Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2019/2020

Systémy managementu jakosti II.

Typ studia navazující magisterské
Jazyk výuky čeština
Kód 639-0802/01
Zkratka QMSII
Název předmětu česky Systémy managementu jakosti II.
Název předmětu anglicky Quality Management Systems II.
Kreditů 5
Garantující katedra Katedra managementu kvality
Garant předmětu prof. Ing. Jaroslav Nenadál, CSc.

Osnova předmětu

Přednášky:
1. Základní východiska teorie systémů a jejich aplikace v managementu
jakosti. Koncepce tvorby a rozvoje systémů managementu jakosti ve světě.
Specifika automobilového průmyslu
2. Základní principy systémů managementu jakosti: orientace na zákazníka, vůdcovství, zapojení zaměstnanců, procesní přístup, systémový přístup k managementu, neustálé zlepšování, rozhodování na základě faktů, partnerství s dodavateli.
3.-4.Vrcholové vedení organizací v systémech managementu jakosti. Mise, vize,
politika a cíle jakosti – jejich přerozdělování. Plánování zdrojů v systému
managementu jakosti. Přezkoumání managementu. Benchmarking.
5.-6. Přístupy a postupy měření spokojenosti externích zákazníků. Metody
definování znaků spokojenosti, vzorkování zákazníků, sběr a analýza dat o
spokojenosti zákazníků. Pojem loajality a možnosti jejího měření.
7.-8. Podstata ekonomiky jakosti. Náklady vztahující se k jakosti u výrobce,
uživatele, náklady na životní cyklus, modely měření. Propočty efektivnosti
zlepšování jakosti.
9.-10. Partnerství s dodavateli. Procesy programu partnerství. Deklarování
politiky jakosti nákupu. Posuzování způsobilosti dodavatelů. Poskytování
technické pomoci dodavatelům. Společné plánování a zlepšování jakosti.
Motivační programy pro dodavatele.
11.-12. Systémová měření – podstata a význam. Měření výkonnosti procesů.
Měření výkonnosti systémů managementu jakosti. Měření výkonnosti organizací.
Balanced Scorecard – přístupy a uplatnění.
13.-14. Modely TQM. EFQM Model Excelence – popis a uplatnění. Možnosti
posuzování vyzrálosti systémů managementu, logický rámec RADAR. Sebehodnocení,
význam a postupy.

Cvičení:
1.-2.Tvorba modelů vybraných procesů managementu jakosti
3. Benchmarking – řešení případové studie
4.-5.Aplikace metod definování znaků spokojenosti zákazníků
6.-8.Řešení případové studie analýzy hodnoty pro zákazníka
9. Definování položek nákladů vztahujících se k jakosti u výrobce
10.Návrh ukazatelů pro měření výkonnosti systému
11.-13. Metody sebehodnocení – řešení případových studií
14. Prezentace semestrálních projektů

E-learning

Není.

Povinná literatura

1.NENADÁL,J.-NOSKIEVIČOVÁ,D.-PETŘÍKOVÁ,R.-PLURA,J.-TOŠENOVSKÝ,J.: Moderní management jakosti. Praha. Management Press. 2008, 377 s. (ISBN 978-80-7261-186-7)
2.NENADÁL,J.: Měření v systémech managementu jakosti. Druhé doplněné vydání. Praha. Management Press. 2004, 335 s. (ISBN 80-7261--110-0)
3.NENADÁL,J.: Management partnerství s dodavateli. Praha. Management Press. 2006, 323 s. (ISBN 80-7261-152-6)
4. NENADÁL,J.- VYKYDAL,D.-HALFAROVÁ,P.: Benchmarking. Mýty a skutečnost. Praha. Management Press. 2011, 265 s. (ISBN 978-80-7261-224-6)

Doporučená literatura

Všechny tituly, orientující se na pokročilý management jakosti a aplikaci modelů excelence.