Přednášky:
Úvod do problematiky softwarového inženýrství.
Softwarový proces.
Cykly, fáze a iterace procesu RUP.
Byznys modelování.
Specifikace požadavků.
Definice pojmu objekt, vztahy mezi objekty a jejich interakce.
Analýza softwarového systému.
Návrh softwarového systému.
Návrhové vzory a jejich použití.
Implementace a realizace softwarového díla.
Mapování elementů logického modelu na komponenty.
Zdrojové, binární a spustitelné komponenty.
Testování.
Nasazení softwarového systému.
Náplň PC cvičení
Cvičení jsou zaměřena na seznámení se s vývojovým cyklem softwarového díla a specifikaci jednotlivých částí pomocí jazyka UML. Náplní cvičení je postupně procházet jednotlivé fáze vývoje software a postupně se seznamovat s různými diagramy jazyka UML. Cvičení jsou pak dále zaměřena na konzultace spojené se samostatným zpracováním softwarového projektu. Vypracování projektu a splnění testů na cvičeních jsou požadovány jako nutná podmínka pro udělení zápočtu.
Obsah jednotlivých cvičení:
1. Analýza problému, slovní specifikace požadavků, strukturovaná specifikace požadavků. Procvičení na příkladech.
2. Tvorba případů užití, scénáře, user stories, seznámení se s diagramem případů užití, vazby include a extend. Procvičení na příkladech.
3. Diagram případů užití, vazby dědičnost mezi aktéry, dědičnost mezi případy užití. Procvičení na příkladech.
4. Identifikace entit v systému - analýza podstatných jmen v případech užití. Základy třídního diagramu. Třída, vazby asociace, multiplicita. Způsob převodu diagramu do programovacího jazyka. Procvičení na příkladech.
5. Sestavení strukturálního náhledu na systém. Třídní diagram – vazba dědičnosti, implementace rozhraní, role, rozhraní, agregace a kompozice, asociační třída. Způsob převodu diagramu do programovacího jazyka. Procvičení na příkladech.
6. Realizace případů užití – sekvenční diagramy. Seznámení se se základy – objekt, volání objektu, návratová zpráva. Procvičení na příkladech.
7. Sekvenční diagramy – alternativy, smyčky, synchronní a asynchronní volání, doba běhu operace. Způsob převodu diagramu do programovacího jazyka. Procvičení na příkladech.
8. Komunikační diagramy. Upřesnění třídních diagramů na základě sekvenčních diagramů a komunikačních diagramů. Procvičení na příkladech.
9. Stavové diagramy – změny stavů, způsob realizace v programovacích jazycích. Procvičení na příkladech.
10. Diagramy aktivit a jejich využití pro definici problému – byznys model. Procvičení na příkladech.
11. Využití diagramu aktivit pro popis případů užití, algoritmů v systému. Procvičení na příkladech.
12. Implementace softwarového díla na základě vytvořené analýzy – diagramy balíčků a nasazení. Procvičení na příkladech.
13. Rekapitulace cvičení – postup v jednotlivých fázích projektu, využití diagramů UML.
14. Kontrola projektů.
Náplň projektu
Praktické procvičení jednotlivých fází vývojového cyklu probíraného na přednáškách a zejména na cvičeních na vlastním konkrétním kontinuálním příkladě s dotažením do implementační části. Předpokládaná náročnost 10 hodin.
Úvod do problematiky softwarového inženýrství.
Softwarový proces.
Cykly, fáze a iterace procesu RUP.
Byznys modelování.
Specifikace požadavků.
Definice pojmu objekt, vztahy mezi objekty a jejich interakce.
Analýza softwarového systému.
Návrh softwarového systému.
Návrhové vzory a jejich použití.
Implementace a realizace softwarového díla.
Mapování elementů logického modelu na komponenty.
Zdrojové, binární a spustitelné komponenty.
Testování.
Nasazení softwarového systému.
Náplň PC cvičení
Cvičení jsou zaměřena na seznámení se s vývojovým cyklem softwarového díla a specifikaci jednotlivých částí pomocí jazyka UML. Náplní cvičení je postupně procházet jednotlivé fáze vývoje software a postupně se seznamovat s různými diagramy jazyka UML. Cvičení jsou pak dále zaměřena na konzultace spojené se samostatným zpracováním softwarového projektu. Vypracování projektu a splnění testů na cvičeních jsou požadovány jako nutná podmínka pro udělení zápočtu.
Obsah jednotlivých cvičení:
1. Analýza problému, slovní specifikace požadavků, strukturovaná specifikace požadavků. Procvičení na příkladech.
2. Tvorba případů užití, scénáře, user stories, seznámení se s diagramem případů užití, vazby include a extend. Procvičení na příkladech.
3. Diagram případů užití, vazby dědičnost mezi aktéry, dědičnost mezi případy užití. Procvičení na příkladech.
4. Identifikace entit v systému - analýza podstatných jmen v případech užití. Základy třídního diagramu. Třída, vazby asociace, multiplicita. Způsob převodu diagramu do programovacího jazyka. Procvičení na příkladech.
5. Sestavení strukturálního náhledu na systém. Třídní diagram – vazba dědičnosti, implementace rozhraní, role, rozhraní, agregace a kompozice, asociační třída. Způsob převodu diagramu do programovacího jazyka. Procvičení na příkladech.
6. Realizace případů užití – sekvenční diagramy. Seznámení se se základy – objekt, volání objektu, návratová zpráva. Procvičení na příkladech.
7. Sekvenční diagramy – alternativy, smyčky, synchronní a asynchronní volání, doba běhu operace. Způsob převodu diagramu do programovacího jazyka. Procvičení na příkladech.
8. Komunikační diagramy. Upřesnění třídních diagramů na základě sekvenčních diagramů a komunikačních diagramů. Procvičení na příkladech.
9. Stavové diagramy – změny stavů, způsob realizace v programovacích jazycích. Procvičení na příkladech.
10. Diagramy aktivit a jejich využití pro definici problému – byznys model. Procvičení na příkladech.
11. Využití diagramu aktivit pro popis případů užití, algoritmů v systému. Procvičení na příkladech.
12. Implementace softwarového díla na základě vytvořené analýzy – diagramy balíčků a nasazení. Procvičení na příkladech.
13. Rekapitulace cvičení – postup v jednotlivých fázích projektu, využití diagramů UML.
14. Kontrola projektů.
Náplň projektu
Praktické procvičení jednotlivých fází vývojového cyklu probíraného na přednáškách a zejména na cvičeních na vlastním konkrétním kontinuálním příkladě s dotažením do implementační části. Předpokládaná náročnost 10 hodin.