Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2005/2006

Úvod do managementu

Typ studia navazující magisterské
Jazyk výuky čeština
Kód 545-0370/04
Zkratka UDM
Název předmětu česky Úvod do managementu
Název předmětu anglicky Introduction to Management
Kreditů 5
Garantující katedra Katedra ekonomiky a systémů řízení
Garant předmětu doc. Ing. Michal Vaněk, Ph.D.

Osnova předmětu

1. Definování základních pojmů managementu, charakteristika manažerské práce,
manažerské vlastnosti, dovednosti. Vymezení pojmů - firemní etika a firemní
kultura. Systémový přístup k managemetnu
2. Stručný historický vývoj managementu. Charakteristika a představitelé
jednotlivých manažerských směrů.
3. Manažeská funkce plánování: definice, charakteristika jednotlivých typů
plánů, postup plánování. Management podle cílů (MBO).
4. Strategické plánování a řízení. Definice pojmů firemní vize a poslání firmy,
proces strategického plánování, vybrané druhy strategických analýz (SWOT
analýza, Porterův model, analýza PEST), základní typy strategií a strategické
alternativy.
5. Manařeská funkce rozhodování: definice, riziko, časový rozklad rozhodovacího
procesu, rozhodování ve skupině, rozhodovací metody.
6. Manažeská funkce organizování: definice, postup organizování, základní typy
organizačních struktur – výhody x nevýhody, centralizace a decentralizace
řízení, rozpětí řízení, koordinace, organizačně právní formy podniku.
7. Manažeská funkce personalistika: definice, základní činnosti personálních
útvarů (např. výběr, hodnocení odměňování pracovníků).
8. Manažeská funkce vedení: definice, základní vlivy na výkon pracovníka,
motivace a motivační teorie, motivační faktory, význam pracovních skupin a
faktory ovlivňujících jejich výkonost a efektivitu, vývojové fázé týmu.
9. Manažeská funkce kontrola:definice, klasifikace kontrolních procesů,
doporučení k provádění kontrolní činnosti, tendence rozvoje kontrolní činnosti.

Povinná literatura

[1] VANĚK, Michal. Management v hospodářské praxi : pracovní sešit. 1.
vydání. Ostrava : VŠB – TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA, 2006. s. 114. ISBN 80-248-1149-9 .
[2] VODÁČEK, Leo; VODÁČKOVÁ, Olga. Management: Teorie a praxe v informační společnosti. 4. rozšířené vydání. Praha: Management Press, 2001. 316 s. ISBN 80-7261-041-4.
[3] KEŘKOVSKÝ, Miroslav; VYKYPĚL, Oldřich. Strategické řízení : teorie pro
praxi. 1. vydání. Praha : C. H. Beck, 2002. 172 s. ISBN 80-7179-578-X.
[4] ŠENOVSKÝ, Michail; ADAMEC, Vilém; VANĚK, Michal. Bezpečnostní plánování. Edice SPBI Spektrum. 1. vydání. Ostrava : SPBI, 2006. 86 s. ISBN 80-86634-52-4 .

Advised literature

[1] BAJČAN, Roman. Technicky public realations aneb Jak pracovat s médii. 1. vydání. Praha : Management Press, 2003. 147 s. ISBN 80-7261-096-1.
[2] DRUCKER, Peter F. To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku. 1. vydání. Praha: Management Press, 2002. 300 s., ISBN 80-7261-066-X.
[3] NĚMEC, Vladimír. Projektový management. 1. vydání. Praha : Grada
Publishing, 2002, 184 s. ISBN 80-247-0392-0.
[4] ŠPAČKOVÁ, Alena. Moderní rétorika : jak mluvit k druhým lidem, aby nám
naslouchali a rozuměli. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2003. 120 s. ISBN 80-247-0633-4.
[5] TICHY, Noel M.; SHERMAN, Stratford. Vezměte svůj osud do vlastních rukou, než to za vás udělají jiní. Praha : PRAGMA, 2002. 383 s. ISBN 80-7205-779-0.
[6] ZADRAŽILOVÁ, Dana; KHELEROVÁ Vladimíra. Management obchodní firmy. Praha: Grada, 1994. 304 s. ISBN 80-85623-72-2.