Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2022/2023

Softwarový návrh a konstrukce

Typ studia navazující magisterské
Jazyk výuky angličtina
Kód 460-4075/02
Zkratka SNK
Název předmětu česky Softwarový návrh a konstrukce
Název předmětu anglicky Software Design and Construction
Kreditů 4
Garantující katedra Katedra informatiky
Garant předmětu Ing. Jan Kožusznik, Ph.D.

Osnova předmětu

Přednášky:
1. Vymezení fáze návrhu a rozdělení na architektonický návrh a detailní. Základní otázky při tvorbě návrhu.
2. Návrh architektury, hlavní architektonické styly.
3. Architektonické vzory.
4. Návrhové principy.
5. Kvalitativní požadavky a jejich dosažení při návrhu.
6. Návrhové vzory dle GOF
7. Návrhové vzory používané u webových aplikací a distribuovaných systémů.
8. Zobecnění návrhových vzorů
9. Integrace systému a používané vzory
10. Servisně orientovaná architektura
11. UML – základy jazyka používaného pro specifikaci software.
12. Užitečná doporučení při tvorbě kódu.
13. Používané postupy ve fázi implementace.
14. Používané implementační nástroje.

Cvičení(PC učebna):
1. Vymezení fáze návrhu a rozdělení na architektonický návrh a detailní. Základní otázky při tvorbě návrhu.
2. Návrh architektury, hlavní architektonické styly.
3. Architektonické vzory.
4. Návrhové principy.
5. Kvalitativní požadavky a jejich dosažení při návrhu.
6. Návrhové vzory dle GOF
7. Návrhové vzory používané u webových aplikací a distribuovaných systémů.
8. Zobecnění návrhových vzorů
9. Integrace systému a používané vzory
10. Servisně orientovaná architektura
11. UML – základy jazyka používaného pro specifikaci software.
12. Užitečná doporučení při tvorbě kódu.
13. Používané postupy ve fázi implementace.
14. Používané implementační nástroje.

Povinná literatura

1. FOWLER, Martin, 2002. Patterns of Enterprise Application Architecture. 1 edition. Boston: Addison-Wesley Professional. ISBN 9780321127426 .
2. FOWLER, Martin, 2009. Destilované UML. 1. vydání. B.m.: Grada. ISBN 9788024720623.
3. GAMMA, Erich, Richard HELM, Ralph JOHNSON a John VLISSIDES, 1994. Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software. 1. vyd. B.m.: Addison-Wesley Professional. ISBN 0201633612.
4. SOMMERVILLE, Ian, 2013. Softwarové inženýrství. Praha: COMPUTER PRESS. ISBN 9788025138267.

Doporučená literatura

1. KOŽUSZNIK, Jan. Methods for Software Specification. Opory k předmětu vzniklé v rámci projektu InterDV.
2. BASS, Len, Paul CLEMENTS a Rick KAZMAN, 2012. Software Architecture in Practice. 3 edition. Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley Professional. ISBN 9780321815736 .
3. CLEMENTS, Paul, Felix BACHMANN, Len BASS, David GARLAN, James IVERS, Reed LITTLE, Paulo MERSON, Robert NORD a Judith STAFFORD, 2010. Documenting Software Architectures: Views and Beyond. 2 edition. Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley Professional. ISBN 9780321552686 .
DAIGNEAU, Robert, 2011. Service Design Patterns: Fundamental Design Solutions for SOAP/WSDL and RESTful Web Services. 1 edition. Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley Professional. ISBN 9780321544209.
4. HOHPE, Gregor a Bobby WOOLF, 2003. Enterprise Integration Patterns: Designing, Building, and Deploying Messaging Solutions. 1 edition. Boston: Addison-Wesley Professional. ISBN 9780321200686 .
PFLEEGER, Shari Lawrence a Joanne M. ATLEE, 2009. Software Engineering: Theory and Practice. 4 edition. Upper Saddle River N.J.: Prentice Hall. ISBN 9780136061694.