1. Úvod do předmětu.
Charakteristika organizačního chování jako vědní disciplíny a její vztah
dalším vědním disciplínám.
Základní principy chování lidí v organizaci.
Psychologická smlouva.
2. Organizace a její cíle.
Vymezení organizace jako instituce.
Typologie a charakteristika cílů, motivační a racionální kritéria formulace
cílů.
Problematika sdílení cílů., řízení podle cílů (MBO).
3. Regulace chování lidí v organizaci
Podstata, význam a charakteristické znaky sociálních norem.
Efekty sociálních norem a disciplína v organizaci.
Stupně konformismu a jejich význam pro rozvoj organizace.
4. Změny v organizaci
Stabilita a dynamická rovnováha organizace, aktéři procesu změn.
Cíle a obsah změn v organizaci, hybné a resistenční síly v procesu změn.
Reakce lidí na změny.
5. Resistence vůči změnám.
Příčiny individuálního, skupinového a organizačního odporu ke změnám.
Projevy odporu ke změnám, strategie zjišťování a řešení odporu lidí ke změnám.
Techniky zvládání odporu lidí ke změnám, jejich výhody a nevýhody.
6. Strategie implementace změn v organizaci.
Typologie řízení změn (podstata reengineeringu, postupných změn, kaizenu).
Klasický Lewinův model implementace změn.
Řízení plánovaných změn v organizaci jako součásti organizačního rozvoje
(Donnellyho model).
7. Postoje a proces ovlivňování.
Charakteristické znaky postojů, jejich formování a zjišťování.
Změna postojů.
McGregorova teorie X a Y, Skinnerova teorie modifikace chování.
8. Moc a vliv v organizaci
Vymezení základních pojmů moc, vliv, autorita, pravomoc, ovlivňování.
Aktéři procesu ovlivňování.
Transformace moci ve vliv, faktory ovlivňující tento proces.
9. Mocenské nástroje a podstata jejich působení.
Podmínky účinnosti mocenských nástrojů v procesu ovlivňování.
Využití mocenských nástrojů v procesech rozhodování komunikace, kontroly,
motivace.
Aplikace mocenských nástrojů v závislosti na stylech vedení.
10. Komunikace v organizaci
Podstata a cíle firemní komunikace
Vymezení systémů interní a externí komunikace a jejich prvků.
Důsledky neefektivní firemní komunikace
11. Formální systém komunikace a jeho podsystémy
Sestupná komunikace – podstata, význam, problémy a způsoby jejich řešení.
Vzestupná komunikace – podstata,význam, problémy a způsoby jejich řešení.
Horizontální a diagonální komunikace – podstata, význam, problémy a způsoby
jejich řešení.
12. Neformální systém komunikace a jeho podsystémy
Podstata a cíle neformální firemní komunikace, její vztah k formální
komunikaci.
Problémy neformální komunikace a způsoby jejich řešení.
13. Proces rozhodování.
Podstata problému, prvky a fáze rozhodovacího procesu..
Typologie rozhodovacích procesů.
Rozhodování v procesu změn, přístupy k riziku jedinců a skupin.
14. Individuální a skupinové rozhodování
Podstata individuálního a skupinového rozhodování, srovnání jejich předností a
nedostatků.
Problematika skupinového myšlení a jeho negativní dopady na rozhodování.
Teorie utility, faktory ovlivňující postoje k riziku.
Charakteristika organizačního chování jako vědní disciplíny a její vztah
dalším vědním disciplínám.
Základní principy chování lidí v organizaci.
Psychologická smlouva.
2. Organizace a její cíle.
Vymezení organizace jako instituce.
Typologie a charakteristika cílů, motivační a racionální kritéria formulace
cílů.
Problematika sdílení cílů., řízení podle cílů (MBO).
3. Regulace chování lidí v organizaci
Podstata, význam a charakteristické znaky sociálních norem.
Efekty sociálních norem a disciplína v organizaci.
Stupně konformismu a jejich význam pro rozvoj organizace.
4. Změny v organizaci
Stabilita a dynamická rovnováha organizace, aktéři procesu změn.
Cíle a obsah změn v organizaci, hybné a resistenční síly v procesu změn.
Reakce lidí na změny.
5. Resistence vůči změnám.
Příčiny individuálního, skupinového a organizačního odporu ke změnám.
Projevy odporu ke změnám, strategie zjišťování a řešení odporu lidí ke změnám.
Techniky zvládání odporu lidí ke změnám, jejich výhody a nevýhody.
6. Strategie implementace změn v organizaci.
Typologie řízení změn (podstata reengineeringu, postupných změn, kaizenu).
Klasický Lewinův model implementace změn.
Řízení plánovaných změn v organizaci jako součásti organizačního rozvoje
(Donnellyho model).
7. Postoje a proces ovlivňování.
Charakteristické znaky postojů, jejich formování a zjišťování.
Změna postojů.
McGregorova teorie X a Y, Skinnerova teorie modifikace chování.
8. Moc a vliv v organizaci
Vymezení základních pojmů moc, vliv, autorita, pravomoc, ovlivňování.
Aktéři procesu ovlivňování.
Transformace moci ve vliv, faktory ovlivňující tento proces.
9. Mocenské nástroje a podstata jejich působení.
Podmínky účinnosti mocenských nástrojů v procesu ovlivňování.
Využití mocenských nástrojů v procesech rozhodování komunikace, kontroly,
motivace.
Aplikace mocenských nástrojů v závislosti na stylech vedení.
10. Komunikace v organizaci
Podstata a cíle firemní komunikace
Vymezení systémů interní a externí komunikace a jejich prvků.
Důsledky neefektivní firemní komunikace
11. Formální systém komunikace a jeho podsystémy
Sestupná komunikace – podstata, význam, problémy a způsoby jejich řešení.
Vzestupná komunikace – podstata,význam, problémy a způsoby jejich řešení.
Horizontální a diagonální komunikace – podstata, význam, problémy a způsoby
jejich řešení.
12. Neformální systém komunikace a jeho podsystémy
Podstata a cíle neformální firemní komunikace, její vztah k formální
komunikaci.
Problémy neformální komunikace a způsoby jejich řešení.
13. Proces rozhodování.
Podstata problému, prvky a fáze rozhodovacího procesu..
Typologie rozhodovacích procesů.
Rozhodování v procesu změn, přístupy k riziku jedinců a skupin.
14. Individuální a skupinové rozhodování
Podstata individuálního a skupinového rozhodování, srovnání jejich předností a
nedostatků.
Problematika skupinového myšlení a jeho negativní dopady na rozhodování.
Teorie utility, faktory ovlivňující postoje k riziku.