Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2009/2010

Laserová technika

Typ studia navazující magisterské
Jazyk výuky čeština
Kód 544-0046/03
Zkratka LT
Název předmětu česky Laserová technika
Název předmětu anglicky Laser Engineering
Kreditů 4
Garantující katedra Katedra geodézie a důlního měřictví
Garant předmětu Ing. Václav Mikulenka, Ph.D.

Osnova předmětu

Přednášky :
1. Úvod, historie laseru, principiální schéma laseru.
2. Superpozice elektromagnetických vln, optický rezonátor.
3. Látka jako soubor kvantových soustav, termodynamická rovnováha,
Boltzmannovo rozdělení.
4. Interakce optického záření s látkou, spontánní a stimulovaná emise,
Einsteinovy součinitelé.
5. Laser, aktivní prostředí v rezonátoru, výstupní výkon, spektrální
složení.
6. Klasifikace laserů, pevnolátkové lasery - části.
7. Pevnolátkové lasery – jednotlivé typy.
8. Kapalinové lasery.
9. Plynové lasery – atomární, iontové.
10. Plynové lasery – molekulární.
11. CO2 laser a plazmatické lasery.
12. Polovodičové lasery.
13. Aplikace laserů v geodézii a důlním měřictví.
14. Bezpečnost práce s lasery.

Cvičení:
1. Světlo jako elektromagnetické záření.
2. detekce optického záření.
3. využití laserů v inženýrské geodézii.
4. využití laserů v důlním měřictví.
5. kalibrace ručních laserových dálkoměrů /např. Disto).
6. laserový interferometr LM – 10 Renishaw popis
7. komparace invarových nivelačních latí laserovým interferometrem LM-10.

Povinná literatura

1. KAŠPAR, M., POSPÍŠIL, J.: Využití laserové techniky v investiční výstavbě. Nakladatelství dopravy a spojů (NADAS), Praha 1988
2. ENGST, P., HORÁK, M.: Aplikace laserů. SNTL Praha, 1989
3. VRBOVÁ, M., JELÍNKOVÁ, H., GAVRILOV, P.: Úvod do laserové techniky. Vydavatelství ČVUT, Praha, 1994
4. VRBOVÁ, M. et al: Lasery a moderní optika. (Oborová encyklopedie) PROMETHEUS, Praha 1994
5. ŠTRONER, M., POSPÍŠIL, J.: Terestrické skenovací systémy. Vydavatelství ČVUT, Praha 2008, ISBN 978-80-01-04141-3 

Doporučená literatura

-------------------------------------------------------