Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2007/2008

Uživatelská rozhraní

Typ studia bakalářské
Jazyk výuky čeština
Kód 456-0518/01
Zkratka URO
Název předmětu česky Uživatelská rozhraní
Název předmětu anglicky User Interfaces
Kreditů 4
Garantující katedra Katedra informatiky
Garant předmětu doc. Dr. Ing. Eduard Sojka

Osnova předmětu

Přednášky:
Design uživatelského rozhraní. Historický přehled. Způsoby komunikace v uživatelských rozhraních. Kognitivní faktory při designu uživatelských rozhraní (principy vizuálního vnímání,
vlastnosti lidské paměti, principy chování uživatele).
Základní metody návrhu uživatelského rozhraní. Metody založené na analýze úkolů. Metody založené na kooperaci s uživatelem. Vytváření prototypů. Techniky ověřování návrhu rozhraní.
Grafický návrh uživatelského rozhraní. Vizuální konzistence. Rozvržení obrazovky a mřížky. Vazby mezi prvky na obrazovce. Navigační narážky. Hospodárnost komunikace. Čitelnost a srozumitelnost. Použití obrázků a ikon.
Vizualizace informace. Vizuální proměnné. Metafory. Přímá manipulace s objekty.
Praktické rady pro návrh rozhraní (devět pravidel jak navrhnout rozhraní). Použití heuristik k ověření použitelnosti rozhraní.
Návrh uživatelských rozhraní s okny (prohloubení). Základní prvky rozhraní. "Labels, buttons, listboxes, menus, dialogs, text, canvases". Organizace oken. Příklady návrhu rozhraní s okny. Online dokumentace a help systémy.
Specifické problémy návrhu Web stránek (šířka versus hloubka, navigace versus obsah, přístup prodávajícího versus kupujícího). Pokyny k designu Web stránek.
Technologie realizace uživatelského rozhraní.
Základní principy činnosti GUI. Programování řízené tokem událostí. Srovnání architektury X-Windows a MS Windows.
Základní rysy nástrojů a knihoven pro vytváření grafických uživatelských rozhraní. Přehled produktů a jejich vlastností. Příklady produktů s jejich podrobnější specifikací (Qt, Swing).
Vytváření oken a jejich komponent. Nezávislost na platformě (abstract factory, bridge). Typické chování (prototype). Úhel pohledu (builder).
Tvorba vazeb mezi komponentami. Okno jako kolekce komponent (composite, decorator). Přizpůsobování komunikačního rozhraní a protokolu (adapter, proxy).
Definice interakce a závislosti mezi komponentami dialogového okna (observer, event listener, mediator).
Definice chování komponent. Dynamická změna chování komponent v závislosti na kontextu (command state). Ukládání a obnovování stavu komponent (undo, redo, memento).
Základní principy počítačové grafiky používané při implementaci GUI. Výběr objektů, manipulace s objekty, vizualizace objektů. Nástroje pro implementování
GUI s rozsáhlými grafickými vstupy a výstupy.

Specifické metody komunikace. Styk pomocí řeči. Virtuální realita. Výhled do budoucnosti.


Projekty:
Realizace rozhraní.


Počítačové laboratoře:
Design/redesign uživatelského rozhraní.

Povinná literatura

E.Sojka, R.Szturc, Texty přednášek a příklady.

Ben Shneiderman, Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction, 3rd Edition, Addison-Wesley, 1997, ISBN 0201694972 .
E. Gamma, R. Helm, R. Johnson, J. Vlissides, Design Patterns, Addison-Wesley, ISBN 0201633612.

Doporučená literatura

Ronald Baecker et al, Readings in Human-Computer Interaction: Toward the Year 2000, Morgan Kaufmann, 1995, ISBN 1558602461 .