Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2002/2003

Sociologie managementu

Typ studia -
Jazyk výuky čeština
Kód 711-0602/01
Zkratka SM
Název předmětu česky Sociologie managementu
Název předmětu anglicky Sociology of Management
Kreditů 2
Garantující katedra Katedra společenských věd
Garant předmětu PhDr. Anna Papřoková, Ph.D.

Osnova předmětu

1. Předmět a jeho vztah k dalším disciplinám, vývoj v závislosti na rozvoji
průmyslu ve světe
2. Teorie a praxe managementu - základní etapy a osobnosti. Základní
sociologická paradigmata v pojetí organizace.
3. Práce jako sociální jev a faktor vývoje individua a společnosti, dělba
práce
v proměnách společnosti, práce v optice potřeb, hodnot a životního způsobu.
Výzkumy v oblasti práce.
4. Sociální stuktura v průmyslové organizaci: obecné pojetí struktury,
struktura společnosti a dponiku, substruktury podniku (mocenská, profesní
apod.), formální a neformální organizace v podniku. Sociologické souvislosti
instituce - organizace - skupina.
5. Průmyslová organizace jako technický, technologický, ekonomický, ekologický
a sociální systém. Celospolečenské a teritoriální souvislosti.
6. Sociální potenciál podniku - pracovník jako subjekt a objekt pracovní
činnosti. Pracovní socializace. Členství v pracovním týmu - možnosti a
omezení.
Sociální projekt.
7. Profese, profesní mobilita (osobní, rodinná, strukturní). Sociální a
pracovní kariéra - zdroje a bariéry. Role vzdělanosti v kariérových procesech.
8. Styly vedení a osobnost managera. Časový managemet.
9. Pracovní výkon a jeho hodnocení. Kritéria hodnocení. Hodnotící pohovor.
Subjektivní chyby hodnocení.
10. Sociální komunikace v organizaci. Typy, úrovně a etapy, prostředky. Zdroje
chyb.
11. Motivace pracovníků. Teorie. Souvislosti s typem vedení, komunikací a
hodnocením.
12. Podniková kultura. Základní prvky. Typy. Vztah k podnikové filozofii,
etice
a identitě. Výzkumy v oblasti podnikové kultury.
13. Sociologické pojetí souvislostí instituce, organizace, společenských
skupin.
14. Výzkumy v oblasti řízení.

Povinná literatura

BEDRNOVÁ, Eva, NOVÝ, Ivan a kol.: Psychologie a sociologie řízení. 3. rozšířené a doplněné vydání. Praha: Management Press, 2009. 798 s. ISBN 978-80-7261-169-0.
DĚDINA, Jiří, ODCHÁZEL, Jiří. Management a moderní organizování firmy. 1 vyd. Praha: Grada, 2007. 328 s. ISBN 978-80-247-2149-1.
DUCHOŇ, Bedřich, ŠAFRÁNKOVÁ, Jana. Management. Integrace tvrdých a měkkých prvků řízení. 1. vydání. Praha: C.H. Beck, 2008, 369 s. ISBN 978-80-7400-003-4.
LUKÁŠOVÁ, Růžena. Organizační kultura a její změna. 1 vyd. Praha: Grada , 2010. 238 s. ISBN 978-80-247-2951-0.
VODÁČEK, Leo, VODÁČKOVÁ, Olga. Moderní management v teorii a praxi. 2. rozšířené vydání .Praha: Management Press, 2009. 323 s. ISBN: 978-80-7261-197-3.

Doporučená literatura

BLAŽEK, Ladislav. Management. Organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada, 2011, s.191. ISBN 978-80-247-3275-6.
BROOKS, Ian. Firemní kultura. 1. vyd. Brno: Computer press, 2003. 296 s. ISBN 80-7226-763-9.
DRUCKER, P. F. To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku. 2. vyd. Praha: Management Press, 2007. 300 s. ISBN 978-80-7261-066-2.
KOONTZ, Herold, WEIHRICH,Heinz. Management. Victoria Publishing, 1993. s.659. ISBN 80-85605-45-7
LUKÁŠOVÁ, Růžena, NOVÝ, Ivan a kol. Organizační kultura. Od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 174 s. ISBN 80-247-0648-2
NOVÝ, Ivan, SURYNEK, Alois a kol. Sociologie pro ekonomy a manažery. 2. přepracované a rozšířené vydání, dotisk 2007. Praha: Grada Publishing, 2006, s. 276. ISBN 80-247-1705-0.
PETERS Thomas J., WATERMAN Robert. H.: Hledání dokonalosti. Praha: Svoboda 1993. 294 s. ISBN 80-205-0313-7
PROCHOVNÍK, Štěpán, DUŠKOVÁ, Anna, KAŇÁKOVÁ, Zdena, PAPŘOKOVÁ, Anna, PREMUSOVÁ, Jarmila. Sociologie průmyslu. 1. vyd. Ostrava, ediční středisko VŠB, 1991. 124 s. ISBN 80-7078-091-6.
ROBBINS,Stehen, P. COULTER, Mary. Management. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. s. 600. ISBN 80-247-0495-1
SOUČEK, Zdeněk. Zvítězíme i v globální ekonomice. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2008. s. 356. ISBN 978-80-86946-73-3.
VODÁČEK, Leo, VODÁČKOVÁ, Olga Management. Teorie a praxe v informační společnosti. 4. rozšířené vydání. Praha: Management Press, 2001. 314 s. ISBN 80-7261-041-4