvků, Activex z pohledu implementátora aktivní komponenty, Rozhraní pro aktivní
komponenty a řídící komponenty, Poskytování uživatelského rozhraní, Metody a události ActiveX , Rozhraní vztahované k událostem, Vlastnosti (properties), Stránky vlastností (Property pages)
Návrhové vzory - vytvářející , strukturální , vzory chování
Komponentní vývojové rámce ( framework ): BlackBox Component Builder, JBed - Hard RT-framework
Počítačové laboratoře:
Seznámení s vývojovým prostředím Delphi. Koncepce programování v Delphi a porovnání s ostatními vývojovými prostředími. Program Hello World, formulář, komponenta. Objektový Pascal, obory platnosti, datové typy. Výjimky, události a jejich obsluha. Delphi help.
Základní komponenty. Ovládací prvky Windows. MDI a SDI aplikace.
Práce s grafikou, tisk, zvuk, objekty Tapplication a Tscreen.
Pokročilé programování: konzolové aplikace, DLL, spolupráce Delphi s jinými jazyky.
Ladění programů. Práce s registrem Windows a INI soubory. Jak lokalizovat své programy.
Databáze a tvorba rychlých sestav. Databázové nástroje Delphi.
Práce v API Windows, zprávy Windows. Práce s vlákny. Synchronizace vláken.
Úvod do tvorby komponent.
Pokročilé programování komponent.
Práce s technologií OLE
Ovládací prvky ActiveX. Rozhraní COM.
Vytvoření ovládacích prvků ActiveX
Práce na dokončení semestrálních projektů
Práce na dokončení semestrálních projektů
Komponenty jako cesta k inženýrskému pojetí produkce programového vybavení Nástroje pro práci s komponentami. Nové profese a služby. Komponenta, modul, objekt, rozhraní, komponenty a rozhraní jako smlouva. Inverzní programování "callbacks" (inverzní programování) , callback a kontrakt, procesy a vícevláknové zpracování. Polymorfismus, typy, podtypy, rozšiřitelnost, bezpečná konstrukce softwarové architektury.Výhody a nevýhody použití dědičnosti, kompozice a delegování, fenomén "fragile base class problem", návrhové vzory, "frameworky" a architektury.
Základní idea COM technologie, OLE, COM a ActiveX. COM a objektová orientace - zapouzdření, třídy, polymorfismus, dědičnost, idea znovupoužití ( reuse ), COM a komponentní software, porovnání tradičních OOP přístupů a přístupu com, Monikery,,persistence, jednotný přenos dat ( uniform data
transfer) a konektabilní objekty, OLE a složené dokumenty, Aktivní komponenty - "ActiveX controls", DCOM - distribuovaný COM
Vytváření COM objektů, továrny tříd (class factories), použití rozhraní IclassFactory, emulace, Techniky znovupoužití COM objektů- delegace, agregace
Marshalling a typová informace, marshalling a demarshalling, přístup k typové knihovně, Registry
Automation - programovatelnost aplikace, idea klient -server, dispinterface, rozhraní IDISPATCH, Vícenásobný dispinterface, dispinterface a marshaling, duální interface, remote automation,
Persistence, konvence pojmenování objektů storage a stream, transakce, Rozhraní pro operace se strukturovaným úložištěm - ISTORAGE, ISTREAM, rozhraní pro řízení persistence objektu
Jednotný přenos dat a ( uniform data transfer & connectable objects), metody rozhraní IDATAOBJEKT, použití IDATAOBJECT s "táhni a pusť"- drag and drop,
Notifikace-uvědomění o zprávách, rozhraní, AdviseSink
Konektabilní (connectable) objekty, body spojení (connection points) a cíle (sinks), rozhraní pro konektabilní objekty - IconnectionPointContainer, IConnection Point, Vysvělení pojmů Incoming a Outcoming
Složené dokumenty OLE - vytvoření složeného dokumentu, editace složeného dokumentu, monikery. Příklad složených dokumentů, Třídy monikerů, Vytvoření monikeru.
Kontejnery a servery, spolupráce meze kontejnery a servery, Mechanismus vkládání, - "Kešování", Kontejnery podporující vkládání a servery podporující vkládání, použití data-cache objektu, rozhraní IOLEOBJECT a IRUNNABLEOBJECT,
Příkazy verb, Komunikace s lokálním serverem, Scénář práce s vestavěnými dokumenty, Aktivace na místě, In-place aktivní kontejnery, servery aktivní na místě, scénář aktivace na místě, Mechanismus spojování, kontejnery podporující spojování, servery podporující spojování, Scénář spojování
Aktivní prvky ActiveX, vývoj ActiveX, kategorie komponent ActiveX z pohledu koncového uživatele, ActiveX z pohledu uživatele aktivních prvků, Activex z pohledu implementátora aktivní komponenty, Rozhraní pro aktivní
komponenty a řídící komponenty, Poskytování uživatelského rozhraní, Metody a události ActiveX , Rozhraní vztahované k událostem, Vlastnosti (properties), Stránky vlastností (Property pages)
Návrhové vzory - vytvářející , strukturální , vzory chování
Komponentní vývojové rámce ( framework ): BlackBox Component Builder, JBed - Hard RT-framework
Počítačové laboratoře:
Seznámení s vývojovým prostředím Delphi. Koncepce programování v Delphi a porovnání s ostatními vývojovými prostředími. Program Hello World, formulář, komponenta. Objektový Pascal, obory platnosti, datové typy. Výjimky, události a jejich obsluha. Delphi help.
Základní komponenty. Ovládací prvky Windows. MDI a SDI aplikace.
Práce s grafikou, tisk, zvuk, objekty Tapplication a Tscreen.
Pokročilé programování: konzolové aplikace, DLL, spolupráce Delphi s jinými jazyky.
Ladění programů. Práce s registrem Windows a INI soubory. Jak lokalizovat své programy.
Databáze a tvorba rychlých sestav. Databázové nástroje Delphi.
Práce v API Windows, zprávy Windows. Práce s vlákny. Synchronizace vláken.
Úvod do tvorby komponent.
Pokročilé programování komponent.
Práce s technologií OLE
Ovládací prvky ActiveX. Rozhraní COM.
Vytvoření ovládacích prvků ActiveX
Práce na dokončení semestrálních projektů
Práce na dokončení semestrálních projektů