Skip to main content
Skip header
Ukončeno v akademickém roce 2004/2005

Ecological Aspects of Enterprices Decision- Making

Type of study Follow-up Master
Language of instruction Czech
Code 118-0324/02
Abbreviation EARP
Course title Ecological Aspects of Enterprices Decision- Making
Credits 4
Coordinating department Department of Regional and Environmental Economics
Course coordinator prof. Ing. Dušan Smolík, DrSc.

Osnova předmětu

1.Prostředí člověka, faktory prostředí, systémy homeostáže, stabilita,
labilita ŽP
Přírodní, antropogenní a sociální faktory, evoluční tlaky, pojmy prostor a
prostředí.
ŽP a volný čas, faktory kvality.ŽP
2.Ochrana prostředí jako součást priorit podniku
Pojem managementu, ekologickomanagerský systém, jeho praktické uplatňování v
podnicích.
3.Management ŽP a jeho zaměření na ekologizaci
Orientace na ŽP - faktor úspěšnosti podniku, postupy hodnocení výrobků s
ohledem na šetrnost prostředí.
Formy ekologické strategie a prevence uplatnění "profit stripping"
4.Ekologická účinnost v podnicích - požadavky ekologické, sociálně ekonomické,
technické
Účinnost ekologické, sociálně ekonomické, technické, základní cesty k
ekologizaci.
Indikátory úspěšnosti podniku.
4.Vrcholové vedení firmy a ekologické normy, harmonizace standardů,
kompatibilnost norem
Prevence znečištění, ekologické tlaky na mezinárodní obchod.
Výsledky ekologických tlaků na chování firem, postupy průmyslové ekologie
slučitelné s TUR.
6.Postup podnikové strategie na příkladu odpadů
Preventivní strategie v oblasti ŽP, uplatňování v ČR.
Metody a generování nápadů, opatření k minimalizaci odpadů, příklady postupů.
7.Posuzování vlivu staveb a činnosti na ŽP (EIA)
Úkoly procesu EIA, matice hodnocení vlivů.
Hodnocení interakcí průmyslu, dopravy a zemědělství ve vztahu k ŽP, posuzování
koncepcí.
Územně plánovací podklady.
8.Vyhodnocení rizik a zátěží na ŽP (ERA)
Úkoly procesu ERA, faktory ovlivňující prostředí, etapizace ERA, využití
výsledků.
9.Principy ekologického auditu (EA
Rozdělení auditu, úkoly, pracovní postupy, sestavení auditorského týmu,
sestavení matice priorit.
Příklad akčního plánu.
10.Normalizace v Evropě a v ČR
Technické normy, vytváření norem ISO, vytváření norem CEN, normy ISO 14000 a
jejich význam pro podniky.
11.Zásady environmentálního labelingu
Význam environmentálního značení, typy ekologického značení, hlavní zásady
ekolabelingu.
Postup získávání značky.
12.Normy ISO a jejich význam v podnikovém marketingu
Marketingový výzkum jakosti, klasifikace jakostních charakteristik, faktory
ovlivňující jakost.
Norma ISO 9000 a její hlavní přínos pro podnik.
13.Podnikové ekomapy a jejich využití
Význam podnikových ekomap, postupy vyhotovení .
Aplikace v malých a středních podnicích, dílenských provozech, praktické
ukázky postupu.
14.Ukázka případové studie fiktivní firmy - postup ekologizačních kroků
Metodický postup řešení v jednotlivých provozech firem .
Způsoby odstraňování ekologických závad, předcházení rizikovým situacím.

Povinná literatura

HAWKEN, Paul. The Ecology of Commerce: A Declaration of Sustainability. Revised Edition. HarperCollins Publishers, 2010. ISBN 10: 0061252794, 13: 9780061252792.

Doporučená literatura

LYTRAS, Miltiadis D. Knowledge Ecology in Global Business: Managing Intellectual Capital. IGI Global, 2009. ISBN 10: 1605662704, 13: 9781605662701.