Skip to main content
Skip header
Terminated in academic year 2012/2013

Strategy of Entering Foreign Markets

Type of study Doctoral
Language of instruction Czech
Code 116-0948/02
Abbreviation IM
Course title Strategy of Entering Foreign Markets
Credits 10
Coordinating department Department of Marketing and Business
Course coordinator doc. Ing. Lenka Kauerová, CSc.

Subject syllabus

1. Úvod do problematiky - teorie mezinárodního obchodu, základní pojmy a
definice, smluvní nástroje v ZO, současný stav mezinárodního obchodu,
postavení ĆR v mezinárodním obchodě.2. Podstata a vývoj mezinárodních vztahů –

vývoz a dovoz zboží, vývoj obchodu se službami, trendy ve vývoji obchodu s
vědeckotechnickými znalostmi, vývoz a dovoz kapitálu a migrace pracovních
sil.3.
Autonomní prostředky obchodní politiky státu, podpora v oblasti
exportu – tarifní překážky obchodu, netarifní překážky, instituce na podporu
exportu v ČR, názory a hodnocení podpory exportu, příklady z praxe.4. Formy
vstupů podniku na zahraniční trhy – rizika a intenzita jejich dopadu, omezení
rizik, obchodní metody, vývozní a dovozní operace, licence, franchising,
kapitálové vstupy, výrobní kooperace, speciální obchodní operace, kompenzace,
reciproční a vázané obchody, důvody pro jejich použití.5. Algoritmus
obchodních operací – akviziční a nabídková činnost, průzkum trhu, objednávka,
konfirmace, kontraktace, cenová nabídka,pojištění, fakturace, převzetí zboží,
inkaso, reklamace, vyhodnocení obchodního případu.6. Smluvní zajištění a
právní režim obchodních operací – obecně závazná právní úprava, kupní smlouva
a
její náležitosti, informace o obchodních partnerech, právní aspekty řešení
sporů se zahraničními partnery, další typy smluv v ZO.7. Celní a
devizové předpisy – celní řízení, celní orgány, typy cel, celní režimy, postup
celního řízení, doklady pro celní řízení, devizové předpisy, transfer zisku,
devizová kontrola.8. Financování zahraničního obchodu – platební podmínka,
faktory volby platební podmínky, finanční rizika, platební nástroje, schémata
a
příklady, jistící nástroje, úvěr a jeho formy, použití factoringu a
forfaitingu
v zajištění exportních pohledávek.9. Dodací podmínky INCOTERMS – dodací
parita, povinnosti prodávajícího a kupujícího, charakteristika skupin doložek,
charakteristika jednotlivých doložek a jejich použití.10. Mezinárodní
přeprava – výběr druhu přepravy, druhy přepravy, analýza nákladových položek,
námořní doprava, silniční doprava, železniční a letecká doprava, dokumenty a
mezinárodní dohody v jednotlivých typech přeprav.11. Ceny v zahraničním
obchodě – cíle cenové politiky na zahraničním trhu, kalkulace cen, cenová
eskalace, modifikace ceny dle dodacích a platebních podmínek, dumpingová cena,
cenová nabídka.12. Pojištění a pojistná smlouva - cíl pojištění a
principy, subjekty pojištění, pojistná smlouva, dopravní pojištění, pojištění
úvěrového rizika, další typy a rozsahy pojištění, likvidace škod.13.
Informace o zahraničních trzích a jejich zabezpečení – význam
informací, základní zdroje informací, internet, banky, databáze, hospodářské
komory, tendry, veletrhy, výzkum a potřeba informační a poradenské sítě,
praktické poznatky a problémy.14. Obchodování s Evropskou unií –
jednotný
trh, západní obchodní strategie, významné aspekty kontraktace,společná
obchodní
politika, ochranářská obchodní opatření, změny v oblasti obchodování po vstupu
do EU.

Literature

GILLESPIE, Kate and H. David HENNESSEY. Global Marketing. 4th ed. New York: Routledge, 2016. 559 p. ISBN 978-0-7656-4295.
HILL, Charles W. L. and G. Tomas M. HULT. International Business: Competing in the Global Marketplace. 11th ed. New York: McGraw-Hill Education, 2016. 704 p. ISBN 978-1259578113 .
KEEGAN, Warren J. and Mark C. GREEN. Global Marketing. 9th ed. Harlow: Pearson Education, 2016. 624 p. ISBN 978-0134129945 .

Advised literature

HILL, Charles W.L. and G. Thomas M. HULT. Global Business Today. 14th ed. New York: McGraw Hill, 2015. 541 p. ISBN 978-00-781-1291-1 .
REUVID, Jonathan. Global Innovation: Developing Your Business for a Global Market. London: University of Buckhingam Press, 2021. 250 p. ISBN 978-1787198609 .
SELCH, Zach. Global Sales: A Practical Playbook on How to Drive Profitable Growth for International Sales and Marketing Leaders. 1st ed. USA: Global Sales Mentor, 2020. ISBN 978-1-7359131-0-0 .