Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Virtuální realita

Typ studia bakalářské
Jazyk výuky čeština
Kód 653-2237/01
Zkratka VR
Název předmětu česky Virtuální realita
Název předmětu anglicky Virtual reality
Kreditů 4
Garantující katedra Katedra materiálového inženýrství a recyklace
Garant předmětu doc. Dr. Mgr. Kamil Postava

Subject syllabus

1. Aplikace rozšířené a virtuální reality, lidské smyslové vnímání
2. Zrak, optika lidského oka, zrakový vjem, psychologie vidění, optické klamy
3. Barevné vidění, spektroskopie, barevné souřadnice, barva světelných zdrojů a povrchů
4. Binokulární vidění, fyzikální principy vzniku umělého stereoskopického obrazu
5. Sluch a šíření zvukových vln, akustika, interference zvukových vln
6. Hmat, přenos tlakových sil, tlakové senzory
7. Senzory využívané pro virtuální realitu, senzory polohy, triangulace, akcelerometry
8. Holografická realizace virtuální reality
9. Úvod do prostředí softwaru Blender
10. Návrh studentských projekt v prostředí Bender
11. 3D vizualizace v Blenderu, renderování a představení metody Path Tracing
12. Praktická část v laboratoři Vizualizace a Virtuální reality (IT4I)
13. Prezentace studentských aplikačních projektů

Literature

M. Mihelj, D. Novak, S. Beguš, Virtual Reality Technology and Applications, Springer-Verlag London 2013.
J. Vince, Introdution to virtual reality, Springer-Verlag London 2004.
K. McMenemy, S. Ferguson, A Hitchhiker’s Guide to Virtual Reality, A K Peters, Ltd. 2007.
S. Synek, Š. Skorkovská, Fyziologie oka a vidění, Grada, 2021.
P. Fuchs, G. Moreau, P. Guitton, Virtual Reality: Concepts and Technologies, CRC Press Taylor & Francis Group, 2011.
J. M. Blain, The Complete Guide to Blender Graphics: Computer Modeling & Animation, 7th edition, CRC press, 2022.
V. Mařík, O. Štěpánková a J. Lažanský. Umělá inteligence. (6). Praha: Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2276-9.

Advised literature

M. Zaralli, Virtual Reality and Artificial Intelligence: Risks and Opportunities for Your Business, Productivity Press, 2024.
P. Fuchs, Virtual Reality Headsets – A Theoretical and Pragmatic Approach, CRC Press, 2017.
S. Greengard, Virtual Reality, MIT Press, 2019.
Grigore C. Burdea; Philippe Coiffet, Virtual Reality Technology, John Wiley & Sons, 2017.
R. Goel, S. K. Baral, T. Mishra, V. Jain, Augmented and Virtual Reality in Industry 5.0, De Gruyter, 2023.
A. Belec, Blender 3D Incredible Models: A Comprehensive Guide to Hard-Surface Modeling, Procedural Texturing, and Rendering, Packt Publishing, 2024.
A. Hamdani, 3D Environment Design with Blender: Enhance your modeling, texturing, and lighting skills to create realistic 3D scenes, Packt Publishing, 2023.
J. van Gumster, Blender For Dummies, 4th Edition, 2020.
S. M. LaValle, Virtual reality, Cambridge UniversityPress, 2023.