Témata výuky (výklad vždy omezen na oblast informačních technologií):
1. Základy veřejného a soukromého práva (systém práva, prameny práva, právní normy, subjekty právních vztahů)
2. Pracovněprávní vztahy, obchodněprávní vztahy (OSVČ), kazuistika : rozbor definičních znaků závislé práce a právního jednání v pracovněprávních vztazích učiněného elektronicky v judikatuře nejvyššího soudu,
3. NDA, mlčenlivost, ochrana informací, předsmluvní odpovědnost, elektronická kontrakce
a. NDA a ochrana informací, mlčenlivost
b. Odpovědnost a závazky před uzavřením smlouvy, odpovědnost za radu či informaci, „jednání na oko“, „Letter of Intent“, „Memorandum of Understanding“
c. Elektronická kontrakce, formy elektronického podpisu
4. Základy podnikání – rizika, odpovědnost, povinnosti, reálná trestní odpovědnost, výhody jednotlivých forem podnikání
a. Jak začít, na co nezapomenout, na co si dát pozor. Formy podnikání v ČR.
b. Skutečná odpovědnost jednatelů a společníků/akcionářů v praxi, ručení vlastním majetkem a majetkem manželů
c. Pravidelné povinnost statutárních orgánů
d. Nejčastější nedostatky a související sankce
5. Elektronické dokumenty – - právní jednání v soukromém právu se zaměřením na jeho formu; vztah písemné a elektronické formy a vliv dodržení předepsané formy na platnost právních jednání , elektronický podpis a jeho typy ; vznik, změna a zánik závazku právním jednáním v elektronické formě – příklady z praxe
6. Ochranné známky, doménová jména, ochrana názvu.
a. Ochranné známky - typy, registrace. Co vše lze chránit a v jakém rozsahu? Evropská ochranná známka vs. česká OZ. Způsoby ochrany a obrana proti zásahu do práv.
b. Registrace a ochrana domén, doménové spory.
c. Ochrana názvu, značky a firmy.
7. Ochrana spotřebitelů při uzavírání smluv na internetu a možnost řešení vzniklých sporů
a. Kdo je spotřebitel. Rozdíl mezi B2B a B2C vztahy.
b. Na co nezapomenout v obchodních podmínkách.
c. Reklamace a způsoby vyřízení. Specifika reklamace v rámci IT. Záruka vs. odpovědnost za vady.
d. Spotřebitelské spory a jejich řešení.
8. Právní úprava ochrany osobních údajů - GDPR
a. Obecné nařízení – důvod a způsob ochrany.
b. Nejdůležitější pojmy.
c. Zásady ochrany a zpracování.
d. Povinnosti správce a zpracovatele osobních údajů.
e. Práva subjektů údajů.
9. Kybernetická bezpečnost, kyberkriminalita
10. Práva k datům, software a jeho složky jako předměty práv duševního vlastnictví
a. Počítačový program
b. Databáze
c. Autorská práva k softwaru
d. Vývoj softwarového díla (Waterfall model, agilní vývoj, checklist, česká právní úprava)
e. Smlouva o implementaci
f. Smlouva o podpoře a údržbě (servisní smlouva, SLA)
11. Licence a výkon majetkových autorských práv
a. Zaměstnanecké dílo a fikce zaměstnaneckého díla, kolektivní dílo
b. Postoupení práva výkonu majetkových práv vs. výhradní licence
c. Licence (EULA, FOSS, výhradní a nevýhradní)
d. Úprava a změny softwaru, zdrojový kód, SaaS
e. Odměna a daně
f. Licenční audit a DMR
g. Odpovědnost za poručení licence a její limitace
h. Checklist (SaaS, EULA)
12. Vymáhání práva v praxi, nekalá soutěž, konkurenční doložka, sankce, ukončení spolupráce/smlouvy
a. Nekalá soutěž a její řešení
b. Konkurenční doložky a jejich limitace
c. Sankce a jejich vymáhání, limity výše sankcí, rizika neplatnosti sankčních ujednání
d. Ukončení smlouvy (princip pacta sunt servanda, dohoda stran, jednostranné odstoupení a jeho podmínky, výpověď, narovnání, ex lege)
i. Vendor lock – in
ii. Rozdílný přístup u jednotlivých IT smluv
iii. Migrace dat, cloudy, převody domény
1. Základy veřejného a soukromého práva (systém práva, prameny práva, právní normy, subjekty právních vztahů)
2. Pracovněprávní vztahy, obchodněprávní vztahy (OSVČ), kazuistika : rozbor definičních znaků závislé práce a právního jednání v pracovněprávních vztazích učiněného elektronicky v judikatuře nejvyššího soudu,
3. NDA, mlčenlivost, ochrana informací, předsmluvní odpovědnost, elektronická kontrakce
a. NDA a ochrana informací, mlčenlivost
b. Odpovědnost a závazky před uzavřením smlouvy, odpovědnost za radu či informaci, „jednání na oko“, „Letter of Intent“, „Memorandum of Understanding“
c. Elektronická kontrakce, formy elektronického podpisu
4. Základy podnikání – rizika, odpovědnost, povinnosti, reálná trestní odpovědnost, výhody jednotlivých forem podnikání
a. Jak začít, na co nezapomenout, na co si dát pozor. Formy podnikání v ČR.
b. Skutečná odpovědnost jednatelů a společníků/akcionářů v praxi, ručení vlastním majetkem a majetkem manželů
c. Pravidelné povinnost statutárních orgánů
d. Nejčastější nedostatky a související sankce
5. Elektronické dokumenty – - právní jednání v soukromém právu se zaměřením na jeho formu; vztah písemné a elektronické formy a vliv dodržení předepsané formy na platnost právních jednání , elektronický podpis a jeho typy ; vznik, změna a zánik závazku právním jednáním v elektronické formě – příklady z praxe
6. Ochranné známky, doménová jména, ochrana názvu.
a. Ochranné známky - typy, registrace. Co vše lze chránit a v jakém rozsahu? Evropská ochranná známka vs. česká OZ. Způsoby ochrany a obrana proti zásahu do práv.
b. Registrace a ochrana domén, doménové spory.
c. Ochrana názvu, značky a firmy.
7. Ochrana spotřebitelů při uzavírání smluv na internetu a možnost řešení vzniklých sporů
a. Kdo je spotřebitel. Rozdíl mezi B2B a B2C vztahy.
b. Na co nezapomenout v obchodních podmínkách.
c. Reklamace a způsoby vyřízení. Specifika reklamace v rámci IT. Záruka vs. odpovědnost za vady.
d. Spotřebitelské spory a jejich řešení.
8. Právní úprava ochrany osobních údajů - GDPR
a. Obecné nařízení – důvod a způsob ochrany.
b. Nejdůležitější pojmy.
c. Zásady ochrany a zpracování.
d. Povinnosti správce a zpracovatele osobních údajů.
e. Práva subjektů údajů.
9. Kybernetická bezpečnost, kyberkriminalita
10. Práva k datům, software a jeho složky jako předměty práv duševního vlastnictví
a. Počítačový program
b. Databáze
c. Autorská práva k softwaru
d. Vývoj softwarového díla (Waterfall model, agilní vývoj, checklist, česká právní úprava)
e. Smlouva o implementaci
f. Smlouva o podpoře a údržbě (servisní smlouva, SLA)
11. Licence a výkon majetkových autorských práv
a. Zaměstnanecké dílo a fikce zaměstnaneckého díla, kolektivní dílo
b. Postoupení práva výkonu majetkových práv vs. výhradní licence
c. Licence (EULA, FOSS, výhradní a nevýhradní)
d. Úprava a změny softwaru, zdrojový kód, SaaS
e. Odměna a daně
f. Licenční audit a DMR
g. Odpovědnost za poručení licence a její limitace
h. Checklist (SaaS, EULA)
12. Vymáhání práva v praxi, nekalá soutěž, konkurenční doložka, sankce, ukončení spolupráce/smlouvy
a. Nekalá soutěž a její řešení
b. Konkurenční doložky a jejich limitace
c. Sankce a jejich vymáhání, limity výše sankcí, rizika neplatnosti sankčních ujednání
d. Ukončení smlouvy (princip pacta sunt servanda, dohoda stran, jednostranné odstoupení a jeho podmínky, výpověď, narovnání, ex lege)
i. Vendor lock – in
ii. Rozdílný přístup u jednotlivých IT smluv
iii. Migrace dat, cloudy, převody domény