Skip to main content
Skip header
Terminated in academic year 2008/2009

Consumer Behaviour

Type of study Follow-up Master
Language of instruction Czech
Code 116-0320/01
Abbreviation SCH
Course title Consumer Behaviour
Credits 2
Coordinating department Department of Marketing and Business
Course coordinator Ing. Martina Steinová, Ph.D.

Subject syllabus

1. Charakteristika zákazníka a jeho chování - Charakteristiky
zákaznických trhů. Definice chování zákazníků. Model černé skřínky, vliv
exogenních proměnných a podnětů na rozhodování zákazníka. Přístupy ke
spotřebnímu chování: psychologické, sociologické, ekonomické. Schéma
spotřebního chování - spotřební predispozice, kupní rozhodovací proces,
podněty, reakce, důsledky reakce.2. Kulturní rámec spotřebního chování -
Vliv kultury na spotřební chování. Rysy kultury a marketing. Kulturní prvky a
jejich vliv a význam na chování spotřebitelů. Jazyk - proměny jazyka uvnitř
kultury, slogany a každodenní řeč, přeložitelnost. Neverbální komunikace.
Subkultura jako tržní segment.3. Sociální okolí - Definování pojmů -
sociální skupina, sociální kategorie, sociální agregát, náhodný agregát,
sociální třída. Hlavní druhy sociálních skupin. Nejbližší okolí - rodina jako
zdroj spotřebního chování. Vliv ostatních skupin na spotřební chování.
Sociální
stratifikace - užší a širší pojetí (dle Kotlera). Rysy sociální třídy.4.
Sociální okolí - 2. část - Referenční skupiny, které ovlivňují
spotřebitelovo rozhodování. Mediální působení referenčních skupin.5.
Psychika a spotřební chování - Vnímání spotřebitele. Učení
spotřebitele. Postoje spotřebitele. 6. Psychika - 2. část - Motivace
spotřebitele. Osobnost spotřebitele.7. Rozhodovací proces zákazníka - Kdy
kupní rozhodování začíná. Spotřebitel se informuje. Hodnocení alternativ.
Spotřebitel nakupuje.8. Rozhodovací proces zákazníka - 2. část -.Ponákupní
chování. Odkládání výrobku. Situační vlivy.9. Rozhodovací proces na
průmyslových trzích - Rozhodovací procesy. Rozhodovací jednotka. Veřejná
soutěž.10. Spotřebitel nakupuje nový výrobek - Adopční proces. Šíření
inovací. Faktory působící na difúzi a adopci. Možnosti marketingové orientace
při šíření novinek.11. Spotřebitelská segmentace - Základ spotřebitelské
segmentace. Segmentační proměnné. Metody segmentace. 12. Spotřebitelský
výzkum - Metody spotřebitelského výzkumu.13. Charakteristika českého
spotřebitele - Výsledky výzkumu životního stylu v České republice –
zpracovaného agenturou Leo Burnett a jejich důsledky pro marketingové
plánování.14. Případová studie – analýza exogenních proměnných a podnětů,
popis fází kupního procesu u vybraných komodit spotřebního zboží.

Literature

HOYER, W. D, D. J. MACINNIS and R. G. M. PIETERS. Consumer Behavior. 6th ed. Mason: South-Western Cengage Learning, 2013. 497 p. ISBN 978-1-133-27449-0.
KARDES, F. R., M. L. CRONLEY and T. W. CLINE. Consumer Behavior. 2nd ed. Stamford: Cengage Learning, 2015. 550 p. ISBN 978-1-133-58767-5.
SOLOMON, Michael R. et al. Consumer Behaviour: an European Perspective. 6th ed. Harlow: Pearson, 2016. 706 p. ISBN 978-1-292-11672-3.

Doporučená literatura

BERGH, Joeri van den a Mattias BEHRER. Jak cool značky zůstávají hot: marketing zaměřený na mladou "generaci Y". Přeložila Libuše MOHELSKÁ. Brno: BizBooks, 2012. 248 s. ISBN 978-80-265-0002-5.
DONELLY, H. James a Paul, J. PETER. Marketing Management. Knowledge and Skills. 11th ed. London: McGraw Hill, 2013. 816 pp. ISBN 978-0-077558598 .
CHARAN, Ashok. Marketing Analytics. Singapore: World Scientific, 2015. 696 pp. ISBN 978-981-4768575 .