Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2018/2019

Management jakosti

Typ studia bakalářskénavazující magisterské
Jazyk výuky čeština
Kód 639-0403/03
Zkratka QM
Název předmětu česky Management jakosti
Název předmětu anglicky Quality Management
Kreditů 4
Garantující katedra Katedra managementu kvality
Garant předmětu prof. Ing. Jaroslav Nenadál, CSc.

Osnova předmětu

Osnova přednášek
1. Úvod do problematiky jakosti
Definice a vnímání jakosti. Jakost a zákazník. Funkce jakosti v podmínkách
trhu.

2. Systémy managementu jakosti.
Systémový přístup k zabezpečování jakosti. Koncepce systémů managementu
jakosti .
Normy řady ISO 9000, vymezení účelu a oblasti využití.

3. TQM (Total Quality Management)
Principy koncepce TQM, modely TQM, národní a nadnárodní ceny za jakost.

4. Organizace a zabezpečování jakosti.
Úloha vrcholového vedení v organizaci. Tvorba podnikatelské strategie. Firemní
politika jakosti. Cíle jakosti a jejich definování. Dokumentace systému
managementu jakosti. Benchmarking. Organizační struktury

5. Ekonomika jakosti
Podstata ekonomiky jakosti. A její význam v systémech managementu jakosti.
Modely výdajů vztahujících se k jakosti. Náklady na životní cyklus produktu

6. Certifikace a zkušebnictví
Jakost a spolehlivost. Ověřování spolehlivosti. Přístup EU k prokazování shody
a certifikaci. Akreditace. Certifikace systémů, výrobků, personálu.

7.Audity a sebehodnocení v systémech managementu jakosti
Typy auditů. Interní audity. Postup při provádění interních auditů. Pojem a
význam sebehodnocení. Přístupy a metody sebehodnocení.

8. Jakost a lidský faktor
Sociální aspekty. Osobní kvalita. Motivace. Výcvik.

9. Jakost v předvýrobních etapách.
Plánování jakosti. Jakost v marketingové strategii. Jakost v etapách
vývoje.QFD. Politika jakosti v zásobování. Výběr a hodnocení dodavatelů. Řízení
dodavatelů

10. Jakost v etapě realizace produktu
Operativní řízení výroby, principy a formy. Způsobilost procesů a jejich
hodnocení. Identifikovatelnost a sledovatelnost. Statistická regulace procesů.

11. Jakost v podvýrobních etapách.
Specifikace činností v povýrobních etapách. Systémy péče o základní
prostředky. Jakost v manipulaci s nářadím a přípravky .Odpovědnost za výrobek.
Měření spokojenosti zákazníků

12. Jakost ve službách a státní a veřejné správě
Zákaznický pohled. Využití procesního přístupu. Specifické postavení státní a
veřejné správy

13. Zlepšování jakosti
Atributy zlepšováníí jakosti. Metodika zlepšování jakosti, cyklus PDCA. Týmová
práce. Brainstorming. Neshody, nápravná a preventivní opatření. FMEA.

14. Jakost a ekologie
Environmentální systémy řízení dle ISO řady 14000 a jejich vztah k systémům
managementu jakosti dle ISO řady 9000. Integrovaný management. Společenská organizací.odpovědnost

Osnova cvičení
1. Základy matematické statistiky, statistické charakteristiky.
2. Sedm jednoduchých nástrojů managementu jakosti, kontrolní tabulky
3. Histogramy četnosti a jejich aplikace
4. Paretova analýza
5. Diagram příčin a následků
6. Vývojové diagramy
7. Odhady pravděpodobnosti, důležitá výběrová rozdělení.
8. Statistické přejímky
9. QFD
10. FMEA
11. Hodnocení způsobilosti
12. Statistická regulace procesů
13. Presentace semestrálních prací
14. Presentace semestrálních prací

Povinná literatura

l. NENADÁL,J. a kol.: Moderní management jakosti. Praha. Management Press. 2008, 384 s., ISBN: 978-80-7261-186-7
2. NENADÁL,J. -HUTYRA,M. - PETŘÍKOVÁ,R. - PLURA,J.- TOŠENOVSKÝ,J.: Základy managementu jakosti. Ostrava: VŠB-TU, 2005. 145 s. ISBN 80-248-0969-9.

Doporučená literatura

Jakýkoliv titul, který je věnován problematice managementu jakosti.