Skip to main content
Skip header
Terminated in academic year 2009/2010

Services Marketing

Type of study Master
Language of instruction Czech
Code 116-0012/01
Abbreviation MarSlu
Course title Services Marketing
Credits 5
Coordinating department Department of Marketing and Business
Course coordinator Ing. Jana Ostrožná, Ph.D.

Subject syllabus

1. Charakteristika trhu služeb
- povaha služeb, jejich vymezení
- klasifikace služeb
- vlastnosti služeb
- vnímání služeb spotřebitelem
- vývoj a význam služeb
2. Podstata marketingu služeb a jeho specifika
- marketingový přístup ke službám
- nedostatky v uplatňování marketingového myšlení
- etapy hledání vlastního marketingu
3. Proces marketingového řízení ve službách
- prvky marketingové koncepce ve službách
- interní, externí a interaktivní marketing
4. Marketingový mix ve službách
- charakteristika marketingového mixu, jeho specifika
- charakteristika jednotlivých nástrojů a jejich vzájemného působení
5. Produkt - služba
- pojetí produktu z hlediska čtyř úrovní
- package ve službách
- životní cyklus služeb
- sortiment organizace služeb
6. Cenová tvorba v sektoru služeb
Vliv charakteristiky služeb na tvorbu cen. Faktory ovlivňující ceny ve
službách. Cenové strategie, metody tvorby cen. Taktika tvorby cen.
7. Distribuce služeb
Formy prodeje služeb. Faktory ovlivňující distribuční strategii ve službách.
Umístění služeb.
8. Marketingová komunikace ve službách
Rozdíly v marketingové komunikaci na trhu služeb. Cíle marketingové komunikace
ve službách.
Jednotlivé nástroje marketingové komunikace z hlediska využití ve službách.
9. Lidský faktor ve službách
Klasifikace zaměstnanců ve službách. Zvyšování kvality zaměstnanců. Systémy
kontroly práce firmy. Vztah k zákazníkům.
10. Materiální prostředí
Periferní a základní prostředí. Překonání aspektu nehmotnosti služby. Řízení
prostředí. Vytváření vhodné atmosféry služeb.
11. Procesy ve službách
- provozní management, charakteristika jeho funkce, obtíže provozního
managementu
- klasifikace systému služeb z hlediska procesu poskytované služby
- aladění nabídky a poptávky po službách
12. Kvalita ve službách, produktivita služeb, předpoklady dalšího rozvoje
služeb
- vztah kvality a kvantity služeb
- kritéria hodnocení kvality
- ISO normy
- předpoklady růstu produktivity služeb
- priority marketingu služeb
13. Marketing cestovního ruchu
- specifika cestovního ruchu
- klasifikace cestovního ruchu
- možnosti využití marketingu v cestovním ruchu
14. Marketing neziskových organizací
- charakteristika neziskových organizací
- využití marketingu v neziskovém sektoru, jeho specifika

Literature

LOVELOCK, Ch. H. Services Marketing . Text, Cases and Reading. Prentice-Hall International, Inc., 1991. 526s. ISBN 0-13-80701-2
PAYNE, A. Servicec Marketing. Pretice Hall UK) Ltd, 1993. 253s. ISBN 0-13-
284852-X
ZEITHAML, V. A.; BITNER, M. J:; GREMLER, D: D. Services Marketing. Integrating Customer Focus Across the Firm. New York: McGraw-Hill Higher Education, 2006. 708s. ISBN 007-124496-4

Advised literature

WOODRUFFE, H. Services Marketing. Glasgow: Bell and Bain Ltd., 1995. 307s. ISBN 0-7121-1039-9