Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2009/2010

Sociologie managementu

Typ studia navazující magisterskébakalářské
Jazyk výuky čeština
Kód 711-0602/09
Zkratka SM
Název předmětu česky Sociologie managementu
Název předmětu anglicky Sociology of Management
Kreditů 3
Garantující katedra Katedra společenských věd
Garant předmětu PhDr. Anna Papřoková, Ph.D.

Osnova předmětu

1. Management. Interdisciplinární charakter, vztah k dalším disciplínám. Využití v praxi organizace.

2. Teorie a praxe managementu – základní etapy vývoje managementu a systémy řízení. Postmoderní přístupy. Funkce managementu.

3. Teorie firmy. Podnik jako výrobně - ekonomická a sociální jednotka. Strategie, struktura a prostředí podniků. Projektování a vývoj organizace (klasické a neoklasické).

4. Sociální systém organizace. Sociální potenciál, sociální struktura, činnosti, funkce. Sociální a pracovní skupina, tým a organizace. Komponenty sociálního systému: schopnosti, sociální a psychologické potřeby, vztahy, možnosti vzdělávání, komunikace, pestrost práce.

5. Člověk v organizaci. Whytův organizační člověk, typologie; vlastnosti osobnosti, postoje, hodnoty, motivy pracovní činnosti, pracovní spokojenost.

6. Vznik organizace - cíl a strategické tendence. Seskupování, integrace a kooperace činností. Definice role, odpovědnosti, pravomoci. Hierarchické struktury.

7. Osobnost, vlastnosti a role manažera. Řídící pyramida a převažující činnosti. Sebeřízení a kariéra.

8. Motivace, vedení (leadership), poslání a cíle organizace. Teorie osobnosti, skupin, situační, transakční a transformační styly vedení (Fiedler, Vroom, Bass). Kaučování.

9. Vytváření efektivních týmů - výběr, vedení, metody hodnocení, rozvoj motivace, řešení problémů a rozhodování. Týmová spolupráce.
.
10. Projektové řízení. Struktura pracovníků, nábor a výběr, proces integrace do organizace. Aadaptace, vzdělávání, kariéra.

11. Podniková kultura, její prvky (hodnoty, představy, přístupy) a typy. Vztah mezi strategií, organizační strukturou a firemní kulturou. Podniková kultura mezinárodních firem.

12. Model řízené změny – strategická analýza, diagnóza, kategorizace sil, vytvoření modelu změny. Inovace v organizační architektuře: strategické aliance, decentralizace, štíhlé struktury.

13. Makroorganizace a globalizace . Postmoderní organizace (síťové a virtuální) a jejich řízení.

14. Analýzy sociálního systému (strukturální, dynamické).

Povinná literatura

BEDRNOVÁ, Eva, NOVÝ, Ivan a kol.: Psychologie a sociologie řízení. 3. rozšířené a doplněné vydání. Praha: Management Press, 2009. 798 s. ISBN 978-80-7261-169-0.
DĚDINA, Jiří, ODCHÁZEL, Jiří. Management a moderní organizování firmy. 1 vyd. Praha: Grada, 2007. 328 s. ISBN 978-80-247-2149-1.
DUCHOŇ, Bedřich, ŠAFRÁNKOVÁ, Jana. Management. Integrace tvrdých a měkkých prvků řízení. 1. vydání. Praha: C.H. Beck, 2008, 369 s. ISBN 978-80-7400-003-4.
LUKÁŠOVÁ, Růžena. Organizační kultura a její změna. 1 vyd. Praha: Grada , 2010. 238 s. ISBN 978-80-247-2951-0.
VODÁČEK, Leo, VODÁČKOVÁ, Olga. Moderní management v teorii a praxi. 2. rozšířené vydání .Praha: Management Press, 2009. 323 s. ISBN: 978-80-7261-197-3.

Doporučená literatura

BLAŽEK, Ladislav. Management. Organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada, 2011, s.191. ISBN 978-80-247-3275-6.
BROOKS, Ian. Firemní kultura. 1. vyd. Brno: Computer press, 2003. 296 s. ISBN 80-7226-763-9.
DRUCKER, P. F. To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku. 2. vyd. Praha: Management Press, 2007. 300 s. ISBN 978-80-7261-066-2.
KOONTZ, Herold, WEIHRICH,Heinz. Management. Victoria Publishing, 1993. s.659. ISBN 80-85605-45-7
LUKÁŠOVÁ, Růžena, NOVÝ, Ivan a kol. Organizační kultura. Od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 174 s. ISBN 80-247-0648-2
NOVÝ, Ivan, SURYNEK, Alois a kol. Sociologie pro ekonomy a manažery. 2. přepracované a rozšířené vydání, dotisk 2007. Praha: Grada Publishing, 2006, s. 276. ISBN 80-247-1705-0.
PETERS Thomas J., WATERMAN Robert. H.: Hledání dokonalosti. Praha: Svoboda 1993. 294 s. ISBN 80-205-0313-7
PROCHOVNÍK, Štěpán, DUŠKOVÁ, Anna, KAŇÁKOVÁ, Zdena, PAPŘOKOVÁ, Anna, PREMUSOVÁ, Jarmila. Sociologie průmyslu. 1. vyd. Ostrava, ediční středisko VŠB, 1991. 124 s. ISBN 80-7078-091-6.
ROBBINS,Stehen, P. COULTER, Mary. Management. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. s. 600. ISBN 80-247-0495-1
SOUČEK, Zdeněk. Zvítězíme i v globální ekonomice. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2008. s. 356. ISBN 978-80-86946-73-3.
VODÁČEK, Leo, VODÁČKOVÁ, Olga Management. Teorie a praxe v informační společnosti. 4. rozšířené vydání. Praha: Management Press, 2001. 314 s. ISBN 80-7261-041-4