Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2019/2020

Základy tržní ekonomiky

Typ studia bakalářské
Jazyk výuky čeština
Kód 545-0203/07
Zkratka ZTE
Název předmětu česky Základy tržní ekonomiky
Název předmětu anglicky Principles of Market Economy
Kreditů 4
Garantující katedra Katedra ekonomiky a systémů řízení
Garant předmětu prof. Ing. Jaroslav Dvořáček, CSc.

Osnova předmětu

Osnova přednášek:
1. Model trhu s byty: různé způsoby alokace.
2. Chování spotřebitele: rozpočtové omezení, spotřebitelské preference,indiferenční křivky, užitek, výběr spotřebitele.
3. Poptávka spotřebitele: normální a podřadné statky, změny příjmu, důchodově spotřební křivka, Engelova křivka; změna ceny, cenově spotřební křivka, poptávková křivka.
4. Cenová elasticita poptávky.
5. Chování firmy: omezení firmy, výrobní faktory, výnosy z rozsahu, nákladové křivky.
6. Nabídka firmy: konkurenční prostředí, nabídka v konkurenčním prostředí.
7. Monopol: maximalizace zisku, přirozený monopol, příčiny vzniku monopolu, monopolní chování, cenové diskriminace, monopolistická konkurence.
8. Marketing: jeho historický vývoj, základní pojmy, podstata marketingu, systém marketingu.
9. Marketingové informace: marketingový informační systém, marketingový výzkum.
10.Stadia životnosti výrobku, marketingový mix, segmentace trhu, produkt: klasifikace výrobků, trh spotřebního zboží, kupní chování spotřebitelů, průmyslový trh, kupní chování organizací, služby
11. Distribuce: způsoby distribuce spotřebního a průmyslového zboží.
12. Cena, stanovení ceny.
13. Propagační program firmy a jeho hlavní prvky: reklama, osobní prodej, podpora prodeje.
14. Stanovení tržního potenciálu, předvídání v marketingu.

Povinná literatura

[1]SAMUELSON, P.A.; NORDHAUS, W. D. Ekonomie. 1.vyd. Praha : NS Svoboda, 2010. 775 s. ISBN 978-80-205-0590-3.
[2]HOŘEJŠÍ, B. Mikroekonomie. 5. aktualiz. vyd. Praha : Management Press, 2010. 574 s. ISBN 978-80-7261-218-5.

Doporučená literatura

[1]MANSOOR, M. Makroekonomie v praxi. 1. vyd. Praha : Wolters Kluwer ČR, 2010. 195 s. ISBN 978-80-7357-560-1.