Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2022/2023

Neurčitost v geoinformatice

Typ studia navazující magisterské
Jazyk výuky čeština
Kód 548-0115/01
Zkratka NEGET
Název předmětu česky Neurčitost v geoinformatice
Název předmětu anglicky Uncertainty in Geoinformatics
Kreditů 5
Garantující katedra Katedra geoinformatiky
Garant předmětu prof. Ing. Jiří Horák, Dr.

Osnova předmětu

1. Vymezení základních pojmů. Hlavní koncepty pojetí neurčitosti v geoinformatice.
2. Chyba, spolehlivost, ocenění chyb, vzorkování,
3. Šíření chyb, aplikace metody Monte Carlo.
4. Kvalita dat a jejich popis. Prvky kvality dat.
5. Standardizace kvality dat, její ukládání.
6. Organizace sběru dat
7. Zdroje neurčitosti a způsob popisu.
8. Analýza citlivosti.
9. Fuzzy množiny, fuzzy čísla, fuzzy aritmetika.
10. Teorie hrubých množin.
11. Kvalitativní hodnocení neurčitosti – revize důvěry, vícehodnotová logika, schvalovací teorie
12. Kvantitativní hodnocení neurčitosti – Bayesova a Dempster-Shaferova teorie.
13. Validita a objektivnost.
14. Vizualizace neurčitosti

Povinná literatura

HORÁK J. Neurčitost v geoinformatice. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 2020. 218 s. ISBN: 978-80-248-4378-0.
CAERS J. Modeling uncertainty in the Earth Sciences. Wiley-Blackwell, 2011. ISBN 978-1-119-99263-9
PÁSZTO V.: Prostorová informace a vybrané aspekty geocomputation pro její hodnocení. UP Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4824-3 
NOVÁK, V. Základy fuzzy modelování. Praha: BEN – technická literatura, 2002. 176 s. ISBN 80-7300-009-1

Doporučená literatura

KUBÍČEK P.: Vybrané aspekty vizualizace nejistoty geografických dat. Habilitační práce. Univerzita obrany Brno, 2012.
LAMPART M., HORÁK J., IVAN I. Úvod do dynamických systémů: teorie a praxe v geoinformatice. VŠB-TU Ostrava, 2013. 200 s. ISBN 978-80-248-3185-5.
HENDL J.: Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Portál, 2006. 80-7367-123-9
DEVILLERS R., JEANSOULIN R. (Eds): Fundamentals of spatial data quality. London: ISTE. 2006.