OSNOVA PŘEDNÁŠEK:
Přednášky se konají v rozsahu 1 vyučovací hodiny týdně (celkem 14 vyučovacích hodin). Přednášky jsou tématicky zaměřené, název přednášky a její stručný obsah si lze přečíst v obsahu modulu, který je součástí tohoto metodického návodu. Pro každou přednášku je připraven studijní materiál ve formě slidové presentace, jehož statickou podobu (podklady) si lze předem vytisknout a přinést do výuky (soubor ve formátu PDF - lze najít na CMS Moodle). Tempo výkladu při přednášce vyplývá z předpokladu, že všichni studenti mají materiály připravené a vytištěné.
1. – 2. Základní pojmy z teorie rozhodování (H)
rozhodovací procesy a problémy, modely rozhodování, klasifikace rozhodovacích procesů a modelů, struktura a prvky rozhodovacích modelů, informace v rozhodování
3. – 4. Analýza rozhodovacího problému (H)
analýza a formulace rozhodovacích problémů, influenční diagramy, kognitivní mapy, šestislovný graf, Paretův diagram, kauzální diagnóza, analýza silového pole
5. – 6. Metody skupinového rozhodování (H)
míra participace při rozhodování, styly rozhodování, skupinové rozhodování a jeho vlastnosti, brainstorming, metoda Delphi, model Vrooma – Yettona pro výběr rozhodovacího stylu
7. – 8. Metody společenského a expertního výběru (H)
volební systémy, volební hry a tvorba koalic, funkce společenského výběru, expertní výběr, kompromisní rozhodování, metoda AHP pro expertní výběr
9. – 10. Metody rozhodování za rizika a nejistoty (F)
rozhodovací matice, rozhodování při neurčitosti, rozhodování při riziku, Bayesovská analýza rizika, víceetapové rozhodovací procesy, bayesovské rozhodovací stromy, riziko a funkce utility
11. – 12. Vícekriteriální modely rozhodování (F)
vícekriteriální hodnocení variant, výběr a stanovení vah kritérií, tvorba variant, stanovení důsledků a hodnocení variant
13. – 14. Metody rozhodování na bázi teorie her (F)
maticové hry, antagonistické hry, Nashovo optimum – princip minimaxu, hodnota hry, čisté a smíšené strategie, princip dominování, neantagonistické hry, kooperativní a nekooperativní hry
OSNOVA CVIČENÍ:
Cvičení se konají každý týden v rozsahu 2 vyučovacích hodin, všechna cvičení probíhají v počítačové učebně. Požadovaný software: Microsoft Excel. Podkladové materiály ke všem cvičením jsou dostupné na internetu (CMS Moodle) ve formátu PDF nebo XLS. Požadavky na studenty: vědecký kalkulátor.
Cvičení navazují na témata přednášek. Účast na cvičení není povinná, ale pro úspěšné zvládnutí předmětu a získání zápočtu by studenti měli co nejvíce cvičení aktivně absolvovat. Zvládnutí této části předmětu je kontrolováno individuálním autotestem a společným závěrečným testem (viz požadavky k zápočtu).
1. Modelování a simulace na počítači, spojité modely rozhodování (F)
optimalizační úloha v Excelu, jednokriteriální spojité rozhodování, dopravní problém, výrobní plán, přiřazovací problém
2. Analýza rozhodovacího problému (H)
influenční diagramy, kognitivní mapy, šestislovný graf, Paretův diagram, kauzální diagnóza, analýza silového pole
3. Skupinové rozhodování (H)
brainstorming a brainwriting, metoda 6-3-5, metoda E-U-R, metoda Delphi, model Vrooma – Yettona pro výběr rozhodovacího stylu
4. Metody společenského a expertního výběru (H)
volební systémy, volební hry a tvorba koalic, funkce společenského výběru, expertní výběr, kompromisní rozhodování, metoda AHP pro expertní výběr
5. – 6. PRVNÍ OPAKOVACÍ CVIČENÍ (H)
7. Modelování preferencí rozhodovatele (F)
výběr a stanovení vah kritérií, alokační metody, párové srovnávání, Saatyho metoda, metoda rozkladu vah
8. Metody vícekriteriálního hodnocení variant (F)
tvorba variant, vícekriteriální funkce utility, metoda pořadí, metoda lineární funkce utility, metoda bazické varianty, metoda Pattern, Saatyho metoda
9. Metody rozhodování za rizika a nejistoty (F)
rozhodovací matice, rozhodování za nejistoty, pravidlo Waldovo, Hurwitzovo (maximax a fifty-fify), Laplaceovo, Savageovo, rozhodování za rizika, pravidlo očekávané utility, pravidlo očekávané hodnoty, resp. hodnoty a rozptylu
10. Víceetapové rozhodovací procesy (F)
pravděpodobnostní stromy a scénáře, bayesovské rozhodovací stromy, optimální cesta v rozhodovacím stromu
11. Maticové hry s nulovým součtem výplat (F)
maticové hry, princip minimaxu, sedlový bod, hodnota hry, princip dominování, čisté a smíšené strategie, vlastnosti optimálních strategií
12. Maticové hry s nenulovým součtem výplat (F)
kooperativní a nekooperativní hry, hry s přenosem výher a bez přenosu výher, vězňovo dilema, manželské dilema
13 - 14. DRUHÉ OPAKOVACÍ CVIČENÍ (F)
H – výuku vede doc. Ing. Lubomír Hrbáč, Ph.D.
F – výuku vede Ing. Václav Friedrich, Ph.D., ING-PAED IGIP
Přednášky se konají v rozsahu 1 vyučovací hodiny týdně (celkem 14 vyučovacích hodin). Přednášky jsou tématicky zaměřené, název přednášky a její stručný obsah si lze přečíst v obsahu modulu, který je součástí tohoto metodického návodu. Pro každou přednášku je připraven studijní materiál ve formě slidové presentace, jehož statickou podobu (podklady) si lze předem vytisknout a přinést do výuky (soubor ve formátu PDF - lze najít na CMS Moodle). Tempo výkladu při přednášce vyplývá z předpokladu, že všichni studenti mají materiály připravené a vytištěné.
1. – 2. Základní pojmy z teorie rozhodování (H)
rozhodovací procesy a problémy, modely rozhodování, klasifikace rozhodovacích procesů a modelů, struktura a prvky rozhodovacích modelů, informace v rozhodování
3. – 4. Analýza rozhodovacího problému (H)
analýza a formulace rozhodovacích problémů, influenční diagramy, kognitivní mapy, šestislovný graf, Paretův diagram, kauzální diagnóza, analýza silového pole
5. – 6. Metody skupinového rozhodování (H)
míra participace při rozhodování, styly rozhodování, skupinové rozhodování a jeho vlastnosti, brainstorming, metoda Delphi, model Vrooma – Yettona pro výběr rozhodovacího stylu
7. – 8. Metody společenského a expertního výběru (H)
volební systémy, volební hry a tvorba koalic, funkce společenského výběru, expertní výběr, kompromisní rozhodování, metoda AHP pro expertní výběr
9. – 10. Metody rozhodování za rizika a nejistoty (F)
rozhodovací matice, rozhodování při neurčitosti, rozhodování při riziku, Bayesovská analýza rizika, víceetapové rozhodovací procesy, bayesovské rozhodovací stromy, riziko a funkce utility
11. – 12. Vícekriteriální modely rozhodování (F)
vícekriteriální hodnocení variant, výběr a stanovení vah kritérií, tvorba variant, stanovení důsledků a hodnocení variant
13. – 14. Metody rozhodování na bázi teorie her (F)
maticové hry, antagonistické hry, Nashovo optimum – princip minimaxu, hodnota hry, čisté a smíšené strategie, princip dominování, neantagonistické hry, kooperativní a nekooperativní hry
OSNOVA CVIČENÍ:
Cvičení se konají každý týden v rozsahu 2 vyučovacích hodin, všechna cvičení probíhají v počítačové učebně. Požadovaný software: Microsoft Excel. Podkladové materiály ke všem cvičením jsou dostupné na internetu (CMS Moodle) ve formátu PDF nebo XLS. Požadavky na studenty: vědecký kalkulátor.
Cvičení navazují na témata přednášek. Účast na cvičení není povinná, ale pro úspěšné zvládnutí předmětu a získání zápočtu by studenti měli co nejvíce cvičení aktivně absolvovat. Zvládnutí této části předmětu je kontrolováno individuálním autotestem a společným závěrečným testem (viz požadavky k zápočtu).
1. Modelování a simulace na počítači, spojité modely rozhodování (F)
optimalizační úloha v Excelu, jednokriteriální spojité rozhodování, dopravní problém, výrobní plán, přiřazovací problém
2. Analýza rozhodovacího problému (H)
influenční diagramy, kognitivní mapy, šestislovný graf, Paretův diagram, kauzální diagnóza, analýza silového pole
3. Skupinové rozhodování (H)
brainstorming a brainwriting, metoda 6-3-5, metoda E-U-R, metoda Delphi, model Vrooma – Yettona pro výběr rozhodovacího stylu
4. Metody společenského a expertního výběru (H)
volební systémy, volební hry a tvorba koalic, funkce společenského výběru, expertní výběr, kompromisní rozhodování, metoda AHP pro expertní výběr
5. – 6. PRVNÍ OPAKOVACÍ CVIČENÍ (H)
7. Modelování preferencí rozhodovatele (F)
výběr a stanovení vah kritérií, alokační metody, párové srovnávání, Saatyho metoda, metoda rozkladu vah
8. Metody vícekriteriálního hodnocení variant (F)
tvorba variant, vícekriteriální funkce utility, metoda pořadí, metoda lineární funkce utility, metoda bazické varianty, metoda Pattern, Saatyho metoda
9. Metody rozhodování za rizika a nejistoty (F)
rozhodovací matice, rozhodování za nejistoty, pravidlo Waldovo, Hurwitzovo (maximax a fifty-fify), Laplaceovo, Savageovo, rozhodování za rizika, pravidlo očekávané utility, pravidlo očekávané hodnoty, resp. hodnoty a rozptylu
10. Víceetapové rozhodovací procesy (F)
pravděpodobnostní stromy a scénáře, bayesovské rozhodovací stromy, optimální cesta v rozhodovacím stromu
11. Maticové hry s nulovým součtem výplat (F)
maticové hry, princip minimaxu, sedlový bod, hodnota hry, princip dominování, čisté a smíšené strategie, vlastnosti optimálních strategií
12. Maticové hry s nenulovým součtem výplat (F)
kooperativní a nekooperativní hry, hry s přenosem výher a bez přenosu výher, vězňovo dilema, manželské dilema
13 - 14. DRUHÉ OPAKOVACÍ CVIČENÍ (F)
H – výuku vede doc. Ing. Lubomír Hrbáč, Ph.D.
F – výuku vede Ing. Václav Friedrich, Ph.D., ING-PAED IGIP